ایران و هند در پرتو همکاریهای مشترک

محمدمهدی رئیس زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی- از انعقاد تفاهم نامه همکاری با اتحادیه سازندگان ماشین آلات و تجهیزات نساجی هند در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی ماشین آلات نساجی هند (ITME 2016) خبر داد و گفت: از مهمترین مفاد این تفاهم نامه میتوان به همکاریهای گسترده در سطح آموزش، انتقال تکنولوژی و توسعه سرمایه گذاریهای مشترک میان دو کشور اشاره کرد.

وی عنوان داشت: در نمایشگاه ITME هند که از 13 تا 18 آذر برگزار شد، انجمن صنایع نساجی به دعوت شرکت نمایشگاهی هند در غرفه اختصاصی خود در این رویداد حضور داشت و توانست با بیش از صد شرکت معتبر در بخشهای مختلف مذاکرات سازنده و موثری انجام دهد.

رئیسزاده، هند را بزرگترین تولیدکننده پنبه دنیا اعلام کرد و گفت: این کشور به زودی به عنوان اولین تولیدکننده انواع نخ در جهان شناخته خواهد شد.

بهگفته وی، سهم هند از مجموع تجارت نساجی کل دنیا 5-4 درصد است و این سهم در مورد کشور چین 30 درصد میباشد؛ دلیل افت هند، رکود و بحران فراگیر اروپا و آمریکا از سال 2008 است که منجر به کاهش سهم نساجی هند در بازارهای جهانی شد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، هدف صادراتی هند را دستیابی به رقم  50 میلیارد دلار برشمرد و افزود: از این میزان 38 میلیارد دلار در سال 2015 محقق شده و این کشور تصمیم دارد تــا سال 2020 به صــادرات 70 میلیارد دلاری دست پیدا کند.

رئیسزاده ضمن بیان این مطلب که تولید، فروش و صادرات پوشاک و چرم هند روند صعودی خود را طی میکند، خاطرنشان کرد: هند همکاری و ارتباطات موثری با کشورهای ویتنام، بنگلادش و سریلانکا برقرار کرده زیرا صنعت نساجی این کشورها به رشد قابل توجهی دست یافتهاست.

وی یادآور شد: هند تصمیم دارد بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بیشتر متمرکز شود و به تقویت واحدهای ریسندگی و بافندگی بپردازد. دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، میزان مصرف سالیانه پلیاستر این کشور 60 تا 63 درصد عنوان کرد؛ ضمن اینکه هند تولیدکننده انواع نخهای ویسکوز، پلیاستر پنبه، پنبه و ... میباشد و در حال حاضر ظرفیت فعلی تولید نخ هند 50 میلیون دوک است.

رئیسزاده به راهاندازی صندوق تکنولوژی و بهروز رسانی ماشینآلات نساجی (ATUF) توسط وزارت نساجی هند نیز پرداخت و گفت: دولت هند با هدف حمایت از صنعت نساجی و نوسازی وبازسازی خطوط تولید کارخانههای نساجی،  600 میلیارد روپیه ( 9-5/8 میلیارد دلار) به این صندوق اختصاص داده است که تا 25 درصد سرمایهگذاری در بخش ماشینآلات نساجی را تأمین میکند و روی بخشهای مورد تأیید در بخش سرمایهگذاری نساجی، 15 درصد یارانه اعطا مینماید.

وی اضافه کرد: روزانه بین 15 تا 20 هزار نفر بازدیدکننده از کشورهای مختلف از جمله ایران در نمایشگاه ITME حضور پیدا میکردند.

وی در ادامه گفت: اطلاعات مربوط به نمایشگاه مذکور در سایت انجمن صنایع نساجی ایران به نشانی www.aiti.ir
قابل دسترسی اعضای دارای نام کاربری میباشد. ضمن اینکه در بخش تولید نخهای ظریف و نخهای ترکیبی از برخی تولیدکنندگان بزرگ، نمونههایی دریافت کردهایم که علاقهمندان میتوانند جهت دسترسی به این نمونهها با دبیرخانه انجمن تماس حاصل نمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال