بیانیه همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور صادر شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بیانیه ای منتشر شد که متن کامل آنبه شرح ذیل است :

با سرلوحه قرار دادن آیه شریفه »من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق« از جناب آقایان دکتر ربیعی  وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر نوربخش مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی و مهندس هفده تن معاون محترم وزیر  و مدیران کل ستادی و استانی و تمامی دست اندرکاران این همایش ، بخصوص کارکنان سازمان تامین اجتماعی و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس که ما را همراهی نمودند صمیمانه و خاضعانه تقدیر وتشکر می نماییم و خداوند بزرگ را شاکریم به ما توفیق داد همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور را طی روزهای 24 و 25 آذر ماه سال 1395 با حضور اندیشمندان و فرهیختگان علی الخصوص دستگاههای وظیفه مدار، مقامات عالی، مسئولان اجرایی و ستادی، کارشناسان و بازرسان کار، اعضای کار گروه سخت و زیان آور، شرکای اجتماعی، فعالان عرصه ایمنی و بهداشت کار با موفقیت برگزار نموده، نتیجه برگزاری جلسات به صورت پیشنهاد و راهکار علمی و اجرایی و در قالب بیانیه ای برای تحقق «شعار انسان سالم محور توسعه پایدار» اعلام می گردد :
1. تصمیمات کمیته های استانی مشاغل سخت و زیان آور بر اساس رویه سازی منطبق با سیاست های شورای عالی حفاظت فنی و ایجاد وحدت رویه در نظام صدور آرای استانی بمنظور ممانعت از هرگونه اعمال سلیقه  مورد تاکید قرار می گیرد .
2. ارتقاء توان نرم افزاری و آماری به منظور ایجاد سیستم مکانیزه و متمرکز ثبت اطلاعات مربوط به مشاغل سخت و زیان آور به منظور یکپارچه سازی در نظام جامع اطلاعاتی مرتبط و استفاده از ظرفیت های استانی جهت مکانیزه نمودن امور مربوط .
3. به منظور بررسی شغل حقیقی متقاضیان ، از پذیرش عناوین شغلی عام از جمله کارگر، کارمند و یا فاقد عنوان در کمیته های استانی توسط اعضای کمیته خودداری شود .
4. آگاه سازی کارفرمایان توسط تشکلهای کارگری و کارفرمایی در خصوص ارتقای شاخص های سالم سازی و سلامت محیط کار با هدف پیش گیری جدی از شیوع بیماری های شغلی در جهت اجرای مواد 3 و6 آئین نامه
5. با توجه به گذشت بیش از 2 سال از اجرای قانون در راستای تحقق ماده 6 آیین نامه ، کمیته های استانی موظفند نتیجه بررسی مشاغل و محیط کار کارگران کارگاه ها را به مراجع ذیربط ابلاغ و در صورت عدم حذف صفت سخت و زیان آوری محیط کار در مشاغل گروه الف ظرف مهلت مقرر مراتب را پیگیری نمایند.
6. نیاز سنجی آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی توسط سه دستگاه ذیربط و در قالب کارگاههای آموزشی منطقه ای برگزار گردد.
7. بررسی مشاغل کارگاه های تعطیل مطابق مفاد مصوبه 5/11/94 شورای عالی حفاظت فنی مورد تاکید قرار گرفت و در خصوص مشاغل گروه ب کمیته های استانی مطابق  با فعالیت  13 گانه تصریح شده در مصوبه شورایعالی حفاظت فنی تاکید می گردد.
8. آلاینده سنجی مشاغل در هرکارگاه مختص همان شغل در همان کارگاه خاص بوده و قابل تسری و تعمیم در دیگر شغل های مشابه در سایر کارگاه ها نمی گردد .
9. به استناد تبصره ماده 2 آئین نامه ، بررسی مشاغل گروه الف در کمیته های استانی در مواردی که استاندارد حدود تماس شغلی وجود دارد الزاماً بر اساس آلاینده سنجی انجام شده و در سایر موارد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی میبایست با اولویت موضوعی نسبت به تعیین حدود مجاز مواجهه شغلی اقدام نماید.
10. شرکت کنندگان در این نشست از دست اندرکاران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می خواهند که با تهیه فیلم های اثربخش و تدارک مصاحبه ها و میزگردهای تخصصی و ارائه ی برنامه های گسترده در شبکه های مختلف نسبت به ارتقای فرهنگ ایمنی کار و سالم سازی محیط کار تلاش مضاعف نماید .
11. موارد عنوان شده توسط دیوان عدالت اداری و سایر مواردی که مستلزم اظهارنظر شورای عالی حفاظت فنی می باشد از جمله فرمهای کمیته های استانی در شورایعالی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ گردد .
12. کار گروه مشترکی به منظور راهبری و پیگیری مفاد این بیانیه و همچنین نظارت بر عملکرد کمیته های استانی تحت نظر شورایعالی حفاظت فنی تشکیل گردد.

در پایان این بیانیه آمده است:   امید است بسط و گسترش روز افزون فرهنگ ایمنی و بهداشت کار شرایط مناسب علاوه بر کاهش حوادث و بیماریهای ناشی از کار، سرافرازی هر چه بیشتر جامعه کار وتلاش را به ارمغان آورد و مسیر توسعه کشور را فراهم نماید.

        و من ا... التوفیق

 

اخبار مرتبط

دکتر ربیعی در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در شیراز: کارفرمایان به دنبال اصلاح شرایط کار مشاغل زیان آور باشند.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شیراز : ایمنی در محیط های کاری را به فرهنگ غالب جامعه تبدیل می کنیم/سالم سازی محیط های کاری یک برنامه بزرگ ملی است.

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال