ترجیح منافع ملی بر منافع کوتاه مدت

(گزارشی از نشست مشترک فعالین صنعت ریسندگی و بافندگی فرش ماشینی در انجمن صنایع نساجی ایران)

در آغاز این نشست آقای مهندس حکیمی، رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن که ریاست جلسه را بر عهده داشتند پیرو قرائت مکاتبه تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل با اداره کل صنایع نساجی و پوشاک و پیشنهاد مطرح شده مبنی بر کاهش تعرفه نخ اکریلیک (نمرات بالا) از 15 به 5 و ارجاع موضوع جهت اظهار نظر به انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص ضرورت تشکیل این جلسه گفت: پیرو این موضوع انجمن صنایع نساجی ایران از تولیدکنندگان نخ و فرش دعوت بعمل آورده است  تا در این نشست موضوع را تحلیل و مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. شرکتهای تولیدکننده فرش عضو تعاونی بر این باورند که با توجه به ظرفیت تولید نخهای ظریف اکریلیک و عدم توانائی تولیدکنندگان داخلی درتأمین این میزان تقاضا، مقادیر قابل توجهی از این نوع نخ از ترکیه وارد می شود که تعرفه بالای آن موجب بالا رفتن قیمت تمام شده و عدم توان رقابت، (به خصوص با تولیدکنندگان فرش که دارای خط ریسندگی و تولید نخ هم می باشند) شده است.

دلاویز مدیرعامل جلفاکاران ارس در ابتدای این نشست که با حضور تعداد کثیری از فعالین صنایع ریسندگی و بافندگی فرش ماشینی برگزار می شد با ارائه آمار و ارقام خود از تولیدو مصرف و واردات نخ به توان تولید داخل به تأمین نیاز واحدهای بافندگی در داخل اشاره نمود.

آقای مطهری از شرکت نرمینه با بررسی و تحلیل ظرفیت داخل و به خصوص توانمندی شرکتهای تولیدی نخ هایبالک در تأمین بخشی از نیازهای بازار از عدم وجود تشکل تخصصی برای ریسندگان انتقاد نمودند و خواستار حمایت بیشتربافندگان از شرکتهای ریسندگی شدند تا این شرکتها بتوانند با برنامه ریزی و توسعه پاسخگوی نیاز بازار داخل باشند.

آقای حقیقی از شرکت زرریسان با ارائه آمار و ارقام خود از طرحهای توسعه ای واحدهای مختلف به سرمایه گذاری های انجام شده و گشایش اعتبار شده برای ریسندگی ها اشاره فرمودند و حجم ظرفیت در حال راه اندازی را معادل نیاز بازار و واردات آن دانستند و همچنین میزان ظرفیتی را که از محل سرمایه گذاری های جدید و افزایش بهره وری ظرفیت خطوط موجود قابل اضافه شدن به وضع موجود را معادل میزان واردات نخ دانستند و با عنایت به این موضوع خواستار همکاری و تعامل بیشتر تولیدکنندگان و بافندگان در جهت حمایت از تولید داخل شدند.

آقای مقدم از کارخانجات مقدم نیز به ظرفیت های واحدهای فاستونی و هایبالک در تأمین بخشی از نخهای ظریف مورد نیاز اشاره نمود و ابراز امیدواری نمودند که با حمایت بافندگان بتوان از ظرفیت های خالی واحدها استفاده بهینه تری بعمل آید.

آقای نصیریانی از صنایع کرک یزد نیز از بافندگان خواست تا از واحدهای ریسندگی حمایت بیشتری انجام دهند تا واحدهای ریسندگی بتوانند افزایش تولید و ظرفیت داشته باشند.

نصیری حمایت از واحدهای ریسندگی را به منزله زیرساخت برای صنایع بافندگی دانست و میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای ریسندگی را بسیار قابل ملاحظه دانسته و ابراز امیدواری نمودند تا با حمایت و تعامل ریسندگان و بافندگان شاهد حمایت از تولید داخل باشیم.

آقای لاجوردی با تشکیک در آمارهای ارائه شده توسط ریسندگان حاضر در جلسه به آمارهای میدانی خود از واردات نخ از کشور ترکیه توسط چند واسطه بازرگانی اشاره نمودند و میزان واردات را بسیار بیشتر از ارقام ارائه شده دانستند. ایشان همچنین به ظرفیت های مورد اشاره واحدهای ریسندگی در آینده اشاره فرمودند و به نیاز امروز بازار نخ برای بافندگان پرداخت و از ظرفیت های جدید بافندگی در سالهای آتی سخن گفت.

لاجوردی به عدم وجود تعامل بین قیمت نخ تولید داخل و نخ وارداتی اشاره نمود و بالا رفتن قیمت نخ در چند مرحله از ابتدای سال تا کنون را برای واحدهای بافندگی مشکل ساز خواند. ایشان با اشاره به علاقه مندی بافندگان به تأمین نیازهای خود از داخل به عدم همراهی واحدهای ریسندگی در قیمت گذاری محصولات خود انتقاد نمود.

آقای فتاحی از فرش یلدای کویر کاشان با تحلیل ظرفیت بافندگی در سالهای گذشته، وضعیت صنعت ریسندگی در سالهای گذشته را سودآور نداستند که این موضوع باعث عدم توسعه این صنعت شد. ایشان عدم سودآوری ریسندگی در مقایسه با حجم سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده را عامل اصلی عدم توسعه این صنعت دانستند و از بافندگان خواستند تا با نگاه بلند مدت و واقع گرایانه به موضوع نگاه کنند و عرق ملی و میهنی را فدای منافع کوتاه مدت کشور ترکیه نکنند و زمینه سازی توسعه و استقلال بی نیازی به خارج از کشور را فراهم کنند.

در ادامه جلسه سید جواد سجادی به نمایندگی تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل به پیگیریهای قبلی انجام شده توسط تعاونی مذکور در تعامل با واحدهای ریسندگی اشاره فرمودند و افزایش مرتب و فرسایشی قیمت نخ اکریلیک با توجه به ثابت بودن قیمت الیاف را برای واحدهای بافندگی مشکل ساز خواندند و با تأکید بر این موضوع که بافندگان به هیچ عنوان به دنبال تقابل با ریسنده ها نیستند و تمایلی هم به واردات از سایر کشورها ندارند. اما شرایط موجب شده که ما به سمت واردات از سایر کشورها برویم. عدم صدور فاکتور توسط برخی از شرکتها، کیفیت و شرایط مالی مربوطه را عامل اصلی توجه به واردات دانستند.

ایشان ظرفیت ها و برنامه های آینده برای صنعت ریسندگی را مناسب برای تحلیل اوضاع امروز صنعت ندانستند و آمارهای ارائه شده مربوط به ظرفیت های ریسندگی را متناسب با راندمان و ظرافت نخ متفاوت دانستند.

آقای سجادی با ارائه مسائل فنی و تکنیکی نخهای تولید داخل به تاریخچه پیگیریهای بعمل آمده برای تعامل با واحدهای تولید داخل اشاره نمودند و ابراز امیدواری کردند  تا این موضوع با همکاری و تعامل به نتیجه مطلوب برسد.

آقای جعفرزاده از شرکت اکریلتاب طی بیانات مفصلی از وضعیت نا به سامان صنعت ریسندگی در سالهای گذشته و پتانسیل ها و توانمندیهای این صنعت اشاره نمودند و ابراز امیدواری نمودند که بافندگان این مملکت بتوانند بسیار با قدرت تر و موفق تر عمل کنند تا صنعت ریسندگی هم در این مملکت پا بگیرد.

پس از اظهار نظر آقایان حلوائی و نصیری، مهندس مقصودی توضیحاتی را در خصوص مشکلات پیش آمده مطرح فرمودند و ابراز امیدواری نمودند که این موضوعات تا فروردین ماه امسال پایان یابد.

مهندس مقصودی ارزش افزوده پائین ریسندگی در شرایط فعلی را یکی از مهمترین موضوعات روزهای پایانی سال دانستند و ابراز امیدواری نمودند که با برقراری تعادل بین سفارشات ابتدا و انتهای سال با عقد قراردادهای سالیانه با بافندگان به ریسندگان این فرصت داده شود تا بتوانند شرایط متعادل و پایدارتری را تجربه کنند.

پس از مطالب مطرح شده آقای رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران طی سخنان مبسوطی به سیاست های دولت در خصوص تعرفه های واردات به خصوص در حوزه صنایع نساجی و پوشاک پرداخت و توجه عادلانه به کل زنجیره تولید را مهمترین سیاست دولت در این خصوص دانست. آقای رئیس زاده همچنین تغییر نگاه دولت به صنایع نساجی و پوشاک به لحاظ ظرفیت اشتغالزائی آن پرداخت و پیشنهاد داد با توجه به اینکه مشکل پیش آمده کوتاه مدت و مقطعی است شرایط تعرفه های فعلی حفظ شود و در عین حال به تعامل و همکاری بیشتر بین ریسندگان و بافندگان تأکید کردند و ابراز امیدواری نمودند تا مسائل و مشکلات فیمابین اعضای انجمن در زیر صنعت های مختلف بتواند در انجمن صنایع نساجی طرح و حل و فصل شود.

متن صورتجلسه این نشست در بخش اطلاع رسانی این سایت درج شده است.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال