افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای تولید پوشاک داخلی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منابع بلند مدت جامعه را در نگرفتن یارانه از سوی مردم دانسته و از افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای تولید پوشاک داخلی خبر داد.

به گزارش تهران نیوز ، قاسم خورشیدی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع تعدادی از اصحاب رسانه اظهار داشت: اولین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۱۲ توسط مجلس شورای ملی تصویب شده که این امر نشان می دهد قاچاق یک مسئله دیر پا در کشور ما بوده و از حدود ۸۳ سال پیش بعنوان یک دغدغه در کشور مطرح شده است.


وی با اشاره به اینکه قاچاق توسط بخشهای خصوصی، تعاونی و دولتی صورت می گیرد، گفت: قاچاق امنیت اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و اجتماعی و زیستی را تحت تاثیر قرار می دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: میزان قاچاق کالا در سال هشتاد و چهار ۶ میلیارد، هشتاد و هفت ۱۹٫۲، نود و دو ۲۵، نود و سه ۱۹٫۸ و نود و چهار ۱۵٫۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور صورت گرفته است.

خورشیدی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۴۷ میلیون لیتر سوخت در کشور توزیع و مصرف می شده که در نتیجه اقدامات انجام شده این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۲۲۷، در سال ۹۴ به ۱۹۶ و در نه ماهه نخست در سال جاری این میزان به ۱۸۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است، این موضوع تقریباً موید این است که در سه سال گذشته روزانه ۷۰ میلیون لیتر سوخت کمتری توزیع و مصرف شده و در نتیجه قاچاق آن کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت توضیح داد: بخشی از این میزان توسط گاز طبیعی پوشش داده شده، اما در بخش حمل و نقل دیزلی امروز ۹ میلیون لیتر سوخت کمتری به نسبت سال ۹۲ مصرف می شود، در حالی که تعداد خودروهای دیزلی از حدود ۷۰۰ هزار دستگاه به ۸۶۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: طبق آمار بانک مرکزی ۲۱٫۲ درصد از حجم اقتصادی کشور در سال ۹۲ غیر رسمی بوده که قاچاق جزئی از این موضوع است، این میزان در سال نود و دو ۲۵ و نود و چهار ۱۵٫۵ میلیارد دلار بوده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: زمانی که برای مصرف یارانه ارایه می شود، زمینه فساد و قاچاق هم بوجود می آید و قاچاق خروجی از کشور نتیجه اقتصاد یارانه ای است. خورشیدی از حاکمیت تفکر تجارت بر تولید در کشور سخن گفته و تاکید کرد: تولید در کشور ما فوق العاده گران، ناکافی و از نظر کیفی دارای اشکال است.

این مقام مسوول فساد را برای مردم و مسوولین عادی خواند. وی خاطر نشان کرد: هیچ گاه حاضر نیستیم برای منافع جمعی از منفعت فردی خودمان بگذریم و این یک معضل جدی است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر چه اخذ یارانه منافع کوتاه مدت یک نفر را تامین می کند، اما منافع بلند مدت جامعه در نگرفتن آن است.

خورشیدی توضیح داد: با نگرفتن یارانه مبلغ ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی که در سطح کشور و بین افراد پخش می شود می تواند با تمرکز چرخ های تولید، عمران و اقتصاد کشور را به گردش در بیاورد.
وی افزود: مرزبان اقتصادی در ۱۲ معبر موقت که بصورت مصوب در ۴ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و لوچستان فعالیت می کنند، حضور نداشته و تنها مرزبانی نیروی انتظامی در آن اماکن مستقر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به قاچاق کوله باری از این مناطق اشاره کرده و توضیح داد: حجم کالایی که از طریق یکی از این معابر در یک روز وارد کشور شد بیش از ۹۰۰ میلیون تومان بود، براورد ها نشان داد برای قاچاق این حجم از کالا در حدود ۷ میلیون تومان اجرت کوله بر داده شده است.

این مقام مسوول کوله بر ها را اجیر برخی از تجار خواند. خورشیدی تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد عدم قاچاق یک کالا در کشور باشیم باید تمام مسائل را در نظر بگیریم، نمی شود برای کالایی تقاضا وجود داشته، واردات و یا تولیدش تسهیل نشده و توقع داشته باشیم قاچاق انجام نشود.

وی بیان کرد: ناجا ۱۹ قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق را در ۱۹ استان کشور راه اندازی کرده است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: کاهش ده میلیارد حجم قاچاق در سال ۹۲ تا ۹۴ نتیجه تبدیل شدن این موضوع به یک دغدغه بوده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک مطالبه جدی از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهور است، اضافه کرد: در سال نود و دو ۱۲۰۰، نود و سه ۱۸۰۰، نود و چهار ۵۰۰۰ و سال جاری تا کنون ۸۰۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.

خورشیدی ادامه داد: در سال نود و دو ۳، نود و چهار ۱۰ و امسال تا کنون ۲۷ درصد کل کالای قاچاق کشف شده است. وی افزود: پرونده های قاچاق از یک درصد در سال ۹۲ به ۲۳ درصد در سال ۹۴ افزایش پیدا کرده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اتحادیه ها و اصناف مرتبط معتقدند تقاضا برای تولید پوشاک داخلی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: چرخ بسیاری از کارخانه ها در صنایع مختلف در نتیجه مقابله با قاچاق به حرکت درآمده، خطوط تولیدشان راه افتاده، انبارهای شان خالی شده و امروز در حقیقت خریدارانشان را در صف گذاشته اند.
خورشیدی تاکید کرد: برخی از صنایع لوازم خانگی به دنبال فروش اجناس خود به تعاونی های مصرف کارکنان بودند، اما الان مبلغ کالا را دریافت کرده و تعاونی را سه ماه در نوبت می گذارند، این یعنی تولیدشان رونق پیدا کرده است.

وی گفت: یکی از مواردی که مد نظر مقام معظم رهبری هم بود جلوگیری از باز توزیع کالاهای مکشوفه قاچاق در بازار داخلی است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: درگذشته اموال قاچاق کشف و به مراجع ذی ربط تحویل داده می شد، در نهایت از طریق سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بصورت مزایده ای فروخته و عملاً هدف اصلی از مبارزه به تحقق نمی رسید.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در نتیجه عنایت مقام معظم رهبری و دستور صریح و علنی وی مبنی بر عدم باز توزیع کالای قاچاق، این اصل پذیرفته شده که کالای مکشوفه قاچاق به هیچ عنوان در بازار داخلی توزیع نشده و از کشور خارج شود.
منبع : تهران نیوز
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال