تولید بدون کارخانه؛ نسخه نجات صنایع

متن سخنرانی مهندس رضا حمیدی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در همایش روز ملی صادرات در شهر مشهد (1395/09/25)

در کشور ما، در ایران عزیز ما، علی رغم تمام تحریم های خارجی و تمام کاستی ها و تحریم های داخلی چنانچه از آنچه داریم خوب و به موقع و در محل مناسب استفاده نماییم، بدون دخالت ها و رانت ها و فسادها می توانیم وطنمان را، صنعتمان را و صادراتمان را با صرف مقداری زمان بیشتر و تلاش بیشتر بسازیم و تدریجا اقتصاد بدون نفت را محقق نماییم. مسلما برای رهایی از اقتصاد بدون نفت باید به صنایع صادرات محور توجه نمود.

باید به گسترش برندینگ توجه نمود، برای توسعه صادرات غیر نفتی نباید فقط به نسخه های دکتر های پشت میزنشین وطن اتکا نمود ببینیم در قاره آسیا سایرین چه کردند کره جنوبی، مالزی، ترکیه چه کردند. در ترکیه برای گسترش صادرات سازمانی به نام کوالیتی با هدف گذاری 500 میلیارد دلار صادرات تا سال 2023 صدمین سال جمهوریت تاسیس گردید که باید تا آن زمان 10 برند جهانی و 50 برند ملی ایجاد نماید و 4 نعل به سمت این هدف می تازند غیر از مسائل امنیتی که اخیرا ایجاد شده است.
اکثرا برنامه های گسترش صادرات ما جنبه شعاری غیرتخصصی دارد نمونه آن عملکرد منفی اکثر نمایشگاه های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها می باشد که اخیرا در شهر رم ایتالیا نیز برگزار شد با دستاوری غم انگیز، هنوز ما صنایعی داریم که پس از 14 سال مطالبات و جوایز صادراتی خود را از دولت نگرفته اند. در اینجا لازم می دانم از یک گروه از صنایع که دارند با شعار روز صنایع صادرات محور به گوشه ای رانده می شوند یاد کنیم که نباید فراموش شوند یا مورد کم توجهی قرار گیرند، آنها صنایعی هستند که با تولیدات با کیفیت مطلوب خود برای رقابت با کالای وارداتی و جلوگیری از خروج ارزهای کشور تلاش می نمایند تا ارزهای ما در مسیر بهتری به مصرف برسند.
دولتمردان به این دسته از صنایع نیز باید کمک شایسته بنمایند، گاها شنیده می شود باندهایی که واردات عظیم برخی کالا و اقلام ضروری را در انحصار خود دارند به طرق مختلف مانع ایجاد یا گسترش صنایع رقابتی می گردند من همین امروز شنیدم در حالیکه در میهن مان امکان تولید اینورتور خانگی تبدیل برق خورشیدی منازل می باشد مجوزهای ورود 300000 اینورتور با تعرفه صفر به احتمال زیاد از کشور چین درخواست شده است به ارزش 2 میلیارد دلار یا برای بزرگترین کارخانه تولید حوله کشور که در مشهد در دست ساخت است و جلوی ورود سالیانه بیش از 15 میلیون دلار حوله ترک و غیر را می گیرد ده ها مانع تراشی بانکی و غیره می شود. برای حفظ صنایع، برای توسعه صنایع صادرات محور، برای حفظ و توسعه صنایع رقابت پذیر نیاز مبرم به تسهیلات بانکی با نرخ مناسب می باشد که امروز اکثر بانک های ما یا نمی خواهند یا نمی توانند حتی یک دلار کمک نمایند، در چنین زمانی ارزش تولید بدون کارخانه مشخص می شود، تولید بدون کارخانه یک پدیده نجات دهنده صنایع کشور برای واحدهای متوقف، نیمه متوقف، در حال کار و در حال احداث می باشد.
دو بخش تولیدکننده و صاحب سرمایه با تخصص در توزیع، با یاوری یکدیگر چرخ صنعت را به حرکت درخواهند آورد و صنعت را از دست این بانک ها نجات خواهند داد.
تولید بدون کارخانه هم برای کاهش واردات و هم برای رشد صادرات بهترین درمان می باشد و در صورتی که جاده ها را برای حرکت قانونمند تولید بدون کارخانه هموار نماییم ثروتی به مراتب بیش از نفت و تمام نشدنی به دست خواهد آمد.
در پایان از واحدهایی که با تلاش بسیار موفق به اخذ جوایز صادراتی شده اند آن هم در چنین ایامی که صادرات ناجی میهن می باشد تشکر نموده به آنها تبریک عرض می کنم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال