تولیدکنندگان داخلی سهم 50 درصدی بازار پوشاک را در اختیار دارند / صنعت پوشاک نیازمند اصلاح ساختار است‎

کیمیایی اسدی بیان داشت : برنامه ریزی برای افزایش توان تولید در این صنعت لازم است همزمان با اقداماتی به منظور به روز رسانی ماشین آلات قدیمی و خریداری ماشین آلات و تکنولوژی جدید صورت گیرد چرا که در شرایط کنونی بخش مهمی از تولید کنندگان داخلی همچنان با ماشین آلات قدیمی در حال فعالیت هستند و این مساله افزایش قیمت تمام شده کالا را در پی دارد.

احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و فعال صنعت نساجی  افزود: نکته اینجاست که پوشاک خارجی موجود در بازار اغلب از مبادی غیر رسمی وارد ایران می شود و در نتیجه در اثر پرداخت نکردن حقوق گمرکی و عبور نکرده از مبادی رسمی، قدرت رقابت بالاتری را در قیاس با تولیدکنندگان داخلی دارد.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد از پوشاک خارجی موجود در بازار از طرق غیر قانونی وارد بازار ایران شده است، گفت: به هر روی صنعت داخلی پوشاک تحت تاثیر همین شرایط غیر قابل رقابت نتوانسته است در سال های اخیر جایگاهی را در بازار از آن خود کند. درست است که 50 درصد از بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است اما واردات غیر قانونی این حجم عظیم پوشاک ضربههای سختی را به این صنعت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه دو سال اخیر این صنعت درگیر رکودی چشمگیر بود، از ضرورت اصلاح ساختار در صنعت پوشاک سخن گفت و ادامه داد: برای انکه توفیقی در این بازار نصیب تولید کننده داخلی شود، ضرورت دارد تغییراتی در این حوزه اتفاق بیفتد.

کیمیایی اسدی در توضیح این مطلب ادامه داد: برنامه ریزی برای افزایش توان تولید در این صنعت لازم است همزمان با اقداماتی به منظور به روز رسانی ماشین آلات قدیمی و خریداری ماشین آلات و تکنولوژی جدید صورت گیرد چرا که در شرایط کنونی بخش مهمی از تولید کنندگان داخلی همچنان با ماشین آلات قدیمی در حال فعالیت هستند و این مساله افزایش قیمت تمام شده کالا را در پی دارد.

او با تاکید بر توان اشتغال زایی این صنعت افزود: در این شرایط نه تنها با بهبود کیفیت پوشاک تولیدی روبرو خواهیم بود بلکه قیمت تمام شده این کالا نیز کاهش خواهد یافت.

این فعال صنعت نساجی با تاکید بر اینکه لغو تحریم ها زمینه را برای سرمایه گذاری در این صنعت مهیا کرده است، گفت: اصلاح ماشین آلات می تواند ساختار صنعت پوشاک را بهبود بخشد اما لازم است اصلاحاتی در حوزه فرهنگی نیز صورت گیرد چرا که بسیاری از تولیدکنندگان ما به دلیل مسائل فرهنگی محصولشان را با مارک خارجی به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک در سال های اخیر از قاچاق آسیبی جدی دیده است، گفت: مولفه های بازار نشان می دهد درزمینهٔ پوشاک، مستعد واردات غیررسمی در حجم وسیع هستیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال