درخواست فعالان نساجی برای اعمال ممنوعیت واردات پوشاک‎

فعالان بخش پوشاک و نساجی کشور در نامه ای اجرایی شدن ممنوعیت واردات و قاچاق پوشاک از طریق ملوانی، گذرهای مرزی و مناطق آزاد را خواستار شدند.

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این نامه که به برخی مسئولان کشوری ارسال کردند، از اجرا نشدن بخشنامه ممنوعیت واردات پوشاک از طریق ملوانی، گذر مرزی و مناطق آزاد در برخی استان ها انتقاد کرده اند.

آنها صدور این بخشنامه را در تشویق تولیدکنندگان پوشاک و مثبت سازی فضای روانی فعالان این بخش موثر دانستند که به گفته آنها با دخالت برخی مسئولان استانی اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه نوشته است: متاسفانه در جریان پیگیری های مداوم اتحادیه ها بابت مطالبه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک برای اعمال محدودیت در واردات بی رویه و غیر قانونی به کشور متوجه شدیم این اقدام ارزشمند با فشار برخی از استانداران، فرمانداران و برخی نمایندگان مجلس متوقف شده است و اجرا نمی شود.

بر اساس آمارهای ارایه شده در این نامه، ارزش ریالی واردات پوشاک از طریق ملوانی و از گذرهای مرزی به ازای هر لنج 40 میلیارد تا 50 میلیارد ریال است. از آنجا که در طول سال لنج های زیادی به مقصد ایران به این منظور بارگیری می کنند، مبلغ قابل توجهی بدون پرداخت حقوق دولت به کشور وارد می شود.
معاونت فنی امور گمرکی هفتم فروردین ماه برای حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد، در بخشنامه ای به ستاد نظارت گمرک های مرزی و اداره های کل مستقل مرزی به استانداران اعلام کرد از واردات کالاهای دارای تولید داخل بویژه پوشاک، میوه و خشکبار از طریق ملوانی و گذر مرزی ممانعت شود.

در این بخشنامه آمده است ورود اینگونه کالاها باید فقط بر اساس مصوبات هیات وزیران و انجام تشریفات گمرکی از طریق دستگاه های مربوط انجام پذیرد. همچنین در خواست ورود این کالاها باید پس از سیر مراحل قانونی پیگیری شود.

در بخشنامه دیگری مقرر شده است گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد نیز مستقر شود.

برچسب ها : پوشاک قاچاق
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال