احمد کیمیایی اسدی، فعال صنعت نساجی : صنعت پوشاک سال 95 را چگونه گذراند؟

سهم شرکت‌های داخلی و خارجی در بازار پوشاک یکسان است اما بیش از 95 درصد از پوشاک خارجی در بازار ایران از مبادی غیررسمی واردشده است.

صنعت پوشاک ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر واردات بی‌رویه پوشاک فرصت عرض‌اندام پیدا نکرده است. در سال‌های اخیر واردات غیررسمی پارچه و انواع پوشاک بدون پرداخت تعرفه گمرکی به اقتصاد کشور ضربه زده است و از سوی دیگر، به این دلیل که پوشاک تولید داخل توان رقابت کیفی و قیمتی با پوشاک وارداتی را ندارد، روزبه‌روز ضعیف‌تر شده است. سال 95 برای صنعت پوشاک، مثل سال 94، سال رکود بود.هرچند فعالان این صنعت به تدابیر دولت امید بسته بودند اما سال جاری هم با تغییر نه‌چندان قابل‌توجهی برای صنعت پوشاک و نساجی گذشت.
افزایش توان تولید، به‌روزرسانی ماشین‌آلات قدیمی برای افزایش قابلیت رقابت در بازار داخلی و توان صادراتی از مهم‌ترین اهدافی است که می‌توان برای صنعت پوشاک ایران متصور شد. در سال 96، لازم است که معاونت صنایع پوشاک جدی‌تر و عمیق‌تر به مسائل صنعت پوشاک نگاه کنند. با توجه به حجم اشتغال موردنیاز در کشور و اینکه صنعت پوشاک و نساجی از صنایع اشتغال‌زاست، توجه بیشتر به این صنعت و آثار آن در اقتصاد ایران ضروری است. دولت باید آسیب‌شناسی کند که ایراد کار کجاست؟ چرا توان رقابت نداریم و پوشاکی که وارد می‌شود اصولاً کیفیت بهتری نسبت به آنچه در داخل تولید می‌شود دارد و مشتری را جذب می‌کند. به‌طور حتم پوشاک تولید داخل هم می‌تواند محصول باکیفیت تولید کند اما به دلیل بالا بودن هزینه تولید، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند درنتیجه ارزش محصول تولیدشده باقدرت خرید مردم هماهنگی ندارد.
اصلاحات در صنعت پوشاک باید در چند زمینه دنبال شود. به‌روز شدن ماشین‌آلات از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در اسرع وقت انجام شود. به نظر می‌رسد بیش از 90 درصد از تولیدکنندگان داخلی از ماشین‌آلاتی استفاده می‌کنند که متعلق به ده‌ها سال گذشته است و این در حالی است که ماشین‌آلات جدید در یک روز چندین برابر پوشاک یا متر پارچه تولید می‌کنند که تنوع کیفیت و رنگ‌آمیزی و طرح آن‌هم قابل‌توجه است. در شرایطی که تحریم را پشت سر گذاشتیم و درهای جهان برای به‌روزرسانی تکنولوژی به روی ایران بازشده است باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و البته در کنار این، دولت برای کمک به تولیدکنندگان باید هرچه زودتر درباره تسهیلاتی که می‌تواند به بخش تولید پرداخت کند روشنگری کند.
به نظر می‌رسد بیش از 95 درصد از پوشاک خارجی که سهم 50 درصدی در بازار داخل دارند، پوشاک قاچاق است. بسیاری از تولیدکنندگان ما به دلیل مسائل فرهنگی محصولشان را با مارک خارجی به فروش می‌رسانند و به همین دلیل باوجوداینکه آمار دقیقی وجود ندارد اما می‌توان گفت که سهم شرکت‌های داخلی و خارجی در بازار پوشاک ایران یکسان است. آنچه همیشه صنعت پوشاک را آزاد داده است، پدیده شوم قاچاق است. هرچند در نیمه دوم سال 95،بحث مبارزه با قاچاق به دلیل اشاره رهبر معظم انقلاب به لزوم مبارزه پیگیرانه با قاچاق بهتر از سال‌های دیگر دنبال شد اما هم چنان درزمینهٔ پوشاک، مستعد واردات غیررسمی در حجم وسیع هستیم. ما با ترکیه مرز خاکی گسترده‌ای داریم و این کشور بزرگ‌ترین کشور صادرکننده پوشاک به اتحادیه اروپاست و حرف‌هایی برای گفتن درزمینهٔ پوشاک ازنظر فنّاورانه دارد. کیفیت پوشاک این کشور بالاست و برندهای مطرح در این کشور کار می‌کنند. در همسایگی ترکیه بودن اما برای صنعت پوشاک ایران آثار خوبی نداشته است و مبارزه با قاچاق کالا، برای بهبود وضعیت این صنعت از اولویت‌هاست.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال