بانک مرکزی اعلام کرد:شرایط گشایش اعتبار اسنادی مدت دار برای تکمیل خطوط تولید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای حداکثر سقف گشایش اعتبار اسنادی مدت دار برای تکمیل و تجهیز خطوط تولیدی و واردات کالای واحدهای تولیدی موجود را 50 میلیون دلار و سقف مدت انرا سه سال اعلام کرد.

این بخشنامه  به منزله ابلاغ به بانکها و موسسات  اعتباری است و گشایش این اعتبارات اسنادی با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی انجام می شود .

روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به بند 10 ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری می افزاید :«استفاده از اعتبارات یوزانس حداکثر به مبلغ 50 میلیون دلار در هر مورد برای واردات، تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی موجود تا سقف سه سال (در صورتی که به تشخیص بانک توجیه مالی داشته باشد) مجاز است».
براساس بخشنامه صادره از سوی بانک مرکزی این گشایش اعتبار اسنادی مستلزم ارائه مجوز وزارتخانه ذیربط مبنی‌بر انجام واردات به منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی است و حداکثر حداکثر زمان استفاده از این اعتبارات اسنادی سه سال تعیین شده است .
همچنین رعایت دستورالعمل‌های صادره در زمینه بررسی وضعیت مالی و اعتباری متقاضی و سقف فردی و بخشی تعهدات ایجادی الزامی است و گشایش اعتبار اسنادی مربوطه منوط به توجیه مالی واردات مورد نظر به تشخیص و ارزیابی آن بانک خواهد بود.
براساس بخشنامه صادره از سوی بانک مرکزی حداقل 10 درصد مبلغ اعتبار در زمان گشایش اعتبار و  10 درصد به هنگام معامله اسناد و مابقی در زمان سررسید پرداخت از متقاضی دریافت می شود.
این گزارش می افزاید: ملاک تامین ارز بابت مابقی مبلغ اسناد در تاریخ سررسید پرداخت برای اعتبارات  اعتبارات اسنادی با سررسید پرداخت بیش از دو سال و حداکثر تا سه سال منوط به  نوع ارز تعرفه کالای موضوع ثبت سفارش در تاریخ مذکور (سررسید پرداخت) خواهد بود و در صورت تغییر تعرفه ارز متقاضی، تامین ارز مربوطه باید از محل ارز متقاضی انجام شود.
در بخش دیگری از این بخشنامه امده است ؛درصدهای تعیین شده حداقل های دریافتی است و  بانک باید در زمان گشایش اعتبار اسنادی و در طول دوره با توجه به وضعیت اعتباری مشتری وثایق و پوشش‌های لازم و کافی را دریافت کند. وثیقه های دریافتی از مشتریان باید سهل البیع، بلامعارض و از درجه نقدینگی بالایی برخوردار باشد ضمن اینکه متقاضی باید به صورت کتبی تغییرات ناشی از نوسانات نرخ ارز و تغییرات نوع نرخ ارز و تمامی مسئولیت های مترتبه بابت اعتبارات اسنادی را بپذیرد.
بانک مرکزی در بخش دیگری از شرایط گشایش اعتبار اسنادی برای تجهیز خطوط تولیدی برای واحدهای موجود تولیدی آورده است ؛‏‏‏ گشایش اعتبار اسنادی در چارچوب این دستورالعمل (با لحاظ کردن مدت غیر فعال بودن آن) حداکثر با سررسید یک‌ساله امکان‌پذیر است و تمدید در بازه زمانی مذکور درصورت انقضاء ثبت‌سفارش، منوط به تمدید ثبت‌سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت و دریافت اصلاحیه گواهی ثبت آماری با ملاک قرار دادن نوع نرخ ارز مندرج در ثبت سفارش امکان پذیر است.
همچنین‏‏‏‏ انجام پیش پرداخت به ذینفع در قالب اعتبارات اسنادی مزبور، حداکثر به میزان 10 درصد مبلغ اعتبار اسنادی با تأمین مبلغ مربوطه (علاوه بر پیش دریافت مأخوذه) در مقابل ضمانتنامه بدون قید و شرط معتبر بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.‏
در این بخشنامه کاهش سررسید پرداخت اعتبار اسنادی به دریافت تاییدیه از این بانک منوط شده است و متقاضیان ملزم به دریافت گواهی ثبت آماری از اداره نظارت ارز این بانک و نیز ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) شده اند.
همچنین درصورت عدم تامین معادل ریالی و یا ارزی ازجانب متقاضی، دریافت هزینه، خسارت های احتمالی و وجه التزام تاخیر پرداخت دین در چارچوب قرارداد منعقده و با رعایت دستورالعمل‌های صادره ازجانب ادارات ذیربط این بانک خواهد بود.‏‏‏‏
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال