زنگنه در صحن علنی مجلس وزارت نفت مسئول بخش پتروشیمی است

وزیر نفت گفت: وزارت صنعت در بخش پتروشیمی وظیفه‌ای ندارد و عده‌ای به دنبال ایجاد رانت با کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 11 دی) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها افزود: مجلس در سال 93 قانون دائمی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین کرد که هنوز دو سال از عمر این قانون سپری نشده که در برنامه ششم توسعه قانون جدیدی برای آن وضع شده است.

وزیرنفت با بیان اینکه در سال 92 برای بودجه 93 عده ای تصمیم گرفتند که قیمت خوراک پتروشیمی ها را 4 سنت کنند، گفت: در آن زمان آقایان نادران و توکلی نرخ خوراک پتروشیمی ها را دنبال کردند و حداقل 13 سنت برای آن درنظرگرفته شد و با توجه به اینکه این قیمت بالا بود، در قانون دائمی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 93 برای دولت چارچوب هایی مشخص شده است و به دولت دستورداده شد که براساس این چارچوب ها عمل کند و وزارت نفت براساس این چارچوب نرخ خوراک پتروشیمی ها را تعیین کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در پتروشیمی ها براساس قانون پنج ساله صورت نمی گیرد، ادامه داد: ما می توانیم با قانون دائمی سال 93 برای حدود 20 سال نرخ خوراک پتروشیمی ها را تعیین کنیم، اما ظاهرا عده ای از این موضوع خوششان نیامده است و به دنبال بی ثباتی تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها هستند و در طول دو سال سه قانون جدید نوشته می شود که نهایت بی ثباتی است.

* قیمت 50 دلاری نفت حداقل 16 میلیارد دلار بار مالی برای دولت ایجاد می کند
زنگنه با بیان اینکه اگر مجلس این قانون را تصویب کند وزارت نفت قانون جدیدی برای اصلاح آن می نویسد؛ چون این تعیین نرخ در برنامه ششم توسعه را ناعادلانه می داند، یادآور شد: با قیمت 50 دلاری نفت حداقل 16 میلیارد دلار بار مالی برای دولت ایجاد می کند؛ ما هم اکنون 5 درصد به پالایشگاه ها تخفیف خوراک پتروشیمی ها ارائه می کنیم که با تخفیف حداقل 10 درصدی در برنامه ششم توسعه حدود 12 میلیارد دلار برای دولت بار مالی ایجاد می کند.

* اگر قیمت خوراک پتروشیمی ها بالا و غیراقتصادی است، چرا این حجم بالای سفارش به وزارت نفت ارسال می شود
وی با اشاره به اینکه اگر قیمت خوراک پتروشیمی ها بالاست و غیر اقتصادی است، چرا این حجم بالای سفارش به وزارت نفت ارسال می شود، افزود: واضح است که قیمت خوراک پتروشیمی ها مناسب است و رقابت در این بخش برای دریافت خوراک فراوان است و شرکت هایی که خوراک گازی مصرف می کنند، حدود 40 تا 50 درصد سود خالص کسب می کنند.

زنگنه ادامه داد: عده ای می گویند که این سود به جیب بازنشسته ها می رود اگر قرار است به بازنشسته ها 16 میلیارد دلار پول داده شود؛ چرا نباید این پول به صورت شفاف و از طریق بودجه به بازنشسته ها اختصاص یابد.

* مسئولیت پتروشیمی ها با وزارت نفت است نه وزارت صنعت
وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت مسئول بخش پتروشیمی است و وزیر صنعت هیچ مسئولیتی در بخش پتروشیمی ندارد، تصریح کرد: بر اساس قانون نفت تمام مسئولیت های پتروشیمی از موافقت اصولی تا مجوز دادن با وزیر نفت است، اینکه آقای نعمت زاده علاقه مند است که در بحث پتروشیمی ها دخالت کند، بحث دیگری است؛ اما مسئولیت پتروشیمی ها با وزارت نفت است.

زنگنه افزود: بنده هیچ وقت اقدامی نمی کنم که بخش پتروشیمی دچار اختلال شود، اما نباید 16 میلیارد دلار از مردم گرفته شود و به جیب یک عده سرازیر شود و بنده از بحث در کمیسیون صنایع و سایر کمیسیون ها در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها استقبال می کنم.

* نباید بهشت مالی و پولی برای عده ای ایجاد کرد
وی ادامه داد: این قیمت ها دقیق و قابل رقابت است و نباید روابط غیرشفاف را با روابط شفاف اختلاط کرد و هیچ کس در منطقه غیر از ایران گاز اضافی برای فروش ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت تمام شده گاز بیش از 10 سنت در هر مترمکعب است،تصریح کرد: هر چه قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها پایین تعیین شود، وزارت نفت متضرر می شود و از طرف دیگر به یک عده رانت داده می شود و شرکت های خصوصی با نرخ خوراک پتروشیمی ها موافق هستند و نباید بهشت مالی و پولی برای عده ای ایجاد کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال