راغفر در نشست دانشجویی دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: چهار ابرچالشی که اقتصاد ایران را تهدید می‌کند‎

بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه‌های اقتصاد، زنان، محیط‌زیست و توسعه پایدار، موضوع نشستی بود که انجمن فرهنگ ‌و سیاست دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار کردند. در این نشست حسین راغفر اقتصاددان و تقی عبادی، مدیرکل اسبق دفتر بررسی آلودگی آب‌وخاک و پسماندها و الهه کولایی سخنرانی کردند.

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزاهرا اولین سخنران این مراسم دانشجویی بود. او با تقسیم اقتصاد به سه قلمرو کشاورزی، صنعت و خدمات گفت: عمدتاً این صنعت است که در تمام طول تاریخ شغل خلق می‌کند و ارزش‌افزوده می‌آفریند و موجب رشد اقتصادی می‌شود. اما بخش صنعت در ایران همواره بسیار ضعیف بوده که علت اصلی آن پرریسک و پرهزینه بودن فعالیت تولیدی در کشور است. مهم‌ترین نکات این سخنرانی عبارت است از:

-در سال‌های 84 تا 92 باوجوداینکه دولت 56 درصد درآمد را نسبت به‌کل این پنجاه سال داشته، سهم صنعت به 13 درصد کاهش پیداکرده است. سهم خدمات به بالای 82 درصد افزایش پیداکرده است.

- چهار ابرچالش در اقتصاد ایران شناسایی‌شده است: نظام تدبیر و تمشیت امور؛ جمعیت‌های در جستجوی اشتغال؛ بحران حوزه انرژی، آب و محیط‌زیست؛ بی‌توجهی به نوآوری و فناوری.

-این ابر چالش‌ها ارتباط‌های تنگاتنگ دارند که روی‌هم اثر می‌گذارند و از هم اثر می‌پذیرند. بدین ترتیب اقتصاد ایران با این چالش‌ها موجه است که توان توسعه را از آن سلب کرده است.

- بعد از روی کار آمدن این دولت قرار بود 10 میلیارد دلار به بخش صنعت داده شود. سهم خودرو از این حجم، 3 هزار میلیارد تومان بود.

- اقتصاد با وضعیت فعلی، ظرفیت خلق شغل برای نخبه‌ها را ندارد. درنتیجه این وضعیت به خروج نیروی نخبه و سرمایه‌ها می‌شود. نسبت اشتغال جوانان 15 تا 31 ساله ایرانی 21 درصد است که جزو بدترین‌هاست میانگین جهانی 41 درصد است.

-در حوزه زنان نرخ اشتغال 13 درصد است. 50 درصد مشاغل ناپایدار و غیررسمی است.

- بسیاری از صندوق‌ها ورشکسته‌اند برای بازنشسته‌ها پول وجود ندارد. ورود جمعیت به بازار کار کم کمتر شده است.

- ورودی جمعیت ما هرروز کوچک‌تر می‌شود و جامعه پیر می‌شود. این بحران جدی است و علت اصلی آن بیکاری است.

در ادامه تقی عبادی، مدیرکل اسبق دفتر بررسی آلودگی آب‌وخاک و پسماندها به بررسی عملکرد زیست‌محیطی دولت یازدهم پرداخت. او بابیان اینکه توسعه‌یافتگی یعنی فرهنگ آلوده نکردن محیط‌زیست گفت: ما در پی منافع اقتصادی خود هستیم و کمتر به مسائل زیست‌محیطی اهمیت می‌دهیم. این امر سبب افزایش نیاز به بیمارستان و پزشک می‌شود. ما از دنیا عقب هستیم چراکه دنیا اهمیت مسئله محیط‌زیست را درک کرده است.

-در این دولت تالاب هورالعظیم که یکی از منشأهای اصلی ریزگردها بود، آبگیر شده‌اند.

- سیاست‌های غلطی که دولت گذشته درزمینهٔ محیط‌زیست اتخاذ کرده بود تأثیرات جبران‌ناپذیر برای محیط‌زیست وارد کرده که در این دولت تا حد زیادی جبران شد.

-جلسه شورای‌عالی حفاظت از محیط‌زیست در زمان دولت نهم و دهم حتی یک‌بار هم تشکیل نشد.

-برای اهداف توسعه پایدار باید آب سالم در اختیار همه قرار بگیرد و از جامعه فقرزدایی شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال