توسعه صادرات نیازمند ایجاد انگیزه

مجتمع دانش بنیان سیرجان فعالیت خود را در زمینه تولید مستربچ و افزودنی ، کامپاند های نانو صنعتی و بهداشتی و نخ و الیاف مقاومت و مدول بالا از سال1375 آغاز نموده است

و از آن زمان تا کنون بر آن بوده تا با به کارگیری دانش روز ، استفاده از مهارت جامعه دانشگاهی روند رو به رشد کیفیت محصولات خود را روزبه روز افزایش دهد و به طور قطع با در نظر گرفتن اینکه تاکیدی راسخ بر آن دارد تا این محصولات چه از نظر کمی و کیفی محصولات خارجی برابری کنند ،در حال حاضر با سرمایه گذاری بر نیروی های متخصص و ایجاد فضایی مناسب برای تحقق طرح های توسعه ای گسترده مفتخر است که کالاهای دانش بنیان ایرانی خود را در بخش صادرات نیز ارائه نموده ، در بازار های جهانی نیز حرفی برای گفتن دارد  و در سال 1395 در جمع صادرکنندگان برتر قرار گرفته است آنچه ذیلا می خوانید مصاحیه اختصاصی نساجی نیوز با مدیریت این مجموعه است.
لازم به توضیح است که تولیدات این مجتمع شامل کالاهایی با ارزش افزوده بالا، نسل 4 و5 محصولات دانش بنیان ، استفاده از تکنولوژی های نوین زیر گروه های نانویی مورد مصرف در نخ های دارای استحکام و مدول بالا ، کامپاند ها  و نخ های تخصصی نسل 4 و 5 با استفاده از تکنولوژی روز و مصارف تخصصی نساجی ، پلیمر ، پتروشیمی، پلاستیک و خودرو که باعث کاهش قیمت تمام شده مصرف کننده می گردد ، است.
مستربچ­ها رنگی ، سفید و مشکی و افزودنی هایی  نظیر BRIGHTER  OPTICAL - - FILAMENT RETARDENT  ANTIOXIDANT– U.V. STABILIZER STABILILIZARو کامپاندهای تخصصی بر پایه پلی پروپیلن، پلی استر، پلی آمید و ( PE/ PP/PET/PA) ( به صورت نانو بهداشتی، صنعتی) ، پلی اتیلن لوله و پوشش PE100 مورد مصرف در صنایع نساجی، نخ و الیاف فیلامنت ، کشاورزی، کابل، لوله و درب بطری، ظروف، فیلم­های بسته بندی ، و نانو آنتی باکتریال و مواد مقاوم دهنده بر برابر .U.V  پایه  Cuو ZNO جهت مصارف نساجی و فیلم های بسته بندی، پارچه های اسپان باند.
همچنین مجتمع واحد های جدید جهت SSP Batch   (پودر پریدیسپرس مشکی و رنگی) پلی استر و خطوط  نخ و الیاف مدول بالا وشرینکیج پایین ( HMLS) و همچنین نخ های مقاومت بالا با شرینکیج پایین( HTLS- HTSLS) با یکی از بهترین تجهیزات و تکنولوژی های اروپائی جهت مصارف کابل، بافت دیپ تایر، تسمه های صنعتی، کمربند خودرو، کیسه هوا خودرو، کامپوزیت های پلیمری مصارف ساختمانی ،بتن و غیره می باشد را راه اندازی نموده است.
ظرفیت تولید مجتمع هم اکنون 000, 180 تن سالانه و با استفاده از ماشین آلات اروپایی، تکنولوژی و فرمولاسیون انحصاری  (patent)  می باشد و تمام تولیدات دارای پروانه ساخت و تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گواهینامه موسسه استاندارد ، پارک علم و فناوری )وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) گواهینامه دانش بنیان (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) نانو مقیاس (ستاد ویژه توسعه فناوری نانو)می باشد.
 
در مورد مشکلات فعلی صنایع نساجی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
·        تبدیل شدن ایران به یکی از بازار های وارداتی منطقه و واردات بی رویه در این بخش
·        نبود یکپارچگی و مشارکت در بین صاحبان این صنعت
·        قاچاق انبوه
·        تک نرخی نبودن ارز
·        عدم حمایت از صادر کنندگان و نبود توجه از طرف دستگاه های اجرایی برای ایجاد روابط سازنده با کشور های هدف در حوزه صادرات
·        عدم استفاده گسترده از تکنولوژی روز و ماشین الات جدید
·        عدم حمایت کافی دولت از تولید کنندگان در زمینه به روز رسانی و نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی
·        عدم رقابت پذیری در میان شرکت ها
·        وجود مشکلات گسترده در بخش سرمایه گذاری با وجود اینکه این صنعت ارزش افزوده به نسبت بالایی تولید می کند و اشتغال زایی  نسبتا بالایی ایجاد می کند
·        بالا بودن بهره های بانکی و سنگ اندازی بانک ها و ادارات در اعطای تسهیلات در جهت رشد بخش های صنعتی  
·        تامین مواد اولیه
 
ارزیابی از وضیعت بازارهای صادراتی نساجی کشور :
با توجه به وجود مواد اولیه و خوراک های پتروشیمی مورد مصرف در صنایع نساجی ، متاسفانه سهم کالا های تبدیل شده به انواع کالاهای نهایی شبیه پارچه ، فرش و موکت و واحد های تکمیل و چاپ ناچیز بوده و صادرات کالا پس از زنجیره خام مواد اولیه به الیاف و نخ و سپس بافت و تکمیل که دارای ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به خام فروشی مواد اولیه می باشد،  بایستی توسط حمایت دولت مردان اقدام شود.
راهکارهای پیشنهادی برای توسعه و افزایش صادرات صنایع نساجی:
·        بعد از صادرات نفتی و بخش صنعت، بخش صادرات محصولات با فناوری بالا و نسل چهارم و پنجم باید مورد توجه قرار بگیرد.
·        سهم صادرات نسل جدید نسبت به کل صادرات در دنیا بسیار ناچیز می باشد و تلاش تمامی واحد ها در کنار حمایت های دولت باید راستای افزایش درصد این نوع صادرات باشد.
·        صادرات به نوعی پشتیبانی از تولید داخلی بوده و باید با برنامه ای تعیین شده و با عمل به شعار ایرانی ایرانی بخر و تحقق اقتصاد مقاومتی به سرعت رو به این هدف حرکت شود ، هدفی با نتیجه کاهش میزان وابستگی کشور به واردات در این صنعت.
·        در این میان جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم به نظر می رسد که مستلزم ایجاد فضایی برای آشنایی و جلب اعتماد میان صنعت گران و سرمایه گذاران می باشد ، این امر می تواند با افزایش نیاز بازار منجر به رشد صنعت نساجی در تمام زمینه ها از ابتدای روند تولید تا مرحله فروش وصادرات گردد.
·        ایجاد انگیزه در صادرکنندگان با تعیین پاداش های صادراتی
·        تعیین تعرفه های مناسب برای محصولات وارداتی و کنترل کردن میزان واردات

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال