حضور پر رنگ صنعتگران ایرانی در دموتکس 2017

دکتر علیمردان شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن ابراز خرسندی از حضور پربار و موثر 33 شرکت فعال کف‌پوش (‌فرش ماشینی‌، موکت، فرش دستبافت، مستربچ و قطعات ) در نمایشگاه دموتکس 2017، این حجم از استقبال صنعتگران ایرانی را بی‌تأثیر از برجام ندانست.

وی در گفتگوی اختصاصی خود با نساجی نیوز افزود: به هر حال برجام در تمام زوایای اقتصادی و صنعتی کشور از جمله حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اثرگذار است.
دکتر شیبانی با بیان این مطلب که حدود 9 سالن به کف‌پوش‌ها (‌اعم از فرش ماشینی، موکت، لمینیت و امثالهم) و 3 سالن به فرش دستباف اختصاص پیدا کرده بود. بالغ بر 40 هزار نفر از 60 کشور، بازدید کننده  هزار و 409 غرفه این نمایشگاه جهانی بودند؛ وی یادآورشد: امسال، غرفه‌های شرکت‌های ایرانی،حجم قابل توجهی از بازدیدکنندگان اقصی نقاط دنیا را نسبت به خود جلب کردند. البته نتیجه این استقبال گسترده چندین ماه پس از برگزاری نمایشگاه و هنگام انعقاد قراردادهای تجاری مشخص خواهد شد.
وی فرش ماشینی و دست بافت دنیا را مدیون فرش دستباف ایران قلمداد کرد و گفت: فرش دستباف، میراث گرانبهای فرهنگ و هنر ایرانیان است و تمام تولیدکنندگان از این موضوع به نحو احسن استفاده می‌کنند در حالی‌که سایرین به چنین گنجینه‌ای دسترسی ندارند وکپی‌برداری از نقوش کم‌ نظیر ایرانی تنها گزینه آنها محسوب می‌شود.
وی به حضور تولیدکنندگان ایرانی مواد اولیه مانند مستربچ نیز پرداخت و گفت: همین موضوع که تولیدکنندگان مواد اولیه، توانمندی خود را به سطحی رسانده‌اند که در نمایشگاه معتبر و جهانی مانند دموتکس در کنار رقیبان قدرتمند خود ظاهر شوند، جای بسیار تقدیر و افتخار دارد.
به‌گفته نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، یکی از نکات چشمگیر دموتکس هانوفر، ارائه طرح‌ و رنگ‌های متنوع در انواع کف‌پوش‌های ماشینی بود. به اعتقاد من صنعت فرش ماشینی ایران با توجه به نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات بسیار مدرن و پیشرفته و بهره‌مندی از متخصصین توانمند و استقبال گسترده بازار داخلی و خارجی، باید  علاوه بر توجه به طرح‌های سنتی و ریز بافت به رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، شاد و روشن توجه خاص نشان دهند .
دکتر شیبانی ادامه داد: غرفه‌دارانی از آمریکا، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، چین، هند، تایوان، فرانسه، آلمان، انگلیس ‌و ... در دموتکس امسال حضور داشتند و نکته بسیار ملموس، حضور کمرنگ بازدیدکنندگان و غرفه‌داران ترکیه و کشورهای عربی بود. بی‌تردید مسائل سیاسی اثرات مستقیم بر وضعیت اقتصادی  این کشور ها دارد واحتمالا در شرایطی به سر نمی‌برند که بتوانند مانند سال‌های گذشته در دموتکس حضور یابند.
وی به افزایش بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید کف‌پوش‌های مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بسیاری در ارائه محصولات خود از فناوری نانو استفاده می‌کنند. این فعال صنعت کف‌پوش خاطرنشان ساخت: سلیقه مردم جهان به سمت فرش‌های درشت بافت و گبه مانند حرکت کرده زیرا هنگام استفاده در دکوراسیون منازل، ساختمان‌های اداری و تجاری، نمود جذاب‌تر و شکیل‌تری دارد.
دکتر شیبانی اضافه کرد: اگرچه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در دموتکس2017 به اصطلاح یک سر و گردن بالاتر از سایرین قرار داشتند اما از 3 سالن اختصاص یافته به فرش دستباف، سهم ایران فقط یک سالن و نیم و در مقابل یک سالن متعلق به هند بود. تولیدکنندگان این کشور با تمام توان در نمایشگاه حضور داشتند و دنیایی از طرح و رنگ و نقش را در محصولات خود لحاظ کرده بودند. البته تعداد شرکت‌کنندگان در فرش دستباف نسبت به سال‌های قبل کمتر شده بود به نحوی که مدیران برگزاری دموتکس تصمیم گرفتند از سال آینده، بخش فرش دستی را به یکی دو سه سالن کوچکتر منتقل کنند و در عوض سالن‌های بیشتر و بزرگ‌تر را به کف پوش‌های ماشینی تخصیص دهند  
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه به حضور شرکت‌های تولیدکننده موکت نیز اشاره کرد و گفت: در دموتکس 2017 ، فقط یک غرفه از چین در زمینه موکت نمدی حضور داشت و سایرین به عرضه گسترده موکت تافتینگ پرداخته بودند؛ پس می‌توان این گونه نتیجه گرفت که موکت نمدی به تدریج از دور رقابت جهانی خارج می‌شود.
وی در پایان متذکر شد: این پیشنهاد وجود داشت که برگزاری دموتکس از حالت سالانه به  دو  تا سه سال یکبار تبدیل شود اما معتقدم این موضوع مورد استقبال فعالان کف‌پوش دنیا قرار نخواهد گرفت زیرا دموتکس یک بازار بزرگ خرید و فروش  و عقد قراردادهای سالیانه به شمار می‌آید و نفس برگزاری آن با نمایشگاهی مانند ایتما بسیار متفاوت است.
گفتنی است در دموتکس2017 که در تاریخ بیست و پنجم تا بیست و هشتم دی‌ماه (چهاردهم تا هفدهم ژانویه) طبق روال همیشگی در شهر هانوفر آلمان برگزار شد؛ تولیدکنندگان و فعالانی در زمینه ارائه فرش ماشینی و فرش دستباف (طرح‌های مدرن و کلاسیک)، موکت، پوشش‌های کف ساختمان‌های مسکونی و تجاری، پارکت، چوب، لمینیت، پوشش کف فضای باز و ... حضور داشتند.

منبع : نساجی نیوز
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال