نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: تعرفه صفر برای واردات غیرضروری و تا ۴۰ درصدی برای واردات مولّد

موسوی لارگانی با تشریح موانع رونق کسب و کار از جمله بروکراسی اداری، واردات بی رویه و قاچاف کالا، گفت: در مورد واردات پنبه که تولید کشور جوابگوی نیاز نساجی ما نیست تا ۴۰ درصد تعرفه واردات وجود دارد اما در محصولات باغی و زراعی که نیاز به واردات نداریم، تعرفه صفر است.

سیدناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در تشریح موانع کسب و کار، بروکراسی اداری را از عوامل مهم در جلوگیری از ایجاد کسب و کار نام برد.

وی بروکراسی اداری را عامل اثرگذاری رکود حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و عنوان کرد: در یک شرکت تولیدی در اصفهان دستگاه های مورد نیازش را از خارج آورده و مستقرکرده است و قرار بوده که به این تولید کننده پروانه کسب بدهند اما الان بانک وثیقه های این شرکت را جمع کرده و برای وصول طلب خود از شرکت وثیقه ها را به اجرا بگذارد. با بهانه های مختلفی پروانه بهره برداری که قرار بوده به این شرکت بدهند را به تاخیر میاندازند و جواب قانع کننده ای به صاحب شرکت نمی دهند.

موسوی با اشاره به مثال دیگری در زمینه بروکراسی اداری، گفت:کارآفرینی که اوایل انقلاب ظرف ۷ ماه تمام اخذ مجوز ها واحداث و استقرار را انجام داده است. الان بدلیل اینکه شرکت اش در محدوده شهری قرار داشته و قصد جابجایی آن به خارج محدوده را داشته، پس از ۷ ماه رفت و آمد به طور اشتباهی پروانه دیگری برایش صادر کرده اند .

نماینده فلاورجان واردات بی رویه را از دیگر موانع کسب و کار در کشور عنوان کرد و گفت: علیرغم توصیه رهبری شاهد بیشتر شدن واردات کالاهایی که در کشور تولید می شود هستیم، آن هم کالاهایی که مشابه آن در کشور برای تولید می شود. این موارد باعث می شود کسب و کار علاوه بر اینکه رونق پیدا نکند تعطیل هم بشود.

وی همچنین به بیان نمونه ای در زمینه واردات بی رویه پرداخته و تصریح کرد: یکی از کالاهایی که واردات بی رویه دارد منسوجات است. علیرغم اینکه نساجی در کشور ما قدمت دیرینه و چندین هزار ساله دارد اما این واردات قاچاق نساجی ما را فلج کرده است

موسوی لارگانی سختگیری های بی رویه در جلوگیری از واردات کالاهایی که میزان تولید آن ها کم تر از نیاز کشور است را از دیگر موانع کسب و کار نام برد و بیان داشت: کل تولید پنبه در کشور ما ۳۰ هزار تن است و مصرفی که نساجی ما دارند ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن است؛ یعنی کمبود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تنی پنبه در کشور است. با توجه به اینکه نساجی بیشترین شغل را در کشور ایجاد کرده بدون واردات پنبه نمی تواند ادامه کار بدهد.

وی ادامه داد: دولت برای واردات پنبه تعرفه ای قرار داده است و قدرت رقابت تولید کننده ها را گرفته است. در مورد آنچه که باید تعرفه بگذارند، نمی گذارند مثلا تعرفه واردات محصولات باغی و زراعی را صفر کرده اند و خیلی از باغداران و کشاورزان ما نابود شدند. ولی آنجا که باید واردات انجام شود و تولید داخل را نداریم آنجا تعرفه می گذارند و باعث می شوند تولید کننده ما توان رقابت نداشته باشند و زمینه را برای واردکنندکانی که میلیاردی وارد می کنند فراهم می کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس قاچاق کالا را چهارمین مانع رونق کسب و کار دانست و گفت: کالاهای قاچاق بدون اینکه عوارض و تعرفه بپردازند از راه های مختلف وارد کشور می شوند. و این مسلم است که تولید کننده پوشاک داخلی ما که مواد اولیه را گران تهیه می کند نمی تواند با شرکت های خارجی که تعرفه وارداتی پنبه صفر درصدی داشته و می تواند وام یکی، دو درصدی بگیرد رقابت کند.

موسوی لارگانی در مورد اینکه تسهیلات پرداختی دولت برای رونق کسب و کار چقدر موفق بوده است، گفت: تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کنند و خیلی از تولید کننده های ما هم زمینه برای دریافت وام فراهم می شود در سامانه بهینه یاب ثبت نام می کنند ولی در آخر کار به دلیل اینکه بانک ها از آن ها وثیقه های خیلی سنگین می خواهند از دریافت وام منصرف می شوند.

وی به ارائه توضیح در مورد مشکلات بانکی در دریافت تسهیلات پرداخته و تصریح کرد: شرکت ها باید قبل از دریافت وام معادل یک چهارم وام درخواستی را سپرده گذاری کنند. بانک حداقل ۱۸ درصد سود می گیرد ولی به سپردهای شرکت ها ۷ درصد سود تعلق می گیرد. این موارد باعث می شود برای وامی که در بعضی از کشورها ۲ یا ۳ درصد سود می گیرند بالای ۲۵ درصد سود به بانک ها بدهد.

موسوی در پایان با اشاره به امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی، گفت: شرکتی که بخواهد ۲۵ درصد سود به بانک بدهد امکان رقابت ندارد. همچنین هزینه های دیگر تولید کالا از جمله مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی و سایر مالیات هایی که بر شرکت های تولیدی تحمیل می شود، امکان رقابت را از تولید کننده داخلی گرفته است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال