گزارش بانک جهانی نشان دهنده ارتقا جایگاه ایران است ایران در جایگاه 120 «سهولت انجام کسب و کار» جهان قرار گرفت‎

گزارش بانک جهانی نشان می دهد که جایگاه منطقه ایران در میان کشورهای موضوع سند چشم انداز( کشورهای همسایه و منطقه) در سال 2017 نسبت به سال 2016 تغییری نداشته و همچنان کشورمان در رتبه 16 از میان 25 کشور قرار دارد.

در شرایطی که کارشناسان و فعالان اقتصادی بزرگ ترین اقدام دولت آینده را بهبود محیط کسب و کار می دانند؛ گزارش جدید بانک جهانی از « سهولت انجام کسب و کار» نشان می دهد که رتبه ایران در بین 190 کشور مورد بررسی 120 است. بانک جهانی از سال 2005 با انتشار گزارش « سهولت انجام کسب و کار» هر سال میزان سهولت قوانین و مقررات برای کسب و کارها در کشورهای مختلف را با 10 نماگر اندازه گیری و نتیجه را به صورت رتبه بندی کشورها اعلام می کند.

در گزارش سال 2017 ایران در رتبه 120 از میان 190 کشور جهان قرار گرفته است. تنها اصلاح ثبت شده در گزارش سال 2017 برای ایران نسبت به سال پیش بهبود و توسعه پنجره واحدتجاری ( اقدامی که از سوی گمرک صورت گرفته) است و تبعات آن دز کاهش زمان صادرات و واردات قابل مشاهد بوده است، اما باتوجه به بهبود بیشتر سایر کشورها در این موضوع رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از 167 به 170 در سال 2017 کاهش پیدا کرده است. البته نکته مهم در این بین روند بهبود شرایط ایران در گزارش « سهولت انجام کسب و کار» در سال های گذشته است، روند رو به رشدی که از سال 2015 آغاز شده است به نحوی که رتبه ایران از 152 در سال به 120 رسیده است؛ نکته ای که نشان دهنده رشد 32 پله ای کشور در حوزه سهولت کسب و کار در کشور است.

البته مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در این باره نوشته است که بخش مهمی از این رشد به دلیل اصلاح ساختاری صورت گرفته در ارائه آمارها به مجامع جهانی در سال های گذشته صورت گرفته است که باعث شده آمارهای دقیق تری از شرایط اقتصادی کشورداده شود.

گزارش بانک جهانی نشان می دهد که جایگاه منطقه ایران در میان کشورهای موضوع سند چشم انداز( کشورهای همسایه و منطقه) در سال 2017 نسبت به سال 2016 تغییری نداشته و همچنان کشورمان در رتبه 16 از میان 25 کشور قرار دارد. موضوعی که نشان می دهد برای ارتقای جایگاه منطقه ای کشورمان در گزارش سهولت انجام کسب و کار نیازمند تغییرات زیادی در شرایط اقتصادی هستیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال