سال آینده سال خوبی برای پوشاک خواهد بود اگر. .‎

سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در رابطه با تأثیر برجام بر صادرات پوشاک ایرانی به «فرصت امروز» می گوید: تا قبل از تحریم ها پوشاک ایرانی به کشورهای اروپایی صادر می شد، اما به دو دلیل عمده، تغییر نرخ ارز و تحریم ها تولیدکنندگان دیگر نتوانستند به روند صادرات خود ادامه دهند

به همین جهت در خلال سال های 90 تا 91 ما بسیاری از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم. پس از برجام گرچه به برخی بازارها مثل بازار روسیه دسترسی هایی صورت گرفت، اما دستیابی به بازارهای از دست رفته نیز دچار مشکل شد. بازاری که به یک باره از بین رفت سال ها برای آن برنامه ریزی و زمان صرف شده بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار روسیه بازار مناسبی پیش روی کشور ما است در رابطه با واردات پوشاک به کشور  می افزاید:  واردات پوشاک به ایران عمدتا غیرقانونی، بی رویه و به صورت قاچاق است. براساس آمارها حدود 99درصد پوشاک وارداتی به کشور از طریق مبادی غیرقانونی صورت می گیرد که هیچ کدام قواعد و قوانین گمرکی و عوارض یا حقوق دولتی را پرداخت نمی کنند. در حال حاضر واردات بی رویه و غیرقانونی مشکل اصلی و اساسی صنعت پوشاک ایران است، به طوری که روزانه بین 100 تا 200 کانتینر پوشاک قاچاق وارد کشور می شود.
قدیری در ادامه می گوید: دستورالعملی را در وزارت صنایع با همکاری کارگروه های بخش خصوصی پوشاک تدارک دیده ایم تا بتوان وارد کنندگان را به واردات پوشاک براساس دستورالعمل های مبادی قانونی و توسط نمایندگی های معتبر موظف کرد.
وی با اشاره به استوک و تقلبی بودن عمده پوشاک وارداتی به کشور  می افزاید: معمولا چنین پوشاکی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شود تقلبی و بعضا تاریخ مصرف گذشته است. چنین پوشاکی در داخل به آنها مارک زده می شود و با اسم برند در فروشگاه های بزرگ سطح کشور با قیمت های گزاف به فروش می رسند. ادامه چنین روندی نه تنها حقوق دولت، بلکه حقوق مصرف کننده را نیز زیر پا می گذارد.
قدیری ضمن اشاره به حجم بالای پوشاک وارداتی به کشور ادامه می دهد: واردات 3میلیارد دلاری پوشاک آماری است که بسیار محافظه کارانه است. اگر مصرف سرانه پوشاک در کشور 12میلیارد دلار باشد 6 میلیارد دلار آن وارداتی است،  از این 6 میلیارد دلار قطعا 99 درصد به صورت قاچاق تأمین می شود. این در حالی است که آمار رسمی گمرک در سال جاری 60 میلیون دلار را برای واردات پوشاک اظهار می کند.
گفتنی است این رقم در سال گذشته 14میلیون دلار ذکر شده بود. این شکاف فاحش، واردات غیرقانونی ما را نشان می دهد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه باید عزمی برای اجرایی شدن دستورالعمل اتخاذ شده وجود داشته باشد،  ادامه می دهد: متأسفانه در تصویب و اجرایی شدن این دستورالعمل افراد ذی نفع خلل هایی وارد می کنند و تا زمانی که این دستورالعمل اجرایی نشود شاهد هیچ تغییری در صنعت پوشاک ایران نخواهیم بود.
قدیری تصریح می کند: عده ای به دلیل منافع شخصی منافع ملی را زیر پا می گذارند که این در بلندمدت به ضرر صنعت پوشاک ایران تمام می شود. این مقام صنفی با اشاره به ناگوار بودن حادثه پلاسکو، در خصوص ارتباط این موضوع با صنعت پوشاک ایران می گوید:  آتش سوزی پلاسکو گرچه ضایعه عظیمی بود، اما چندان در صنعت پوشاک کشور تأثیرگذار نیست، زیرا این محل بیشتر محل توزیع پوشاک بوده و یک شو روم محسوب می شد.
بازار پوشاک ایران بسیار وسیع است ضمن اینکه پوشاک مردانه بخش بسیار کوچکی از صنعت پوشاک ایران را دربرمی گیرد و عمده مصرف پوشاک ایران تحت سلطه پوشاک زنانه و بچگانه است. پیش بینی من برای سال آینده پوشاک این است که اگر دستورالعمل اجرایی شود و واردکنندگانی که با ایران کار می کنند به قوانین تن در بدهند سال آینده سال درخشانی برای پوشاک ایران خواهد بود، اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و دستورالعمل اجرایی نشود یک سال دیگر به افول صنعت پوشاک نزدیک تر می شویم.

واردات بی رویه بیماری است که مثل سرطان در حال رشد است و اگر جلوی آن گرفته نشود همانطور که ساختمان پلاسکو با یک آتش سوزی کوچک فروریخت، صنعت پوشاک نیز با یک تلنگر فرومی ریزد. قدیری می گوید:  موضوعی که بسیار برای من جالب است این است که پوشاک ما در روسیه با کالای ترک رقابت می کند، اما در کشور خودمان نمی توانیم با ترک ها رقابت کنیم. این سوال بزرگی است که باید دلایل آن موشکافی شود

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال