بانک های زیانده هشداری به سهامداران فهرست جدید بدهكاران كلان بانكی به قوه قضاییه ارائه می‌شود

رییس كل بانك مركزی از ارائه فهرست جدید بدهكاران كلان بانكی به قوه قضاییه در آینده نزدیك همچنین تعیین تكلیف برخی بدهكاران فهرست ۵۷۵ نفره خبر داد و گفت: زیانده بودن بانك‌ها هشداری برای سهامداران است.

به گزارش «تعادل» رییس كل بانك مركزی در پاسخ به این سوال كه در طول دولت یازدهم چه تعدادی از بدهكاران كلان بانكی كاهش پیدا كرده‌اند؟ گفت: كلان نسبی است لذا تعداد نمی‌توانم بگویم. در گذشته فهرستی را به مرجع قضایی ارائه كردیم و در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم این موضوع مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بنا به توضیحی كه دادستان تهران دادند یك لیست مجددی كه مواردی از بدهی معوق هستند را ارائه كنیم.

وی در پاسخ به این سوال در فهرستی كه به مرجع قضایی ارائه كردید چه تعداد بودند، گفت: همان لیستی كه بنده اشاره كردم و فرستادم این فهرست شامل 575 نفر بود و به تدریج از بالا تا پایین به این موارد رسیدگی شده و با تك ‌تك این افراد صحبت شده و نتایج خوبی هم به همراه داشته است. از بین آن 575 نفر تعداد بسیار زیادشان تعیین تكلیف شده است و برخی‌ها نیز وقتی دیدند، موضوع جدی است و نیازی نیست تا آخرین مراحل قضایی طی شود آمدند و نسبت به پراخت بدهی‌ها اقدام كردند و برای برخی‌ دیگر نیز پروسه قضایی درحال انجام است و اكنون نیز ما می‌خواهیم مجددا یك بازنگری داشته باشیم و لیست جدیدی ارائه كنیم. رییس‌ كل بانك مركزی ادامه داد: در ارائه این فهرست جدید مشخصا می‌رویم به دنبال مواردی كه احساس می‌كنیم، بدهكار قصد همراهی با بانك را برای تعیین تكلیف تسویه بدهی‌های خود ندارد، آن را مبنا قرار می‌دهیم و این فهرست را به مرجع قضایی منعكس می‌كنیم.

ولی‌الله سیف در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال كه با توجه به اینكه تعداد بانك‌های زیان‌ده در كشور درحال افزایش است، بانك مركزی چه برنامه‌یی برای این بانك‌ها دارد زیرا علاوه بر بانك‌های تجارت، ملت، صادرات، ‌گردشگری، دی، سرمایه و ایران‌زمین، صورت‌های مالی 9ماهه 95 بانك اقتصاد نوین با بیش از 500 میلیارد تومان زیان و صورت‌های مالی 3ماهه بانك پارسیان هم بیش از 260میلیارد تومان زیان را ثبت كرده‌اند، اظهار كرد: باید مسوولیت هر نهاد نظارتی تفكیك شود. بانك مركزی به عنوان ناظر در نظام بانكی هر كشوری چه مسوولیتی دارد، بازرس قانونی و حسابرس مستقل چه مسوولیتی دارند، بورس و اوراق بهادار در رابطه با بانك‌هایی كه در بورس و اوراق بهادار هستند چه مسوولیتی دارند بنابراین وقتی مسوولیت‌ها را تفكیك كنیم، وظایف كاملا مشخص می‌شود.

وی افزود: بانك مركزی نظارت بر عملیات بانكی می‌كند، برای اطمینان از سلامت فعالیت بانك‌ها و از اینكه مطمئن شود كه سپرده‌های مردم هیچگونه تعرضی به آن نمی‌شود و می‌تواند هر موقعی كه مردم مراجعه كنند، سپرده‌های خود را دریافت كنند اگر ما به این نتیجه برسیم كه البته یكی از زوایای دید ما هم براساس گزارشی است كه حسابرس و بازرس قانونی ارائه می‌دهد، حسابرس مستقل گزارشی تهیه می‌كند كه مشخص می‌كند، این صورت‌های مالی چه مقدار قابل اتكا هستند كه براساس آن گزارش ما به این نتیجه می‌رسیم یك بخشی از سودهایی كه در صورت‌های مالی یك بانك شناسایی شده، قابل اتكا نیست و ۱۰۰درصد محقق نشده اگر آن سود محقق نشود، معنایش این است كه اگر بخواهد بین سهامداران تقسیم شود از محل سپرده‌های مردم است و زیان ایجاد شده است؛ لذا بانك مركزی وظیفه دارد، جلو آن را بگیرد. به همین دلیل بانك مركزی طبیعتا به تدریج دارد به جایگاه خودش برمی‌گردد.

رییس كل بانك مركزی در گفت‌وگو با فارس گفت: نخستین اقداممان را در سال 93 انجام دادیم. بخشی از بانك‌ها را مكلف كردیم كه نسبت به افزایش ذخایر مطالبات مشكوك‌الوصولشان اقدام كنند چون آن زمان فكر می‌كردیم آن ذخایر به اندازه كافی در نظر گرفته نشده است. همچنین در سال 94 هم همین كار را انجام دادیم و در سال 95 هم عموما برنامه همه نهادهای نظارتی بر بانك‌ها به این ترتیب است كه عمل می‌كنیم.

سیف تاكید كرد: بورس و اوراق بهادار هم در رابطه با خرید و فروش سهام بانك‌ها و بنگاه‌هایی كه در بورس‌ها هستند، نظارت دارد و یك مسوولیت عمده آن شفاف‌سازی اطلاعات است. كسی نباید اطلاعات خاص داشته باشد. هر گونه اطلاعاتی در مورد هر بنگاه اقتصادی كه عضو بورس است، وجود داشته باشد باید در معرض دسترسی همه فعالان این بازار باشد لذا بورس و اوراق بهادار و بانك مركزی هم باید مسوولیت خودشان را انجام دهند.

وی اضافه كرد: گاهی اوقات احساس می‌شود یك سوءتفاهمی وجود دارد. مثلا نامه‌یی منتسب به فعالان بازار سرمایه بود كه به بانك مركزی و بنده نوشته بودند. در آنجا سوال بنده این بود كه اگر بانك مركزی شفاف‌سازی نكند آیا می‌تواند مسوولیتش را به درستی انجام دهد؟ اگر بانك مركزی این كار را نكرد، سازمان بورس هیچ مسوولیتی ندارد؟ اصولا بانك مركزی اگر سكوت كند همچنین پدیده‌یی را ببیند و بانك بدون اینكه سودی كسب كرده باشد، سودی را بین سهامداران تقسیم كند، مسوول آن منابعی كه توزیع شده كه در حقیقت آن بانك نمی‌تواند، تعهداتش را نسبت به سپرده‌گذاران انجام دهد چه كسی خواهد بود؟ لذا به نظر من نباید اجازه دهیم این قضایا با یكدیگر مخلوط شود زیرا هر نهادی باید وظیفه خود را انجام دهد و به نظر من حسابرسان مستقل وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند و نكاتی كه اشاره كردید، نكات قابل تاملی است و طبیعتا همه ما وظیفه داشتیم، شفاف‌سازی كنیم. كسی هم كه در بورس سرمایه‌گذاری می‌كند، سهم می‌خرد با آگاهی این كار را انجام می‌دهد و بالاخره نوسانات قیمت هم وجود دارد. رییس كل بانك مركزی در پاسخ به این سوال كه به نظر شما آیا این بانك‌ها از زیانده بودن خارج می‌شوند یا خیر؟ گفت: به نظر من این اتفاقات هشدار بسیار بزرگی است و مهم‌ترین تاثیر را از این هشدارها سهامداران بانك‌ها باید بگیرند كه مدیرانی را منصوب كنند كه می‌توانند آن بانك مربوطه را به سمت رشد و بالندگی ببرند و بتوانند ارزش‌افزوده خلق كنند و سودآور شوند. طبیعتا صنعت بانكداری كشور هم فضای مناسبی است و این ظرفیت را دارد كه بتواند سودآور باشد اما مدیرانش باید توجه كنند.

برچسب ها : اقتصاد-
منبع : تعادل
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال