تشریح سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران‎

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مس‌فروش با بیان لزوم رعایت توجه به سیستم توازن ملی خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار واحد صنعتی با اشتغال زایی ۵۱۲ هزار نفر و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در تهران مستقر است که به ازای هر واحد ۲.۵۵ شغل صنعتی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اتحادیه‌ها در استان تهران قرار دارد گفت : سیاست دولت در خصوص اتحادیه‌ها ، ادغام آنها ست به طوری که ۴۹۱ اتحادیه دراین استان وجود داشت که این تعداد هم اکنون به ۴۸۰ اتحادیه رسیده است و ادغام اتحادیه‌های همگن همچنان ادامه دارد .

وی در ارتباط با اتاق اصناف گفت : هر ۱۶ شهرستان تهران دارای اتاق اصناف هستند و نظارت آنها بر فعالیت های صنفی موجب شده است ،تخلفات کشف شده در دولت فعلی روند کاهشی داشته باشد.
مس فروش افزود : استان تهران با ثبت ۶۰ درصد سفارشات بیشترین میزان ثبت سفارش واردات در کشور را داشته است.

وی همچنین گفت : ۵۰ درصد کارتهای بازرگانی در استان تهران صادر شده است و ۸۰ فروشگاه بزرگ در تهران قرار دارد. وی تصریح نمود : بیشترین ظرفیت انبارها در تهران است چنانکه ۲ هزار انبار با ظرفیت۶ هزارو ۵۰۰ تن در تهران مستقر است ، همچنین ۲۸۴ هزار تن سردخانه‌ فعال در استان متمرکز شده است .

مس فروش در خصوص فعالیت قالیبافان استان گفت : تعداد ۳۵ هزار قالیباف در تهران است که کارت شناسایی دارند و نیمی از آنان بیمه نیستند و سازمان در تلاش است که از طریق تأمین اجتماعی نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود : بخاطر وجود مراکز تصمیم گیرنده در حوزه‌های دانشگاهی و آموزش عالی در استان ، بیشترین پروانه تحقیق و توسعه و پژوهش در تهران صادر شده است.

مس فروش خاطر نشان کرد : دو مأموریت اصلی برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تعریف شده است، یکی استقرار صنایع جدید و دانش‌بنیان و دیگر استقرار صنایع های‌تک که در راستای ،استقرار صنایع دانش‌بنیان توسط معاونت ریاست جمهور و صنایع های‌تک توسط صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و در مأموریت دوم فعالیت سازمان در حوزه ساماندهی صنایع است.

مس فروش در ادامه پیرامون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران گفت : در بیست سال گذشته علیرغم ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری دولتها اجازه دادند برخی واحدها گواهی فعالیت صنعتی بگیرند که نمونه بارز آن در جاده مخصوص و شورآباد بود که دهها واحد کوچک و بزرگ در داخل شعاع ۱۲۰کیلو متری مستقر شده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت : کلان شهر تهران بابت همین پراکندگی طرح ساماندهی را برنامه ریزی کرد به این مفهوم که برای این واحدها فضای مناسب در داخل شعال ۱۲۰کیلو متری یعنی شهرک‌های صنعتی ۱۷ گانه درنظر گرفته شود.

مس فروش در این رابطه افزود : تا کنون بسیاری از واحدها به علت سختی جابجایی نیروهای انسانی راغب به انتقال به شهرک صنعتی نبوده اند ، ولی وقتی چند واحد مستقر شوند بتدریج مساله انتقال تسهیل می شود.
وی در ادامه تصریح نمود: طرح ساماندهی توأم با توسعه و نوسازی صنایع خواهد بود.

چرا که اگر بخواهیم صنعت احیاء شود باید ساماندهی توأم با توسعه و ارتقاء تکنولوژی با شرایط بهتر زیست محیطی باشد. وی در ارتباط با اقدامات دولت جدید در زمینه رفع موانع تولید گفت : بحث رفع موانع تولید در کارگروه ستاد تسهیل مطرح بوده است و یکی از خصوصیات ستاد تسهیل این است که امکان تبادل نظر و بیان مشکلات از سوی واحدها را بصورت رو در رو فراهم می کند.

وی یاد آور شد : در ستاد تسهیل واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی که مشکلاتی با بانک و نظام مالیاتی و آب و برق و انرژی دارند ، می توانند مستقیما مطالب را با سازمان مطرح می‌کنند و تا کنون متجاوز از یک هزار و ۶۰۰ مورد بررسی شده است و سازمان با دعوت از طلبکار و بدهکار بصورت سه‌جانبه مشکلات را به بحث گذاشته و سپس نتیجه در ستاد تسهیل بررسی شده است.

مس فروش گفت : همه دستگاه‌های مسئول و عالیترین مقامات استان در جلسات ستاد تسهیل عضو هستند مثلاً نماینده رسمی بانکها در شورای استان تهران مدیران ارشد مالیاتی و تامین اجتماعی، شرکت پخش و پالایش و ... و هر دو هفته یکبار این نشست ها تشکیل می‌شود.

وی بیشترین مشکلات واحدها را سیستم بانکی و تسهیلات ، تأمین اجتماعی و بیمه و نظام مالیاتی بیان کرد. مس فروش همچنین گفت : از ابتدای امسال که در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی تقسیم کار شد از ۷ پروژه وزارتخانه ۴ پروژه در حوزه استان تهران بود که دو مورد آن مربوط به رونق تولید برای طرح‌های پیشرفت بالای ۶۰ درصد بوده است و دو پروژه دیگر مربوط به مدیریت واردات و ارتقاء صادرات بودند.

وی تصریح کرد : با تصویب نرخ رشد ۱۴درصد تا پایان دیماه در بخش صادرات خدمات ۱۰۷ درصد جلوتر از برنامه بوده ایم.

وی در ادامه این مطلب گفت : در بحث واردات ۱۲ فعالیت برای خود تعریف کردیم از جمله جذب هیأت های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه ،ایجاد پاویون ایران در برخی کشورها ،برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران و… همچنین در بحث واردات پیرامون سه دسته کالا مصرفی ، واسطه‌ای و سرمایه‌ای سیاستهای متفاوتی در پیش گرفتیم چنانکه درمورد کالای مصرفی ، سیاست کاهش واردات و در مورد کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تصمیم گرفتیم تا زمانی که خودمان ساخت داخل نداشته باشیم اجازه ورود بد‌هیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت : در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب کردیم که "شرکت صنعتی خصوصی" ایجاد کنیم و لکه های صنعتی به شهرک صنعتی تبدیل شوند تا از فضا های خالی استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در تهران و اراک شده است ، افزود : این امر مزیتی برای حوزه صنعت بود و در شورای برنامه‌ریزی صنعتی استان ده شهرک صنفی برای ۱۰ شهرستان که دارای مشاغل آلاینده بودند برنامه‌ریزی شد که با قیمت مناسب و ارزان به واحدها داده شود که در پی آن توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران این اقدام انجام شود.

وی همچنین در مورد طرح کاداستر گفت : نقشه‌های معدنی قبلاً محرمانه بود و فقط در اختیار رییس یا معاون معدنی استان قرار می گرفت که مفاسدی در پی داشت و چون نباید این نقشه ها محرمانه باشد و افراد بدانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند ، در طرح معدنی استانها مجبور شدند، اطلاعات معدنی را در اختیار همگان قرار دهند که این امر موجب شفاف شدن وضعیت معادن گردید.

مس فروش خاطر نشان کرد : همه فعالیت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت با رعایت مسائل زیست محیطی انجام می شود. وی در خصوص مشاغل روستایی گفت : سازمان مسئولیت دارد این مشاغل را تقویت کند تا روستائیان به اشتغال در روستا بپردازند.
وی همچنین گفت : در ایام دهه فجر ۲۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴ هزار نفر افتتاح خواهند شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال