عرضه قطره‌چکانی مواد اولیه پتروشیمی

مهندس محمد مروج- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- از کم‌دقتی‌های متولیان وزارت صنعت برای ایجاد زمینه سوء‌استفاده برخی سودجویان از سایت بهین یاب انتقاد کرد.

وی در گفتگوی اختصاصی خود با نساجی نیوز بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شرکت‌هایی فعال که با ظرفیت‌های معین به فعالیت می‌پردازند را جهت دریافت مواد اولیه پتروشیمی به بورس کالا معرفی کند اما در عمل برخی شرکت‌ها، ظرفیت‌های اسمی واحدهای تولیدی خود را اعلام می‌کنند و پس از ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب و دریافت سهیمه به مراتب بیشتر از ظرفیت واقعی، آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
مهندس مروج تصریح کرد: مشکل اینجاست که در پایان سال با افزایش مصرف مواد اولیه پتروشیمی روبرو هستیم اما عرضه این مواد بسیار اندک و قطره‌چکانی است و حتی دلالان و رانت‌خواران هم قادر به استفاده از برنامه توزیع مجتمع‌های پتروشیمی نیستند!
به‌گفته این فعال صنعت نساجی، اتاق بازرگانی ایران برای اولین بار در مورد یک موضوع جدی روز وارد عمل شده و بسته پیشنهادی در زمینه تکمیل و رقابت‌پذیر نمودن زنجیره ارزش صنایع کشور را در جلسه روز سه‌شنبه (‌نوزدهم بهمن) با حضور مدیران پتروشیمی، تشکل‌های مرتبط بخش خصوصی از جمله انجمن صنایع نساجی ایران به‌عنوان نمایندگان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ارائه نمود.
اغلب حاضرین این جلسه از عرضه بسیار اندک محصولات پتروشیمی گلایه‌مند بودند و معتقد بودند که مجتمع‌های پتروشیمی نیازهای صنایع پایین دستی را عرضه نمی‌کنند ولی همان محصولات را در بازار آزاد تا 30 درصد گران‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: توجیه مسئولان پتروشیمی در برابر عرضه اندک مواد اولیه صنایع پایین‌دستی به بازار این بود که دولت به ارز حاصل از صادرات نیازمند است؛ در حالی‌که طبق اطلاعات غیررسمی، ارز مجتمع‌های پتروشیمی به ورود خودرو اختصاص پیدا می‌کند.
این فعال صنعت نساجی خاطرنشان ساخت: این توجیه چندان درست نیست زیرا برای مثال اگر مجتمع‌های پتروشیمی بخواهند طبق ظرفیت اسمیِ واحدهای متقاضی، ‌پلی‌پروپیلن ارائه دهند باز هم ذخیره کافی پلی‌پروپیلن وجود خواهد داشت و حجم تولید حتی به مراتب بیشتر از ظرفیت اسمی واحدهای صنعتی تکمیلی است. پس ابتدا باید نیاز صنایع پایین‌دستی مرتفع شود و آن‌گاه صادرات انجام داد.
به‌گفته وی، اتاق بازرگانی ایران در این راستا، بسته پیشنهادی تدوین کرده تا بتواند پاسخگوی واحدهای پایین‌دستی باشد. لازم به توضیح است که در تدوین این بسته پیشنهادی از ‌انجمن صنایع نساجی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مواد اولیه پتروشیمی اظهارنظری خواسته نشد اما به هرحال گلایه‌ها و اعتراضات صورت گرفته به اتاق بازرگانی منجر به تدوین این بسته پیشنهادی شده است که امیدوارم شاهد نتایج مثبت آن باشیم اگرچه مجتمع‌های پتروشیمی در مقابل پذیرش این بسته مقاومت‌هایی می‌کنند و بلافاصله مشکل را به گردن بورس می‌اندازند!
مهندس مروج، مهم‌ترین بخش این بسته پیشنهادی را تعیین یک رگولاتور مستقل جهت نظارت بر توزیع مواد اولیه پتروشیمی برشمرد و افزود: حدود سه سال پیش آقای خسروتاج در جلسه‌ای اعلام کردند که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، باید مواد اولیه پتروشیمی را از طریق بورس دریافت کنند تا دست رانت‌خوار، دلال و واسطه و مفت‌خوار قطع شود اما همین مسئول امروز معتقد است که اگر بخواهید دست رانت‌خوار و دلال را از محصولات پتروشیمی کوتاه کنید باید عرضه از بورس کالا خارج شود؛ در نهایت ما متوجه نشده‌ایم بالاخره بورس، عاملی برای گسترش دلالی است یا متوقف‌کننده آن!
وی در گفتگو با نساجی نیوز، مخالفت صریح انجمن صنایع نساجی ایران را با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اعلام کرد و این اقدام را عاملی برای ایجاد فساد، رانت و حضور دلالان و مفت‌خواران در بازار محصولات پتروشیمی دانست.
منبع : نساجی نیوز
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال