تعیین مبنای قیمت محصولات پتروشیمی

اکبر لباف- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- درخواست اصلی صنعتگران نساجی از وزارت نفت این است که قیمت محصولات پتروشیمی را بر مبنای صادرات مجتمع‌های پتروشیمی قرار دهد نه سبد قیمت جهانی

ضمن اعلام مطلب فوق افزود: مسئولان وزارت نفت طرحی ارائه داد‌ه‌اند که طبق آن نقل و انتقال مواد اولیه و محصولات میان مجتمع‌های پتروشیمی به نرخ آزاد محاسبه شود؛ این اقدام در راستای حذف رانت، بسیار موثر خواهد بود اما شرکت‌های پتروشیمی که خوراک ان ها نفتا و سایر میعانات می باشد  در سال‌های اخیر دچار زیان‌های مالی متعدد شده‌اند و با اجرای این طرح، مشکلاتشان دو چندان خواهد شد.واین  در حالیست گه این شرکت ها تامین کننده مواد اولیه   زنجیره های اصلی اشتغال در کشور می باشند.

لباف تصریح کرد: با توجه به این‌که تنها 5 درصد از هیدروکربن‌های تولید شده واحدهای داخلی در مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می‌شوند؛ این سیاست چندان در مجموع  اعداد و ارقام موجود تغییری به وجود نمی‌آورد اما منجر به تزلزل زنجیره‌های اقتصادی و اشتغال  واحد های تولید کننده زیر مجموعه مجتمع‌های پتروشیمی مصرف‌کننده میعانات نفتی  می‌شود؛ به این ترتیب توجیه اقتصادی واحدهای پتروشیمی‌ زیان‌ده به طور کلی از بین خواهد رفت که این موضوع آسیب جدی به صنایع کشور وارد خواهد کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: پس از رأی‌گیری در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح وزارت نفت مبنی بر محاسبه نقل و انتقال محصولات پتروشیمی به نرخ آزاد، انجمن نساجی اعلام کرد که در تولید پلی‌استر و پلی‌پروپیلن توسط شرکت‌های پتروشیمی زیان‌ده، نباید ارز مابین مجتمع‌های پتروشیمی برایشان آزاد اعلام شود؛ هم‌چنین آقای دکتر شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن- تأکید کرد که این موضوع در انتهای یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود نه در مراحل ابتدایی. در نهایت آقای متوسلیان- دبیر انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران-صبح دوشنبه دیدگاه انجمن نساجی را مورد توجه قرار داد؛ به این ترتیب حاشیه زیان برخی مجتمع‌‌های پتروشیمی که از نفت، میعانات و محصولات سایر مجتمع‌ها استفاده می‌کنند؛ افزایش پیدا نخواهد کرد.
لباف اذعان داشت: درخواست اصلی ما از وزارت نفت این است که قیمت محصوبات پتروشیمی را برمبنای صادرات مجتمع‌های پتروشیمی قرار دهد نه سبد قیمت جهانی. متأسفانه در این بخش 15-10 درصد تخفیف به شرکت‌های خارجی داده می‌شود و شرکت‌های داخلی و خارجی برای صادرات در کشورهای همجوار باید رقابت کنند که متأسفانه قدرت چانه‌زنی شرکت‌های ایرانی به مراتب کمتر از رقیبان خارجی است.
این فعال صنعت نساجی در مورد ارائه محصولات پتروشیمی خارج از بورس اذعان داشت: سال‌های 90 و 91، محصولات پتروشیمی تا 70 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی در بازارهای آزاد، خرید و فروش می‌شدند و شرکت‌های فعال نساجی اعم از تولیدکنندگان کف‌پوش، پارچه و ... دچار اضمحلال تدریجی و انتقال سرمایه در گردش به واحدهای پتروشیمی‌ها شدند.
وی با اشاره به این نکته که برنامه‌ریزی دقیقی در سیستم پتروشیمی‌ها مشاهده نمی‌شود، اذعان داشت: منفعت‌خواهی و فشار مضاعف به زنجیره‌های پایین‌دستی پتروشیمی، هیچ‌گونه امنیتی برای شاغلین و تولیدکنندگان این بخش باقی نگذاشته است و در این شرایط آشفته، بورس ضمانتی به ما می‌دهد که مجتمع‌های پتروشیمی در ف  روش محصولات خود، حداقل به شاخص جهانی بسنده کنند.
لباف خاطر نشان کرد: متأسفانه وزیر صنعت از خروج محصولات پتروشیمی از بورس دفاع می‌کرد اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجمن صنایع نساجی به خصوص آقایان مهندس مروج و دکتر شیبانی- رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن- مسئولین متوجه واقعیت شدند و در حال حاضر با صنایع پایین دستی همکاری‌های مطلوبی در بورس دارند.
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال