پلی اکریل آغازی دوباره‎

در پی توصیه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و پیشنهاد سركار خانم‌ها مهندس نصرالهی مشاور محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنایع نساجی و پوشاك و چرم و مهندس محرابی مدیركل دفتر صنایع نساجی و پوشاک

درخصوص برگزاری نشست مشترك از تولیدكنندگان الیاف پلی‌استر كاتن تایپ و مصرف‌كنندگان الیاف كاتن تایپ (ریسندگان) برای كمك به راه‌اندازی مجدد واحد تولید الیاف پلی‌استر شركت پلی‌اكریل اصفهان جلسه‌ای در روز شنبه 95/10/18 ساعت 9 صبح در محل انجمن صنایع نساجی ایران با حضور نمایندگان شركت‌های مذكور طبق لیست صورت اسامی حاضرین پیوست و آقای مهندس محسن ترحمی (رئیس گروه نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت) برگزار گردید.

در این نشست آقای حاجی صادقی (عضو هیات حمایت از صنایع پلی‌اكریل) گفت: در 5 تا 6 سال گذشته وضعیت روند تولید شركت پلی‌اكریل همواره رو به نزول بود تا اینكه در یك سال گذشته ابتدا واحد تولید الیاف پلی‌استر متوقف شد و بعد از 6 ماه واحد تولید الیاف اكریلیك تنها تولیدكننده داخلی كشور هم متوقف گردید. واحد تولید الیاف پلی‌استر از ابتدای آذرماه شروع به فعالیت نموده و هم اكنون روزانه حدود 80 تن الیاف پلی‌استر تولید می‌كند.
لازم به توضیح است كه هیات حمایت از صنایع در مردادماه 95 اختیار اداره این شركت را بعهده گرفت و عملاً‌ از شهریور 95 امور اجرایی این هیات آغاز گردیده است . هدف نهایی این هیات فعال‌سازی واحدهای مختلف تولیدی این شركت است تا پس از راه‌اندازی كامل شركت مالكیت شركت پلی‌اكریل رسماً‌ به طلبكاران آن یعنی اشخاص حقیقی، حقوقی و بانكها داده شود و مالكین جدید نسبت به انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل اقدام نمایند. علت اینكه ما از تولید الیاف پلی‌استر شروع به كار نمودیم زیرا از جمعیت كل شاغل در این شركت (حدود 2000 نفر)، نصف آنان در این بخش مشغول بكار هستند، بطوریكه در واحد D.M.T حدود 400 نفر و تولید الیاف 470 نفر و واحد تولید تاپس پلی‌استر 150 نفر مشغول بكار هستند لذا برای اینكه نیمی از كارخانه مشغول بكار شوند شروع ما از این قسمت بود، البته برای واحد تولید الیاف اكریلیك نیاز مبرم به سرمایه در گردش زیادی داریم، البته این بخش بعد از راه‌اندازی كامل بخش پلی‌استر راه‌اندازی خواهد شد. ما در حال حاضر حدود 3000 تن الیاف پلی‌استر كاتن تایپ در انبار داریم و مایل هستیم تا با هماهنگی سایر تولیدكنندگان یعنی شركتهای الیاف گستر یزد، شركت ساینا و شركت ساویس فروش خود را آغاز نمائیم .

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر بسیار در نهایت مصوبات ذیل حاصل گردید:

1 - حاضرین مقرر داشتند تا قیمت فروش هر كیلو الیاف پلی‌استر با كیفیت بالا نقدی 100 تومان كمتر از متوسط قیمت وارداتی این الیاف طبق پروفورمای دریافتی از واحدهای واردكننده و تولیدكننده الیاف محاسبه و به فروش برسد . در این بخش انجمن صنایع نساجی ایران حكم مرضی‌الطرفین خواهد بود .

2 –حاضرین مقرر داشتند با توجه به اینكه میزان تولید الیاف پلی‌استر با كیفیت نیاز داخلی را تامین می‌كند و در حال حاضر ماهیانه حدود 2000 تن الیاف پلی‌استر وارد می‌شود، لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنایع نساجی ایران برای حمایت از تولیدات داخلی با كیفیت بالا به واردكنندگان الیاف پلی‌استر توصیه نماید كه نیاز خود را از واحدهای داخلی تامین نمایند در ضمن شركتهای داخلی متعهد می‌شوند كه قیمت فروش خود را بدون ضابطه افزایش ندهند .
3 – واحدهای تولیدكننده الیاف پلی‌استر تقاضا نمودند تا در صورت امكان تا آنجائیكه امكان داشته باشد تعرفه وارداتی الیاف پلی‌استر افزایش یابد و ضمناً برای بالا بردن میزان صادرات این كالا طی مذاكرات انجام شده با مسئولین اقتصادی كشور تركیه از آنتی‌دامپینگ آنان جلوگیری بعمل آید، لازم به توضیح است كه كشور تركیه سالیانه مقادیر قابل توجهی واردات الیاف پلی‌استر دارد ولی متاسفانه با بالابردن حقوق و عوارض گمركی الیاف پلی استر ایران و وضع ضوابط آنتی‌دامپینگ عملاً امكان صادرات الیاف پلی‌استر ایران را غیرممكن كرده است .
4 - قیمت پایه وارداتی این الیاف در گمركات با كم اظهاری حدود 86 سنت آمریكاست كه با واقعیت فاصله زیادی دارد و موجب كاهش قیمت تمام شده وارداتی می‌گردد و مقرر گردید مراتب توسط انجمن صنایع نساجی ایران به اداره كل صنایع نساجی و پوشاك جهت تعدیل ارزش منعكس گردد.
جلسه در ساعت 12:30 با ذكر صلوات پایان یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال