برجام برای اقتصاد ایران مثبت بود

محمد مهدی رئیس زاده در گفتگو با ایسنا گفت: از بعُد اقتصاد کلان پس از اجرای برجام شرایط مساعدتری نسبت به سال‌های قبل فراهم شده است که نمونه اصلی و مشخص آن رشد اقتصادی است که بر اساس آمار ۷.۴ درصد برای شش ماه اول امسال بوده است.

البته حدود ۳.۵ درصد از این رشد حاصل از فروش و صادرات نفت بوده است که به دولت کمک خواهد کرد که دچار کسری بودجه کمتری شود.   
وی ادامه داد: اما در بخش سیستم و روابط بانکی شاهد روند کندتری بودیم هرچند که گشایش‌های اعتبار مجدد میسر شده و بخش‌نامه‌هایی که به خصوص برای تولیدکنندگان صادر شده شرایط برای تولید امیدوارکننده است. همچنین از سوی دیگر در بخش‌های مربوط به حمل‌ونقل و بیمه تاثیرات شاهد تسهیلاتی فراهم شده که تا قبل از آن وجود نداشت و در بخش نادگان هوایی ورود اولین هواپیمای ایرباس اولین نمود این تغییر در بخش حمل و نقل است.  
مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصاد خرد پس از برجام گفت: در بخش اقتصاد خرد تاثیرات برجام ملموس نبوده است چرا که به عنوان افزایش قیمت و صادرات نفت که جزو شاخص‌های اقتصاد کلان محسوب می‌شود تاثیر خود را بلافاصله برای مصرف‌کنندگان و قدرت خرید مردم نمی‌گذارد.
رئیس زاده ادامه داد: در این مدت تا حدودی قیمت برخی از کالاهای مصرفی و مایحتاج مردم روند صعودی پیدا کرده که دولت و ستاد تنظیم بازار با اقداماتی که در حال انجام آن هستند به دنبال این هستند که جلوی این افزایش قیمت را بگیرند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در یک سال گذشته روند کاهشی تورم ادامه داشته است که دستاورد مثبتی برای اقتصاد است اما بخش‌هایی که لازم است توجه بیشتری به آن شود شامل اشتغال، جلوگیری از بالا رفتن  نرخ بیکاری و بهبود قدرت خرید مردم می شود.  
وی ادامه داد: اگرمیزان سرانه مصرف را با سال‌های قبل مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که مصرف خانوارها در زمینه مواد غذایی مثل محصولات لبنی و یا پوشاک روند کاهشی داشته است. این سرانه مصرف بیانگر قدرت خرید مردم است که نیاز است به آن توجه بیشتری شود و در قالب بودجه‌های سنواتی و موارد دیده شده در برنامه ششم به آن جامعه عمل بپوشانند.
رئیس زاده تصریح کرد: به طور کلی نتیجه برجام برای اقتصاد ایران مثبت بوده اما می‌توانست مثبت‌تر از این باشد. با برجام به یک پیروزی سیاسی دست پیدا کردیم ولی باید از این فرصت استفاده می کردیم  و آن را به یک پیروزی اقتصادی هم تبدیل می‌کردیم که این اتفاق هنوز به طور کامل نیافتاده، اما امیدوار هستیم که ظرف ماه‌های آینده نیز شاهد این اتفاق  باشیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال