بهترین کشورهای جهان برای آغاز یک کسب و کار کدامند؟

کشورها در اروپای مرکزی و شمالی رتبه‌های بالای فهرست بهترین مکانهای جهان برای آغاز یک کسب و کار را در اختیار دارند اما یک کشور آمریکای مرکزی در صدر این فهرست قرار دارد.

 شاخص‌هایی که از سوی دانشگاه وارتون و شرکت تحقیقات بازار Y&R تهیه شده است، به بررسی ۸۰ کشور پرداخته که در ۹۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی سهیم هستند.

در این رتبه بندی عوامل متعددی شامل کارآفرینی، میراث، کیفیت زندگی و میزان باز بودن تجاری در نظر گرفته شده اند.

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی زیرشاخص باز بودن تجاری پرداخته که معیارهایی شامل قیمت هزینه‌های تولید، سطح بروکراسی، فضای مالیاتی، شفافیت اقدامات دولت و میزان فساد برای سنجش آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۹  کشوری که در صدر این فهرست قرار دارند عبارتند از:

۱- پاناما

این کشور که کاستاریکا و آمریکای جنوبی را متصل می‌کند، تنها کشور آمریکای مرکزی است که در این فهرست قرار دارد. پاناما که به عنوان یک بهشت مالیاتی شناخته شده است، برای فضای مالیاتی مطلوبش ۱۰ امتیاز کامل از ۱۰ امتیاز را بدست آورد با این همه این کشور نسبت به کشورهای دیگری که در این فهرست قرار گرفته‌اند، فساد بیشتری دارد.

۲- لوکزامبورگ

این کشور کوچک که در اروپای غربی قرار دارد، به دلیل مشوقهای مالیاتی که برای جذب شرکتهای بین المللی عرضه می‌کند، اغلب به عنوان یک بهشت مالیاتی توصیف می‌شود که به معنای داشتن یکی از رقابتی‌ترین سیستمهای مالیاتی در جهان و همچنین مزایای یک اقتصاد اروپایی کاملا توسعه یافته است.

۳- سوئیس

این جمهوری اروپایی فدرال همواره یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای زندگی و کار بوده است. این کشور یک فضای مالیاتی بسیار رقابتی، یک دولت شفاف و سطح پایین فساد دارد و در مجموع شاخص‌ها، به عنوان بهترین کشور جهان رتبه‌بندی شده است.

۴- دانمارک

این کشور اروپای شمالی همچنان در رتبه‌های بالای فهرست قرار دارد. دانمارک سطح پایین فساد، سطح بالای شفافیت و نیروی کار فوق‌العاده ماهری دارد و متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور ۴۵ هزار و ۷۰۰ دلار است. کپنهاگ، پایتخت این کشور، یک قطب مالی و صنعتی به‌شمار می‌رود.

۵- فنلاند

این کشور هم مدل مشابه نروژ و سوئد را دنبال کرده و در شاخص شفافیت دولت در رتبه بالایی قرار گرفته است و سطح بسیار پایین فساد را نشان می‌دهد. همچنین در زیرشاخص باز بودن تجاری، در رتبه پنجم و در کیفیت زندگی در رتبه هفتم جهان ایستاده است.

۶- سوئد

سوئد مانند نروژ یک سیستم سرمایه‌داری بازار آزاد را به همراه یک سیستم رفاه دولتی جامع دنبال می‌کند. اگرچه فضای مالیاتی این کشور به اندازه سایر کشورها مطلوب نیست، اما در شفافیت دولت امتیاز بسیار بالایی را کسب کرده و تا حد زیادی عاری از فساد است.

۷- کانادا

این کشور تنها کشور آمریکای شمالی است که در این فهرست قرار گرفته است. کانادا با سرانه تولید ناخالص داخلی ۳۶ هزار و ۳۰۰ پوند یک جامعه صنعتی فوق‌العاده پیشرفته دارد که از مزایای استاندارد بالای زندگی و نیروی کار ماهر برخوردار است. بخش خدمات بزرگ‌ترین سهم را در رشد اقتصادی این کشور دارد.

۸- نیوزیلند

نیوزیلند صنعت گردشگری بسیار قوی و بازار صادرات بسیار قوی به ویژه در بخش کشاورزی دارد. این کشور مانند نروژ امتیاز بالایی به دلیل اقدامات دولتی شفاف و عدم فساد، رتبه بالایی برای باز بودن تجاری دریافت کرده است.

۹- نروژ

مانند بسیاری از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، نروژ یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات را در جهان دارد که حدود ۴۰ یا ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و سیستم رفاه گسترده را تامین می‌کند. اگرچه بار مالیاتی بزرگ با جذب کسب‌وکار مرتبط نیست، اما شفافیت و عدم وجود فساد، نروژ را در رتبه نهم این شاخص قرار داده است

منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال