در نخستین گردهمایی دبیران تشكل‌های ملی وابسته به اتاق ایران مطرح شد رعایت 3 الزام از سوی روسای تشكل‌ها

در نخستین گردهمایی دبیران تشكل‌های ملی وابسته به اتاق ایران، رتبه‌بندی تشكل‌ها به عنوان یكی از برنامه‌های اصلی در هشمین دوره هیات نمایندگان مطرح شد.

ارسال اطلاعات دقیق هر یك از تشكل‌ها برای معاونت تشكل‌ها مورد تاكید قرار گرفت تا بدین‌ترتیب امكان رتبه‌بندی و حمایت‌های لازم از آنها فراهم شود. نخستین گردهمایی دبیران تشكل‌های ملی وابسته به اتاق ایران با حضور اعضای هیات رییسه و جمعی از دبیران تشكل‌های ملی برگزار شد. در این جلسه 1) احیای شورای مشورتی تشكل‌ها به عنوان برنامه كمیته راهبری، 2) ارسال اطلاعات دقیق هر یك از تشكل‌ها برای معاونت تشكل‌ها یعنی جمع‌آوری بانك اطلاعاتی و 3) حضور موثر تشكل‌ها در برنامه‌های اتاق بازرگانی ایران از جمله 3 مطالبه مهم بود كه میان اعضای هیات رییسه اتاق ایران و دبیران تشكل‌ها مورد تبادل نظر قرار گرفت. به گفته حسین پیرموذن، عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس هیات راهبردی تشكل‌ها، بازنگری در روند حضور نمایندگان اتاق در شوراهای و مجامع با همكاری تشكل‌ها در دستوركار قرار گرفته است. پیرموذن با تاكید بر این نكته كه دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران با هدف ساماندهی تشكل‌ها كار خود را آغاز كرد، به عزم راسخ هیات رییسه در راستای یكپارچه‌سازی تشكل‌ها بر اساس قانون بهبود مستمر محیط كسب وكار اشاره كرد و گفت: به اعتقاد كمیته راهبری تشكل‌های اتاق ایران، حضور نمایندگان تشكل‌ها در جلسات تصمیم‌گیری حاكمیتی و دولتی، بهره‌گیری از نمایندگان تشكل‌ها برای حضور در مجامع و شوراها و حمایت‌های مالی و معنوی از آنها، مهم‌ترین موضوعاتی هستند كه باید به جد پیگیری شوند. وی تصریح كرد: اتاق ایران رتبه‌بندی تشكل‌ها را دنبال می‌كند، برای این مهم اطلاعات دقیق تشكل‌ها را نیاز داریم كه متاسفانه در دسترس نیستند. بنابراین از دبیران تشكل‌ها می‌خواهیم كه با معاونت تشكل‌های اتاق ایران همكاری كرده و این اطلاعات را برای آنها ارسال كنند. بطور قطع از این پس حمایت‌های اتاق بر اساس همین رتبه‌بندی صورت خواهد گرفت.

حمایت از تشكل‌ها در راستای نیازمندسازی آن‌ها

در همین حال؛ پدرام سلطانی، نائب رییس اتاق ایران از دبیران به عنوان موتور محركه تشكل‌ها یاد كرد و رویكرد این دوره هیات نمایندگان اتاق ایران را توانمندسازی تشكل‌ها دانست و گفت: حمایت از تشكل‌ها در راستای نیازمندسازی آنها نیست بلكه با هدف توانمندكردن تشكل‌ها صورت می‌پذیرد. در این رابطه آموزش نقش سازنده‌یی دارد، بدین‌ترتیب درپی برگزاری دوره‌های MBA با مشاركت یكی از دانشگاه‌های كشور هستیم. اتاق ایران معتقد است در این دوره دانش و تخصص در كنار تجربه بسیار اهمیت دارد. وی افزود: ساختار جامعه ما در بخش‌های كسب و كار و غیرعمومی و غیرانتفاعی براساس تجربه افراد است، اما در كنار تجربه، نیازمند آموزش هستیم. نائب رییس اتاق ایران با اشاره به مباحثی كه در نشستی با حضور وزیر امور خارجه كشور مطرح شد، گفت: موضوعی كه تشكل‌ها باید به آن توجه كنند، این است كه هر سال در حوزه بازاریابی و ارتباط بین‌الملل یك هدفگذاری مشترك با وزارت خارجه داشته باشند. تشكل‌ها باید به تناسب اینكه كدام كشور از اولویت برای ارتباطات بین‌المللی با آنها در حوزه بازاریابی، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترك برخوردار است، هدف‌گذاری كنند و سپس ارتباط خود با سفارتخانه ایران در كشور هدف را برقرار سازند. سلطانی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش‌خصوصی در حاكمیت و دولت تاكید كرد: اتاق ایران و تشكل‌ها باید برای ارتقا و حفظ جایكاه خود، مهیا شوند. این روزها مراجعه دولت و سایر قوای حاكمیتی به بخش‌خصوصی افزایش یافته و انواع تقاضا از جانب دولت به سمت اتاق روانه می‌شود. بر اساس اظهارات وی مطالبه و میزان ارتباط فعالان اقتصادی و تشكل‌ها با اتاق ایران افزایش یافته و از سوی دیگر مسائل و مشكلات در محیط كسب و كار در حال افزایش است و این موجب شده تقاضاها با خروجی‌ها تناسب نداشته باشد. نائب رییس اتاق ایران با بیان اینكه اتاق نیازمند تقسیم كار است، گفت: اتاق نمی‌تواند و نباید درگیر حل مشكلات بخشی شود. سرعت‌بخشی به شكل‌دهی فدراسیون‌ها ضروری است و اتاق باید نقشه سیستم كار فراگیر بخش خصوصی را ترسیم و محدوده فعالیت و ماموریت‌های خود را در كنار محدوده ماموریت كمیسیون‌ها، اتاق‌های استانی، تشكل‌ها و اتاق‌های مشترك معین كند. به باور سلطانی برای رسیدن به اهداف تعیین شده، تقسیم كار و حركت بر اساس برنامه‌ریزی یك ضرورت انكارناپذیر است. در این راستا موضوعات صنفی به تشكل‌ها، موضوعات منطقه‌یی به اتاق‌های استانی و موضوعات بین‌المللی به اتاق‌های مشترك مربوط می‌شود. وی پایان بخشی به موازی‌كاری و دوباره كاری را نتیجه غایی تقسیم كار عنوان كرد.

اتاق به عنوان تنها مرجع ثبت تشكل‌های اقتصادی شناخته شود

احمدپورفلاح، مشاور عالی رییس اتاق ایران با تاكید بر این اصل كه در دنیای امروز تشكل‌ها اداره امور را در دست دارند، تشریح كرد: متاسفانه در حوزه تشكلها كار جدی انجام نداده‌ایم و تعداد آنها در مقایسه با سایر كشورها حتی كشورهای همجموار خود ناچیز است. از طرف دیگر سیستم منظمی در مورد تشكل‌ها تعریف نكرده‌ایم و امروز شاهد راه‌اندازی چندین تشكل با یك محتوا، دور از هم و ناآشنا نسبت به یكدیگر هستیم كه این خود آسیبی جدی بر پیكره اقتصاد وارد می‌كند. وی ادامه داد: در بخش تشكل‌ها، آموزش می‌تواند كارساز باشد. بازآموزی، جانشین پروری و آشنایی با تكنیكهای جدید لازمه ارتقای سطح تشكل‌هاست. در شرایط جدید باید نحوه تعامل و محاوره با دنیا را بیاموزیم. یكپارچه شدن تشكل‌ها از طریق درنظرگرفتن یك مرجع ثبت نكته دیگری بود كه از سوی مشاور عالی رییس پارلمان بخش خصوصی مورد تاكید قرار گرفت. طبق قانون بهبود مستمر محیط كسب وكار اتاق ایران وظیفه ساماندهی تشكل‌ها را برعهده دارد، بنابراین باید به عنوان تنها مرجع ثبت تشكل‌های اقتصادی شناخته شود.

تاكید بر اصل تقسیم كار و حركت بر اساس نقشه راه

همچنین محمدرضا مرتضوی، رییس كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، از تاكید نائب رییس اتاق ایران بر تقسیم كار استقبال كرد و این اقدام را اثربخش خواند و گفت: اتاق می‌تواند از انرژی‌های اطراف خود به بهترین شیوه بهره ببرد. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، روسای تشكل‌ها، نمایندگان بخش فكری تشكل خود هستند و امور اجرایی باید از سوی دبیران مدیریت شود. با رعایت این ساختار، می‌توان انتظار داشت، تشكل‌ها در روند فعالیت خود موفق قدم بردارند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، شناسایی شیوه‌ها و تكنیك‌های جدید مدیریت تشكل‌ها را وظیفه هیات‌مدیره تشكل‌ها دانست و ادامه داد: اگر این تقسیم كار رعایت شود و بر اساس نقشه از پیش طراحی شده جلو برویم، می‌توانیم به آینده تشكل‌های كشور امیدوار باشیم. در این بین باید سطح آخر پیگری مسائل، دبیران تشكل‌ها باشند. مرتضوی بر لزوم تقویت تشكل‌ها تاكید كرد و افزود: دفاع از هر بخشی با حمایت‌های تشكلی امكانپذیر است. بنابراین تقویت آنها در این عرصه بسیار مهم است. نیازسنجی تشكل‌ها و اجرای ماموریت‌ها از سوی آنها دو اصلی است كه نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

مشكلات اقتصادی را با ارائه تحلیل مستند و علمی حل كنیم

از سوی دیگر؛ محمود اسلامیان، رییس انجمن فولاد ایران مسائل و مشكلات تشكل‌ها را در دو سطح داخلی و ملی تقسیم كرد و عدم تمركز بر مشكلاتی كه دارای اولویت هستند را عامل اصلی حل نشدن آنها دانست و تصریح كرد: متاسفانه نمی‌دانیم كه برای حل مشكلات خود باید آنها را اولویت‌بندی كنیم. پرداختن به همه چالش‌ها در آن واحد، هیچ كمكی به حل آنها نخواهد كرد. وی تشریح كرد: در جلسات مختلف با مسوولان و مقامات كشوری، ده‌ها موضوع و مساله را مطرح می‌كنیم و این فرصت را برای آنها به وجود می‌آوریم كه به یك یا دو موضوع ساده‌تر بپردازند و از مسائل مهم‌تر تنها با ابراز همدردی، عبور كنند. رییس انجمن فولاد ایران با بیان اینكه موضوع بانك‌ها برای صنعت و بخش‌های تجاری یك اولویت است، گفت: اگر عملكرد بانك‌ها یا موضوع خصوصی‌سازی برای ما مورد اهمیت است باید یك مطالعه دقیق در رابطه با آن انجام دهیم و درخواست‌ها و مطالبات خود را در این بخش براساس مستندات علمی به مسوولان ارجاع داده و از آنها مطالبه كنیم. وی با بیان اینكه بازی باخت-باخت بین صنعت كشور و بانك‌ها راه افتاده است، عنوان كرد: بطور حتم پایان مسیری كه امروز بانك‌ها در آن گام برمی‌دارند، بن بست خواهد بود. همانطور كه بانك‌ها در برخورد با صنعت كشور، متجر به زمین خوردن آن شدند، در نهایت خود نیز زمین خواهند خورد چراكه این مسیر هیچ برنده‌یی ندارد. به اعتقاد این فعال اقتصادی وظیفه تشكل‌ها در ارتباط با چنین مشكلاتی، اولویت‌بندی و ارائه تحلیل علمی و دقیق از مسائل است. با این كار می‌توان تفكر و نوع نگرش مسوولان را تغییر داده و به آنها بگوییم كه بخش خصوصی قدرتمند شده و می‌تواند با دادن راهكارهای سازنده زمینه رشد اقتصاد را مهیا سازد. حتی اگر برای داشتن تحلیل علمی از مشاوران بین‌المللی هم كمك بگیریم خوب است، چرا كه وقتی یك گزارش علمی، مستند و دقیق ارائه شود می‌توان موضوعات را پیگیری كرد.

زمینه رشد تشكل‌ها فراهم شود

همچنین ابوالفضل روغنی، رییس كمیسیون صنعت اتاق ایران با اشاره به ضعف آموزشی در بین تشكل‌های اقتصادی، از پارلمان بخش خصوصی كشور درخواست كرد در این رابطه نقش محوری ایفا و با حمایت‌های خود زمینه رشد تشكل‌ها را فراهم كند. به اعقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تشكل‌ها، نمایندگان اصلی بخش خصوصی در كشور هستند و باید وزن لازم را در اقتصاد پیدا كنند و در این زمینه اتاق ایران می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد. وی در ادامه بر لزوم اجرایی شدن ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط كسب وكار در مورد ساماندهی تشكل‌ها تاكید كرد. این فعال اقتصادی در واكنش به اظهارات اسلامیان در خصوص ارائه راهكار برای حل چالش موجود در روابط بین بانك‌ها و صنعت، از تهیه یك پیش نویس و ارسال آن به هیات رییسه اتاق ایران برای ارجاع به مقامات دولتی در راستای حل معضل بانك‌ها خبر داد. به گفته روغنی، راهكارهای ارائه شده در پیش نویس مذكور می‌تواند تاحدودی به حل چالش‌های موجود بین بنگاه‌ها و بانك‌ها كمك كند.

ضرورت مقررات‌زدایی و حذف بخشنامه‌های زائد

در عین حال؛ محمود تولایی، رییس كمیسیون مالیات، كار و تامین اجتماعی اتاق ایران با بیان این مطلب كه این كمیسیون بر اساس محتوای فعالیت خود با تمام تشكل‌ها در ارتباط است، خواستار توجه و مشاركت آنها در روند اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مالیات و تامین اجتماعی شد. وی با تاكید بر این موضوع كه دولت در پی بهبود رتبه خود در محیط كسب وكار است، از آغاز فرایند مقررات زدایی و حذف بخشنامه‌های زائد سخن گفت و اضافه كرد: در این رابطه جلساتی با حضور نمایندگان اتاق برگزار می‌شود. در این بخش، به دنبال شناسایی 20 درصد از مقرراتی هستیم كه حذف آنها 80 درصد از مشكلات موجود را برطرف می‌كند. در این زمینه تشكل‌ها می‌توانند كمك بزرگی كنند. این فعال اقتصادی همچنین بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاكید كرد و ادامه داد: دولت در این مورد، لایحه‌یی تهیه كرده كه تشكل‌ها می‌توانند با مطالعه آن، نظرات خود را برای اصلاح روند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده كه در طول همه این سال‌ها تنها فشار را بر تولیدكننده وارد كرده، اعلام كنند. تولایی خاطرنشان كرد: در مسیر مقررات زدایی، با مقاومت‌های شدیدی از سوی نهادهای دولتی مواجه هستیم چرا كه حذف هر كدام از این مقررات، می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمدهای آن دستگاه را كاهش دهد.

برندسازی تشكل و ایجاد انسجام بین اعضا

همچنین، محمدمهدی رییس زاده، دبیركل انجمن صنایع نساجی به چگونگی ارتباط میان بدنه اجرایی تشكل‌ها و وظایف دبیران اشاره كرد و گفت: اگر قرار است دبیران تشكل‌ها وظایف خود را انجام دهند باید اختیارات لازم را داشته باشند. گاهی در بین حلقه‌های زنجیره تولید و تهیه یك محصول یا خدمت، تضاد منافع حاصل می‌شود كه باید این تضادها توسط دبیران مدیریت شود. وی ادامه داد: تشكل‌ها باید اولویت‌ها را بشناسند و برای آنها برنامه‌ریزی كرده و بر اساس همین برنامه حركت كنند. برندسازی تشكل، ائتلاف با سایر تشكل‌ها در مواقع لزوم، همكاری با رسانه‌ها، انسجام بین اعضا و بین تشكل‌های مختلف از جمله وظایف دبیران محسوب می‌شود.

تشكل‌ها بازوی كارشناسی و مشورتی اتاق ایران

همچنین كاوه زرگران، دبیركل كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، به حضـور موثر فعالان اقتصـادی در تشـكل‌های اتاق ایران اشاره كرد و گفت: از این منظر تشكل‌ها بازوی كارشناسی و مشورتی اتاق ایران هستند. زرگران همچنین تشكل‌های اتاق ایران را رابط میان اتاق و اعضا دانست و گفت: بر همین اساس، تشكل‌ها صدای واقعی و یكپارچه فعالان اقتصادی هستند. وی با نگاهی به عملكرد گذشته تشكل‌ها، تصریح كرد: تشكل‌ها، سازمان‌های اجتماعی نوظهوری هستند كه تكیه بر منافع مشترك اعضا در پیشبرد اهداف ملی و صنفی مشترك سبب تداوم آنها می‌شود و در این بین هر یك از تشكل‌ها دارای حقوق و تكالیف مختلف و مشخصی هستند. این فعال اقتصادی با توجه به دامنه عملكرد هر تشكل به ویژه در حوزه تعاملات اقتصادی و حمایت و حراست از منافع صنفی اعضا گفت: تشكل‌ها موظف هستند گستره وسیعی از كاركردهای اقتصادی و مسوولیت‌های اجتماعی را به انجام رسانند. زرگران افزود: بطور كلی پذیرش و تعریف واقع بینانه از حدود عملكرد تشكل، برای مسوولان اجرایی، قانونگذار و جامعه از یك سو و همچنین اعضا و مسوولان تشكل‌ها از سوی دیگر، اهمیت اساسی دارد. در سال‌های اخیر شاهد تحولات مهمی مانند از بین رفتن تحریم‌های بین‌المللی و در دستوركار قرار گرفتن رویكردهای جدیدی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ قانون اساسی و انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران، بوده‌ایم. بنابراین تشكل‌های اقتصادی به نمایندگی از بخش خصوصی ایران و به عنوان اتاق‌های فكر كشور نقش ویژه‌یی در فرایند سیاست‌گذاری عمومی، تحقق اهداف توسعه اقتصادی كشور و بهبود فضای كسب‌وكار دارند. به باور این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، افزایش سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران موجب رشد و توسعه تشكل‌ها خواهد شد و از سیاست‌های مهم و موثر بر افزایش این سهم، اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط كسب و كار است. در این برهه، اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط كسب‌ و كار نیز با دستورالعمل اخیر معاون اول رییس‌جمهور باید در دستوركار قرار گیرد.

زرگران تاكید كرد: اتاق ایران باید با توسعه نقش و جایگاه تشكل‌های اقتصادی و گسترش دسترسی تشكل‌ها به شوراها و مجامع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر كشور، فضای مناسب را برای ایفای نقش تشكل‌ها مهیا كرده تا بتوانند با دفاع جدی و مستدل از حقوق و منافع مشروع بخش خود، مقدمات رشد اقتصادی آنها را فراهم كند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال