رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی:امضا جمع می‌کنند تا کالای غیر قانونی وارد کنند

رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی در واکنش به امضا جمع کردن تعدادی از تجار و کسبه برای استقرار گیت در خروجی منطقه آزاد اروند گفت:«از این امضاها تاکنون زیاد بوده است. این امضاهای همه آن هایی است که کالای غیرقانونی وارد می کنند.

«یک دست صدا ندارد» این بار بهانه ای دست دو هزار نفر از فعالان اقتصادی داده تا با هماهنگی همدیگر نامه ای برای رییس جمهوری بنویسند. شاید گمان شان بر این بوده که در موضوعی اگر حجم گلایه ها بیشتر باشد زودتر به نتیجه خواهند رسید و به همین دلیل دو هزار نفر جمع شده اند تا سر و صدای بیشتری به راه بیاندازند و از رییس جمهوری برای مناطقه آزاد اروند طلب یاری کنند. مطالبه ای که به زعم شاخص ترین تولیدکنندگان ایرانی در تضاد با اقتصاد مقاومتی است و آن را اینگونه تعبیر می کنند:« گویی بخواهید اسحله به روی تولید داخلی کشیده باشید.»
داستان از این قرار است که ۲ هزار نفر از واحدهای صنفی منطقه آزاد اروند، گمرک جمهوری اسلامی ایران را به ۶ ماه کار شکنی متهم کردند و در نامه ای خطاب به حسن روحانی، از رییس جمهوری خواستار شدند «گمرک جمهوری اسلامی را مجاب به تمکین دستور رییس‌جمهور کنند و در خروجی شهر گیت‌ها را مستقر کنند، تا قوانین و مقررات منطقه آزاد به‌صورت یکسان در این دو شهر اجرا شود.»
درخواستی که از همان لحظات ابتدایی انتظار آن تعجب تولیدکنندگان داخلی را بر انگیخت و آنان را در مواجه با این پرسش قرار داد که «این درخواست چه تاثیری بر تولید داخلی می گذارد؟»
تلاش برای گسترش فعالیت مناطق آزاد تجاری ظرف چند ماه گذشته در حالی از سوی  گروهی با جدیت پیگیری می شود که ۳۹ کشور غیر از ایران دارای مناطق آزاد هستند، اما در بیشتر کشورها گمرکی که در مناطق آزاد قرار دارد، زیرمجموعه گمرک سراسری کشور با نظارت های مختص به مناطق آزاد است. اتفاقی که در ایران تا حدی متفاوت است و بر اساس آن مناطق آزاد، گمرک مخصوص خود را دارد که همین اتفاق موجب اختلاف بین برخی فعالان اقتصادی شده است.
در همین خصوص محمد مروج حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «مناطق آزاد یکی از جاهایی است که بازار داخل ما را خراب می کند؛ به طوری که همه جا مخالفت خودمان را اعلام کردیم.»
وی افزود: «ما موافق مناطق آزاد نیستیم چون تابع یک گمرک دیگر است، نمی شود که یک مملکت دو نوع گمرک داشته باشد. گمرک مناطق آزاد و دیگری گمرک سراسری.»
مروج حسینی ادامه داد: «ما پیشنهاد کردیم که اگر قرار است مناطق آزاد فعال باشند، چه اشکالی دارد که کنترل شان به وسیله گمرک سراسری کشور باشد.»
وی در خصوص نامه اخیر واحدهای اصناف مناطق آزاد اروند گفت:« گمان نمی کنم اتفاقی با این نامه رخ دهد. از این امضاها تاکنون زیاد بوده است. این امضاهای همه آن هایی است که کالای غیرقانونی وارد می کنند. مناطق آزاد قرار بوده برای صادرات باشد. در حال حاضر منطقه ای برای خراب کردن تولید و صنعت داخلی شده است. به عبارتی این کار کشتن تولید داخلی است.»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال