خواسته مشخص صنعتگران مصرف‌کننده مواد پتروشیمی ایران؛ عرضه محصولات پتروشیمی را افزایش دهید

دکتر علیمردان شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- مهم‌ترین دغدغه و نگرانی فعلی واحدهای تولیدی نساجی را کمبود مواد اولیه پتروشیمی اعلام کرد.

وی که در جلسه هفته گذشته اتاق بازرگانی ایران با هدف رونمایی از بسته پیشنهادی تکمیل و رقابت‌پذیر نمودن ارزش افزوده صنایع کشور به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی ایران در کنار ده‌ها تشکل مرتبط دیگر و مسئولان مجتمع‌های پتروشیمی و اتاق ایران حضور داشت؛ ضمن ابراز نگرانی از کمبود دسترسی واحدهای پایین‌دستی به مواد اولیه پتروشیمی به خبرنگار نساجی نیوز گفت: متأسفانه شرایط طی چند ماه اخیر به‌دلیل عرضه قطره ‌چکانی و بسیار اندک مواد تولیدی پتروشیمی به کارخانه‌های تولیدی از جمله واحدهای نساجی، صنعتگران در شرایط بحرانی به سر می‌برند.
دکتر شیبانی تصریح کرد: باید اقداماتی انجام داد تا براساس آن، مواد پتروشیمی ابتدا نیاز واحدهای پایین‌دستی در داخل کشور را تأمین نماید و مازاد آن صادر شود.
این صنعتگر نساجی ادامه داد: ضمن تأیید موارد بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی ایران، معتقدم که این بسته نیازمند تدوین قانون و مصوبات سطوح بالاتر از انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های ‌بازرگانی و امری زمان‌بر است و متأسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که بسیار بسیار برای تأمین مواد اولیه مورد‌نیاز به‌حق واحدهای تولیدیِ مصرف‌کننده دچار مشکل هستیم و در صورت استمرار این وضعیت شاهد تعطیلی کارخانه‌های تولیدی خواهیم بود؛ نمی‌دانم چرا مسئولان این موضوع را چندان جدی نمی‌گیرند و اقدام عاجلی برای رفع کمبود و عرضه مناسب مواد تولیدی پتروشیمی به عمل نمی‌آورند! انجمن صنایع نساجی ایران این موضوع را به دلیل بحرانی بودن شرایط، ده‌ها بار به صورت مکتوب و حضوری به همه مسئولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط گزارش داده است.
به‌گفته نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، اتاق بازرگانی را در این زمینه به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی مسئول می‌دانیم و باید خیلی سریع‌تر و جدی‌تر از این صدای ما (‌تولیدکنندگان) را به گوش مسئولان و دست‌اندرکاران مجتمع‌های پتروشیمی و هر نهاد مسئول و تصمیم‌گیر دیگری می‌رسانند تا مواد اولیه را ابتدا به واحدهای تولیدی داخلی برسانند و آن‌گاه برای صادرات، برنامه تدوین کنند.
دکتر شیبانی، ضمن عدم تأیید گفته برخی از مدیران واحدهای پتروشیمی و متأسفانه تعداد بسیار انگشت‌شماری از مصرف‌کنندگان این مواد مبنی بر این‌که بورس کالا، دلیل اصلی کمبود مواد تولیدی پتروشیمی‌هاست، اذعان داشت: این اعتقاد بسیار غیرمنطقی است زیرا بورس کالا هیچ نقشی در کمبود مواد اولیه ایفا نمی‌کند و صرفاً از طریق سایت بهین‌یاب (‌وابسته به وزارت صنعت) براساس سهیمه‌های مشخص، مواد اولیه پتروشیمی را در اختیار واحدهای متقاضی قرار می‌دهد اما متأسفانه مشاهده می‌شود که علی‌رغم مزایای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس (‌‌شفافیت و جلوگیری از رانت‌خواری و دلالی) بار دیگر شاهد حضور واسطه‌ها و دلال‌های معلوم‌الحال هستیم و متولیان امر به خوبی می‌دانند این افراد چه کسانی هستند و چگونه عمل می‌کنند!
‌وی تأکید کرد: اگر در شب عید که به‌طور طبیعی میزان تولید و مصرف کالای نهایی افزایش چشمگیر می‌یابد؛ مواد اولیه مورد نیاز به درستی تأمین نشود به طور قطع با بحران جدی در کشور روبرو خواهیم شد و مدیران پتروشیمی باید پاسخگوی تبعات این بحران فراگیر مانند بیکاری صدها نیروی انسانی، تعطیلی ده‌ها واحد تولیدی و مهاجرت نیروهای کار باشند.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه این مصاحبه به بیان اظهارنظر صریح قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تولید پرداخت که گفته بودند «‌با عرضه بالای محصولات پتروشیمی در تالار بورس، شاهد حذف دلالان، واسطه‌ها و رانت‌خواران از بازار محصولات پتروشیمی خواهیم بود»
وی در پایان متذکر شد: در این شرایط حتی عرضه یک کیلوگرم مواد پتروشیمی خارج از بورس‌؛ بار دیگر منجر به ایجاد فساد، رانت و مشکلات پیچیده‌ خواهد شد.

فراموش نکنیم که مجتمع‌های پتروشیمی که به دست توانای فرزندان همین آب و خاک ایجاد شده از امکانات نسبتاً خوبی مانند خوراک ارزان، نرخ مناسب محاسبه خوراک، تقسیط طولانی مدت تسهیلات و ... برخوردارند و کاش توجه داشته باشند که نگاهشان صرفاً به بازارهای صادراتی قبل از تأمین نیاز داخلی یعنی خام فروشی موادی که از منابع خدادادی مملکت بهره‌مند بوده و ذی‌نفعان آن همه آحاد کشور می‌باشند. علاوه بر آن وجود همین مواد در دست واسطه‌ها و سودجویان حاضر در صحنه یعنی پشت پا زدن به قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های جاری کشور و افزایش چشمگیر قیمت تمام شده محصولاتی که کارخانجات به‌خاطر جلوگیری از بسته شدن ناچارند آن را با چندین برابر قیمت واقعی خارج از بورس تهیه نمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال