ارسال فهرست جدید محدودیت‌ واردات به هیات دولت/ رویکرد فهرست جدید «ممنوعیت» است

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: در راستای سیاست‌ حمایت از تولیدات داخلی و کنترل واردات، فهرستی از کالاها به دولت ارائه شده که به زودی در هیات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد

علی علی‌آبادی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس درباره ارائه پیشنهاد فهرست 800 کالا به دولت برای جلوگیری و کنترل واردات گفت:  در سال گذشته در راستای حمایت از تولیدات داخلی فهرستی از اقلام تولید داخلی که پاسخگوی تامین نیازهای کشور است، تهیه و برای هیات دولت ارسال شد.

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات افزود: در مورد چگونگی ایجاد محدودیت (اعم از ممنوعیت، غیرمجاز، واردات موکول به اخذ مجوز شود، افزایش سود بازرگانی، تغییر نوعی از اختصاصی واردات و امثال آن)، سیاست‌های محدود کننده، به سمت افزایش تعرفه و تغییر ارز اختصاصی برای واردات طی سال گذشته هدایت شد.

وی بیان داشت: فهرست مذکور در سال جاری با اصلاحات جدید و در جهت غیرمجاز شدن تهیه شده است که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب خواهد شد.

علی آبادی گفت: در ضمن راهکارهای متعددی در جهت حمایت از تولید و جلوگیری از واردات تحت عناوین بیست گانه در پورتال سازمان توسعه تجارت ایران در معرض نظرخواهی از فعلان اقتصادی قرار دارد که با جمع‌بندی این نظرات محدودیت‌های بیشتری در واردات اعمال خواهد شد.

علی‌آبادی همچنین بیان داشت: اهم رویکرد تهیه این فهرست جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی قابل تامین از بازار داخل، جلوگیری از ورود کالاهای غیر استاندارد و یا با کیفیت ناظر، ایجاد اشتغال در واحدهایی که از ظرفیت تولیدی آنها استفاده نمی‌شود، است. 

وی افزود: افزایش قدرت رقابتی بنگاه‌های تولیدی با بالا بردن حجم تولید و  هدایت بنگاه‌های خارجی تولیدی به سرمایه‌گذاری مشترک با تولیدکنندگان داخلی هم از موارد دیگر رویکرد تهیه این فهرست به شمار می‌رود

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال