نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران: برخی ارقام بذر پنبه به ۴ بار آبیاری نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، محمدمهدی رئیس‎زاده در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان با بیان اینکه تولیدکننده پنبه باید استراتژی برد برد را دنبال کند، اظهار داشت: 25 میلیون تن تولید پنبه کل دنیاست و بیش از 58 درصد آن را دولت ها به کشاورزان و تولیدکنندگان یارانه می‎دهند.

دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم محصول را رشد بدهیم و صادرات داشته باشیم باید در شرایط مساوی با تولیدکننده  خارجی باشیم.

 

رئیس‎زاده با بیان اینکه کشور ترکیه 700 هزار تن تولید پنبه دارد و بیش از این میزان نیز واردات دارد، افزود: در کشور ما بروکراسی پیچیده است و اگر بخواهد هماهنگی صورت بگیرد بسیار زمان می‎‎برد.

 

وی یادآور شد: پنبه وارداتش معاف از مالیات بر ارزش افزوده است اما وقتی این پنبه خریداری می‎شود و می‎خواهیم نخ اش را به فروش برسانیم باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بدهد.

 

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه ما باید به جای معافیت درخواست مالیات صفر برای نخ پنبه داشته باشیم، افزود: پیشنهاد مشخص این است که از کشت و کار پنبه باید حمایت شود. رئیس‎زاده تاکید کرد: گزارشی به مجلس ارائه کردیم و در این گزارش بیان شد که برخی ارقام  بذر پنبه به جای 16 بار آبیاری به 4 بار آبیاری نیاز دارد.

 

وی افزود: برای اینکه در شرایط مساوی رقابتی قرار بگیریم، در همه زمینه‎ها باید حمایت اتفاق بیفتد و اگر پنبه‎ای موجود است به علت اشکال سیستمی است و برخی‎ها سعی می‎کنند که تا انتهای سال پنبه نگهداری شود تا قیمت‎ها داغ شود.مدیرکل نساجی وزارت صنعت و معدن:۲۱۰ هزار تن نخ نساجی در کشور تولید می‌شود.

 

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۱۰ هزار تن برنامه تولید نخ نساجی در کشور داریم که با توجه به میزان تولید ۱۰۵ تن، نیاز به تولید  پنبه در کشور داریم.

 

 افسانه مهرابی  در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال در صنعت نساجی حرف نخست را می‎‎زند.

 

وی با بیان اینکه 5 درصد از کل صنعت ما مربوط به بخش نساجی است که می‎تواند 12 درصد اشتغال ایجاد کند، یادآور شد: پنبه مهم‌ترین ماده اولیه و استراتژیک ما است که می‎تواند یک زنجیره ارزش افزوده‎ای با بهره‎وری بالا ایجاد کند.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 210 هزار تن برنامه تولید نخ نساجی داریم که با توجه به میزان تولید،  105هزار تن نیاز به تولید پنبه در کشور داریم.

مهرابی با بیان اینکه در انتهای سال برنامه ششم توسعه نیاز به 300 هزار تن نخ نساجی داریم که باید به ازای آن 150 هزار تن پنبه تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در چشم اندازه 1404 باید میزان تولید پنبه کشور به 235 هزار تن برسد، افزود: کیفیت و کمیت پنبه برای ما حائز اهمیت است.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته همه پنبه‎ای که داشتیم مصرف کردیم و صحبت‎هایی شده که 5 هزار تن باقی مانده اما نیاز مصرف آن در کشور وجود دارد اما به علت قیمت ارز و مسائل دیگر تحویل نمی‎دهند.

مهرابی افزود: سیاست ما برای توسعه صادرات پوشاک، رفتن به سمت پارچه‎های پنبه‎ای است و پنبه بسیار برای ما حائز اهمیت است و باید راهکاری بدهیم که کشاورز و تولیدکنندگان ما نسبت به کشت محصول پنبه اطمینان خاطر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که به صنعت نساجی با دید دیگری دیده شود و امید داریم تعاملات سبب رشد و شکوفایی صنعت نساجی کشور شود.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ازبکستان تا 3 سال آینده دیگر نمی‎تواند به ما پنبه بدهد، افزود: 40 هزار تن تولید داخلی پنبه کشور در سال گذشته بوده و 57 هزار تن پنبه وارد کشور شده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال