جلسه انجمن صنایع نساجی با سازمان حفاظت محیط زیست

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران به برگزاری دو جلسه مشترک این تشکل کارفرمایی با سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این جلسات آقای دکتر متصدی- معاونت سازمان حفاظت محیط زیست- ، مدیرکل دفتر آب و خاک و مدیرکل پایش حضور داشتند.

در اولین جلسه به تبادلنظر در مورد تبصره یک ماده 38 قانون مالیات ارزش افزوده پرداختیم که طبق آن یک درصد عوارض از صنایع آلاینده دریافت میشود؛ انجمن اعتراض خود را به این ترتیب مطرح کرد که یک درصد فوق باید صرف رفع نقص شود که در نهایت مشخص شد این عوارض به حساب شهرداریها واریز میشود و در واقع نه محیط زیست و نه صنعت از این رقم بهرهمند نمیشوند بنابراین مقرر شد یک درصد عوارض صنایع آلاینده بهصورت هدفمند خرج شوند.

خوشبختانه مسئولان حاضر در جلسه با دیدگاه ما موافق بودند   و قرار شد برحسب میزان آلایندگی، وصولیها خرج همان صنعت و سلامت مردم شود.

وی افزود: موضوع دیگر به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داشت که به تازگی تشکیل شده و مسئولان ذیربط میتوانند از محل عواید این صندوق به صنایع مختلف جهت کاهش و رفع آلایندگی کمک کنند.

بحث استانداردها یکی دیگر از بخشهای جلسه مشترک انجمن صنایع نساجی با مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست را تشکیل میداد که بهگفته رئیس زاده، استانداردهای فعلی بسیار سختگیرانه هستند. مسئولان سازمان اعلام کردند این سختگیریها تداوم خواهند داشت زیرا برای مثال فقط در تهران 5 هزار واحد صنفی تولیدی وجود دارد بنابراین استانداردهای ما نمیتواند با استاندارد کشوری که چنین تعداد واحدهایی در اختیار ندارند، یکسان باشد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: ماده اولیه مصرفی برخی از بخشهای صنایع نساجی مانند تولیدکنندگان پلیاستر، به نفع پاکسازی محیط زیست است زیرا از بطریهای آب معدنی، نوشابه و ... استفاده میکنند که طبق فرایندهای تخصصی تبدیل به پلیاستر میشوند و هم قابلیت مصرف در بازارهای داخلی و هم صادرات دارند بنابراین سازمان محیط زیست باید نهایت همکاری را با صنعت نساجی به عمل آورد اما به دلیل کاهش مصرف بطریهای پت به دلایل مختلف (از جمله فصل سرما و عدم انجام حج واجب، حج عمره و ...) با کاهش چشمگیر پت روبرو هستیم لذا برای تنظیم بازار درخواست کردیم که کمبود پت مورد نیاز واحدهای نساجی از طریق واردات تأمین شود که بررسی این موضع به جلسه دوم با مسئولان سازمان محیط زیست موکول شد.

وی در ادامه یادآور شد: در دومین جلسه که آقای دکتر سروش - مدیرکل دفتر آب و خاک-، خانم محرابی- مدیرکل جدید دفتر نساجی وزارت صنعت- آقایان ترحمی و مهربانی و خانم ملکی- رئیس مواد شیمیایی- و تعدادی از تولیدکنندگان الیاف پلیاستر حضور داشتند ، به 3 نتیجه مطلوب دست یافتیم.

رئیسزاده گفت: نتیجه اول در مورد حجم واردات پت به کشور بود که مقرر شد مجوز 15-10 درصد واردات با رعایت ضوابط مربوطه ( طبق میزان نیازی که دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت اعلام خواهد کرد)، صادر شود.

منظور از ضوابط مربوطه این است که واحد واردکننده پت باید دارای تأییدیه زیست محیطی باشد و این موارد صرف تولید شوند تا واردات جنبه تجاری پیدا نکند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ابراز داشت: نتیجه دوم جلسه به صادرات اختصاص داشت. ترکیه قوانین ضد دامپینگ را در مورد واردات پلیاستر از ایران اجرایی کرده اما ضایعات پت که باید مورد مصرف واحدهای تولیدی داخل قرار گیرد از مرزهای غربی کشور صادر میشوند، قرار شد در این زمینه طبق ضوابط مشخص یا عوارض افزایش پیدا کند و یا از صادرات پت جلوگیری به عمل آید.

بهگفته وی، سومین نتیجه جلسه مشترک انجمن با سازمان محیط زیست در مورد واحدهای بازیافت شهرداری و وزارت کشور بود تا روش تفکیک از منبع که در حال حاضر به شیوه سنتی توسط پیمانکاران شهرداری انجام میشود، مورد اصلاح قرار گیرد.

وی به برگزاری جلسه در کارگروه ماده 20 کمیته فنی کمیسیون اقتصاد دولت در جهت اصلاح آئیننامه ماده 20 قانون رفع موانع تولید و بدهیهای حساب ذخیره ارزی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اصلاحات خوبی در حال انجام است که جزئیات آن پس از تصویب هیئت وزیران اعلام خواهد شد.

رئیسزاده که در جلسه کارگروه کمیته ماده 76 در جهت اصلاح تبصره 3 ماده 147 قانون مالیاتها نیز حضور داشت، گفت: به موجب این تبصره، کلیه معاملات بالای 5 میلیون تومان باید از شبکه بانکی صورت گیرد منتهی طبق تفسیر یکی از دفاتر سازمان مالیاتی، دیگر نمیتوان چکهای مشتریان را خرج خرید مواد اولیه نمود این موضوع با توجه به رکود صنعت نساجی، دردسرهای بسیاری را به وجود آورد که پس از بحث و تبادل نظر در مورد آن مشخص شد در قانون چنین مشکلی وجود ندارد و با اصلاح بخشنامه این موضوع قابل حل است. 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال