سهم رو به افزایش خارجی‌ها از بازار پوشاک ایران‎ سهم رو به افزایش خارجی‌ها از بازار پوشاک ایران‎

ایرانی‌ها سالانه سه میلیون دست کت و شلوار مصرف می‌کنند. سقف ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی 500 هزار دست است و 5/2 میلیون دست دیگر از خارج تأمین می‌شود.

چنانچه دولت از تولیدکنندگان در همین بخش حمایت کند، حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج نمی‌شود و فرصت‌های شغلی جدیدی برای جوانان ایجاد می‌شود.

به گزارش جام جم، در حال حاضر، سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی و مالیات با سختگیری شدیدی به سراغ شرکت‌های تولیدی و برندهای معتبر می‌روند و آنها را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کنند.

اگر دولت به جای این سختگیری‌ها به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد و آنها را تشویق کند که به جای تولید کارگاهی به سمت تولید کارخانه‌ای بروند، کیفیت پوشاک ایرانی افزایش می‌یابد، تولیدات داخلی بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود.

سال گذشته سرانه مصرف پوشاک به لحاظ تغییرات نرخ دلار حدود 25 تا 30 دلار کاهش داشته است.

براساس آمار گمرک، سال گذشته 60 میلیون دلار صرف واردات پوشاک شده است، اما درخصوص قاچاق نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد و برآوردهایی وجود دارد که براساس تحلیل‌های مختلف است و یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها، میزان و حجم بازار داخلی پوشاک است.

آخرین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، سرانه مصرف مربوط به سال 90 می‌شود که در آن سال 320 هزار تومان سرانه پوشاک کشور اعلام شده و از آن موقع نیز آمار جدیدی اعلام نشده است که با توجه به وضعیت تورم سرانه مصرف طبیعتا به لحاظ ریالی تغییر کرده است.

البته برای درک بهتر وضعیت موجود می‌توان به آمارهای جهانی نیز تکیه کرد. در هفت سال گذشته سرانه مصرف پوشاک به لحاظ دلار حدود 25 الی 30 دلار کاهش داشته که این مسأله به دلیل تغییرات قیمت ارز بوده و از 210 دلار به 185 دلار رسیده است.

براساس آمار، هشت میلیارد دلار حجم بازار مصرف کالای پوشاک و حوزه مد در داخل کشور است.

صنایع پوشاک و نساجی در ایران 25 هزار میلیارد تومان بازار داشته که 17 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پوشاک و مابقی به پارچه و فرش اختصاص دارد.

سالانه پنج میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد می‌شود که این حجم واردات سالانه 385 هزار فرصت شغلی را نابود می‌کند. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه میلیون دلار واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی انجام می‌شود. به عبارت دیگر 30 درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به 80 درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.

واردات بی‌رویه انواع پوشاک سبب از بین رفتن فرصت‌های شغلی جوانان شده است و اگر مسئولان از صنایع کوچک و زودبازده حمایت نکنند، هنر ارزشمند طراحان و دوزندگان ایرانی به فراموش سپرده می‌شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال