صادرات کالا یکروزه شد رونمایی از بسته گمرکی حمایت از تولید

بسته حمایت از تولید و صادرات گمرک ایران ارائه شد که در آن به مواردی مانند کاهش زمان ترخیص کالاهای صادراتی از هفت روز به یکروز پرداخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گمرک ایران برنامه‌های جدید خود از تولید و صادرات را رونمایی کرد. در بخشی از این بسته آمده است: با توجه به نقش گمرک ایران در دستیابی به اقتصاد مقاومتی در حوزه تجارت خارجی و در جهت افزایش صادرات و مدیریت واردات به منظور حمایت از تولید و اصلاح الگوی مصرف از طریق نظارت بر اجرای دقیق موانع تعرفه‌ای در راستای اجتناب از ورود کالاهای مشابه با ساخت و تولید داخل و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید با ایجاد تسهیلات و تسریع در ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای، از اواخر سال ۱۳۹۲ با استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در داخل کشور به منظور دستیابی به ابزارهای دانش بنیان و جایگزینی با سیستم‌های سنتی و ناکارآمد، بومی سازی و استفاده از مشارکت نیروهای دانشگاهی، طراحی مفهومی و پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی انجام شد.

در بخش دیگری از این گزارش به کاهش زمان ترخیص کالا در رویه واردات از ۲۶ روز به کمتر از ۳ روز، کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از ۷ روز به یکروز، کاهش میانگین زمان اعلام وصول کالاهای عبوری (ترانزیتی) در رویه عبور از ۴۵ روز به ۴ روز، کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه‌های وارداتی از ۱۰ سند به ۵ سند، کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه‌های صادراتی از ۷ سند به ۳ سند، کاهش فرآیند تشریفات گمرکی از ۷ ایستگاه کاری به ۳ ایستگاه کاری و پرداخت الکترونیکی فقط با صدور شناسه پرداخت از طریق سامانه جامع امور گمرکی جهت جلوگیری از جعل فیش‌های بانکی؛ به عنوان اقدامات صورت گرفته گمرک اشاره شده است.

تفویض اختیار برای رسیدگی به پرونده‌های استرداد حقوق ورودی به برخی از گمرکات از جمله گمرک شهریار (تهران)، یزد، مشهد، قزوین، اصفهان، زنجان، سهلان، ارومیه، بندرانزلی، نوشهر، شیراز، تبریز، بندر امام خمینی (ره)، زاهدان، جلفا، بیرجند، سمنان،‌ شهید رجایی، بندرعباس، اراک و فرودگاه امام خمینی به عنوان بخش‌های دیگری از اقدامات گمرک به منظور حمایت از صادرات و تولید یاد شده است.

همچنین در بخش پایانی بسته حمایتی گمرک تحت عنوان ارائه تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی آمده است: با توجه به راه‌اندازی کارشناسی متمرکز اظهارنامه‌های وارداتی، حدود ۲۵۰ شرکت تولیدی شناسایی و مقرر شد اظهارنامه‌های وارداتی مربوط به شرکت‌های مذکور در مسیر سبز قرار گرفته و بلافاصله و بدون هرگونه کارشناسی به مرحله صندوق و پرداخت هزینه‌های مربوطه هدایت شوند. پس از صدور پروانه الکترونیک، محموله‌های مرتبط با اظهارنامه در درب خروج مورد بررسی اجمالی قرار گرفته و بدین ترتیب در حداقل زمان ممکن تشریفات گمرکی پایان می‌پذیرد.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال