در شرایط فعلی مشکل عمده سازمان نه البسه قاچاق بلکه تخلف در عرضه کالاهای مشابه تولیدات خارجی است

طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه همچنان با جدیت درحال اجراست و هیچ کوتاهی یا بی‌تفاوتی نسبت به این مهم از سوی سازمان‌ها و نهادهای دخیل صورت نگرفته و با همان جدیت ابتدای طرح درحال اجرا و برخورد است.

علی‌اکبر پوراحمدن‍ژاد- دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق استان تهران

این‌که برخی اعلام می‌کنند 99 درصد بازار محصولات قاچاق است غیرتخصصی است و نمی‌توانیم بگوییم چون پلاسکو حادثه دیده اکنون بازار برای جولان محصولات قاچاق مستعد شده به این دلیل که در پلاسکو تنها چند واحد تولیدی بوده و بیشتر دفاتر تولیدکنندگان آسیب دیده‌ است.
اگر واقع‌بینانه به موضوع بنگریم ابعاد قاچاق در بازار پوشاک کشورمان این حجم نیست و به دلیل برخوردهای سختگیرانه نهادهای مربوطه نزول قابل توجهی داشته است، اما با درنظر گرفتن اکتشاف‌های جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهران جالب است که تقریبا قاچاق در این بازار بی‌معنی شده است، چون تقلب جای آن را گرفته است.
توانمندی‌های تولیدی داخل ایران به اندازه‌ای رشد یافته که با الگوبرداری و الصاق برچسب‌های خارجی، محصولات تولید داخل را به عنوان تولیدات پوشاک برندهای معتبر در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌کنند که این خود شاهد مثالی برای موفقیت طرح مقابله با قاچاق‌کالا از سوی نهادها بوده است.
در شرایط فعلی مشکل عمده سازمان نه البسه قاچاق بلکه تخلف در عرضه کالاهای مشابه تولیدات خارجی است که نهادهای مسئول نیز در این زمینه درحال برنامه‌ریزی جهت مقابله و مبارزه هستند، به این دلیل که تخلف تولید با این شیوه نیز برای اقتصاد کشورمان زیانبار خواهد بود. با در نظر گرفتن توانمندی‌های موجود متوجه شده‌ایم بتازگی برخی از سودجویان اقدام به واردات البسه دست دوم برندهای معتبر می‌کنند و پس از بهسازی و بسته‌بندی مجدد، پوشاک مذکور را تحت نام همان برند اصلی که هیچ نمایندگی معتبری در ایران ندارد، عرضه می‌کنند.
به این دلیل که هنوز توانمندی تولیدکنندگان داخلی به خریداران ایرانی شناسانده نشده است، برخی تولیدکنندگان به دنبال استفاده از برندهای خارجی بوده و سعی می‌کنند کالای خود را به جای خارجی در بازار عرضه کنند، درحالی که توانمندی تولیدکنندگان داخلی در این صنف شهرت جهانی داشته و کیفیتی قابل قبول به خود دیده است.
با بررسی مکشوفات یک یا دو ماه اخیر با همکاری کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است بخش عمده‌ای از کالاهای مکشوفه اصالت خارجی ندارند و تماما تولید داخل کشورمان بوده‌اند. یکی از مشکلات ورود کالاهای قاچاق بحث کالاهای مسافری است که به دلیل حجم پایین پوشاک بخش قابل توجهی از کالاهای همراه مسافران را به خود اختصاص داده است؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی شده تا از سال آینده نسبت به این نوع تخلف هم برنامه‌ریزی و برخورد کنیم به این دلیل که برخی افراد از معافیت مسافران برای ورود کالاها سوء استفاده می‌کنند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال