نگاه‌ها باید به صنعت نساجی تغییر کند مصاحبه اختصاصی با جناب اقای احمد صادقیان

احمد صادقیان که به تازگی سومین عنوان صادرکننده نمونه کشوری را در سال1395 به سایر افتخاراتش اضافه کرده است؛

در اولین سخن به خبرنگار انجمن صنایع نساجی ایران چنین گفت: نگاه‌ها باید به صنعت نساجی تغییر کند، این صنعت، صنعتی پویا، ریشه دار و مقاوم است و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور، نه تنها توانسته است پا برجا بماند، بلکه توانسته با قدرت به فعالیت ادامه دهد. بنابراین نباید صنعت نساجی کشور را دست کم گرفت و آنرا یک صنعت ورشکسته اعلام کرد. چرا که در این صورت هیچگونه سرمایه گذاری بر روی آن انجام نمی‌گیرد، درحالیکه همگان بر مزایای نسبی این صنعت نسبت به صنایع دیگر اشراف دارند. حتی در دوران تحریم که بسیاری از صنایع توان ادامه تولید را نداشته‌اند بخش‌هایی از صنعت نساجی به امر صادرات می‌پرداختند که نشان از قدرت ذاتی این صنعت دارد.
صادقیان سخن را در ارتباط با موضوع صادرات ادامه داد و گفت: متأسفانه دست و پای صنعتگران داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی که مجهزتر از هر زمان دیگری برای رقابت هستند، بسته است.
 
*مشکلات موجود در صنعت نساجی
در مقطعی پیش از دوران رکود فعلی، تورمی بزرگ ایجاد شد که قیمت تمام شده محصولات تمام تولیدکنندگان داخلی را افزایش داد. جای خشنودیست که در سال جاری بخشی از آن تورم کنترل شد. ولی همچنان در رکود به سر می‌بریم که خود، به بخش فروش و عرضه مستقیم محصولات  صدمه می‌زند.
وی افزود: عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده در محصولات داخلی به دلایل مختلف بالاست و این سبب می‌شود که صادر کنندگان و فروشندگان ایرانی در خارج از مرزهای کشور، در رقابت تنگاتنگ با سایر کشورها با مشکلات زیادی مواجه شوند.
*نرخ بالای تسهیلات
وی از نرخ بالای تسهیلات به عنوان یک مشکل دیگر نام برد و گفت: نرخ تسهیلات همچنان بالاست و باز پرداخت آن در شرایط فعلی از توان صنعتگر خارج است و این در حالی است که تولیدکنندگان کشورهای رقیب، با نرخ تورم پایین و نرخ تسهیلات حداکثر 4 درصدی و عدم رویارویی با مشکلات ناشی از تحریم و هزینه‌های جانبی موجود در کشور ما، مانند: هزینه انتقال پول و تامین اجتماعی با دست بازتری به عرصه پیکار می آیند.
 
*اثر تغییرات نرخ ارز
صادر کننده برتر سال95، در ادامه نرخ ارز و تغییرات آن را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: چندی است قیمت ارز در کشور ما ثابت مانده است در حالیکه قیمت آن باید به عنوان یک کالا به میزان تورم داخلی منهای تورم کشورهای طرف معامله رشد کند. افزایش نرخ ارز در امر صادرات و جلوگیری از واردات قاچاق تاثیر به شدت مثبتی دارد اما با تثبیت نرخ ارز درآمد ارزی ثابت مانده در حالیکه تامین مواد اولیه در داخل کشور با افزایش قیمت مواجه شده است. از سوی دیگر اگر نرخ ارز افزایش یابد، هرچند قیمت تمام شده محصول نهایی یک تولیدکننده را افزایش می‌دهد، اما منجر به افزایش درآمد حاصل از صادرات به نسبت بسیار بالاتر از هزینه افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی می‌شود که این خود یک مشوق صادراتی است.
*ابزار اقتصادی برای مبارزه با قاچاق
زمانی که هزینه‌های تولید افزایش می‌یابند و نرخ ارز ثابت می‌ماند بازار داخلی مورد هجمه کالای وارداتی و بخصوص کالای قاچاق قرار می‌گیرد و محصولات کشورهای دیگر به راحتی جایگزین محصولات داخلی در کشور می‌شوند. تنها نظارت و برخورد فیزیکی نمی‌تواند مانع ورود کالای قاچاق باشد، بلکه باید از ابزارهای اقتصادی برای حل یک مشکل اقتصادی بهره برد.
وی اضافه کرد: تغییرات تعرفه و اقدامات این چنینی تاثیر چندانی بر ورود کالای قاچاق ندارد و مسائل و مشکلات باید به صورت ریشه‌ای توسط سیاستگذاران اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. تصمیم‌گیری در خصوص مسائل تخصصی همچون تورم، نرخ تسهیلات، هزینه‌های بیمه و بانک و انتقال پول و تغییرات نرخ ارز نیاز به متخصصین این امور دارد.
 
*نیاز به حمایت برنامه ریزی شده برای جهش اقتصادی
این صادر‌کننده برتر در ادامه موضوع صادرات گفت: صادرات در کشور ما بسیار نوپا است و تا این لحظه همواره واردات، حرف اول را در این کشور زده است و مشکلی در راه واردات وجود ندارد و همه مشکلات به سمت بخش صادرات منتقل شده است. این در حالی است که بخش صادرات در همه کشورها بسیار مورد توجه است و از اهمیت بالایی برخوردار است و تسهیلات فراوانی برای تشویق فعالین اقتصادی برای ورود به این بخش فراهم شده است، مشوق‌های صادراتی فراوانی از جمله جوایز صادراتی، یارانه های نمایشگاهی،بیمه تضمین پرداخت، تعرفه‌های ترجیحی هم برای رشد صادرات کشورها در نظر گرفته شده است. مثال‌های دیگر این حمایت‌ها در دیگر کشورها، حمایت دولت‌ها از صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌ها، آموزش در حوزه بازاریابی و کاهش هزینه‌ها در امور حمل و نقل و بیمه و موارد متعدد دیگر است. برای یک جهش اقتصادی در ابعاد بزرگ نیاز به حمایت همه جانبه و برنامه‌ریزی شده از جانب دولت است.
صادر کننده نمونه سال95 اضافه کرد: قناعت ستودنی تولید‌کنندگان ایرانی منجر به این شده که وظایف دولت را تنها در رفع موانع و مشکلات تولید بداند؛ درحالی‌که حمایت قوی از بخش‌های مختلف صنعت منجر به یک بازی برد برد می‌شود که در آن هم تولید کننده به‌واسطه صادرات برنده است و هم دولت با ارزش افزوده ایجاد شده و افزایش درامد ارزی هزینه‌های خود را پوشش داده و به سود می‌رسد و هم به واسطه ایجاد اشتغال و موارد دیگر، یک ملت برنده این بازی خواهند شد. کشور ما به شدت پتانسیل و ظرفیت افزایش کیفی و کمّی صادرات را دارد و این تنها نیاز به حمایت برنامه ریزی شده از سوی مسئولین را دارد. درحال حاضر رقابت در بازار جهانی بسیار نزدیک و در حد یک تا دو درصد است، درحالیکه تولید‌کنندگان کشور ما حدود 30 درصد هزینه اضافی تحمیلی ناشی از مشکلات خود را دارند. باید اهداف بزرگ را در دستور کار قرار دهیم و آنها را محقق کنیم.
وی به نقل از گفته رئیس جمهور در روز صادرات بیان داشت: هدف صادراتی کشور ما در حال حاضر 50 میلیارد است، درحالیکه با توجه به توانمندی‌های موجود در کشور، این هدف باید در عدد 500 میلیارد قرار داده شود زیرا این توانمندی در کشور ما وجود دارد.
 
*پتانسیل بالای صنعت طراحی و مد
صادقیان در بخش دیگری از سخنانش به بخشی از مزیت‌های نسبی صنایع نساجی، پتروشیمی، نفت، گردشگری و معدن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در صنعت نساجی با یک مدیریت صحیح در بخش طراحی و دوخت می توانیم یک بخش عظیم را در صنعت ایجاد کنیم تا ضمن ایجاد یک اشتغال عظیم، حرف‌های زیادی را هم در دنیا در این حوزه داشته باشیم. هم اکنون حتی کشورهای مالزی و بنگلادش نیز در این مسیر گام برداشته‌اند. ورود به بخش طراحی و مد در کشور ما ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند منجر به تحقق بسیاری از اهداف کلان اقتصادی باشد.
*فقدان آموزش صحیح
وی در ادامه، فقدان آموزش را یکی از ریشه‌های مشکلات موجود در کشور دانست و گفت: در کشور ما مدارس فنی و حرفه ای که از سطح بالای آموزش نیروی کار برخوردار باشد وجود ندارد و این نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح در این کشور است. درحالی‌که در کشورهای اروپایی بخش عظیمی از دانش آموزان در انتهای دوران متوسطه در مسیر شغل خود قرار می‌گیرند و به سمت آموزش‌های مرتبط فنی حرفه ای سوق داده می‌شوند و بعد از آمادگی کامل در آن حیطه مشغول به کار می‌شوند و پس از مدتی تخصص آن شغل را به دست می‌آورند. اما در کشور ما، نیروی کار شاغل، کارگران صفر کیلومتری هستند که آموزش خود را در کارگاه و در حین تولید فرا می‌گیرند که نه تنها این آموزش صحیح و کامل نیست بلکه خود، هزینه هایی از جمله آسیب‌دیدگی ماشین‌آلات توسط نیروی کار غیر متخصص و حتی آسیب برای خود کارگر را به دنبال دارد؛ بنابراین برای بخش‌های مختلف از جمله تولید و فروش باید با برنامه ریزی و به صورت تخصصی عمل شود.
صادقیان در ادامه افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباط ضعیفی است که این ارتباط در مرحله اول باید شناخته شود، سپس تقویت شود. باید بدانیم که در کدام بخش‌ها نیاز به تحصیلات عالی داریم و در کدام بخش‌ها نیاز به نیروی کار ساده احساس می‌شود. بدون شک توجه به این نکات منجر به افزایش کمی و کیفی صادرات خواهد شد.
 
 
*برجام رویداد مبارکی است
رئیس هیئت مدیره گروه ستاره کویر (فرش خاطره کویر) در ارتباط با برجام و دوران پسابرجام گفت: موفقیت‌های فعلی در برخی از صنایع را مدیون این رویداد میارک یعنی برجام هستیم. رسیدن به موفقیت در دورانی که مشکلات عظیم بر سر راه است، کار ساده‌ای نیست. این انتظار که با برجام، یک شبه معجزه‌ای رخ می‌دهد و شرایط بر وفق مراد می‌شود عاقلانه نیست اما اینکه از شیب تند سقوط به سمت صعود، هرچند با شیب ملایم در حرکت هستیم، این از دستاوردهای برجام است. باید کمی انتظارات خود را از برجام تعدیل کنیم، چرا که حرکت به سمت رشد در دوران پسا‌برجام دشوارتر از ایجاد توافقات و تفاهمات و امضای خود برجام است. مسئولیت اجرای برجام بر عهده فرد فرد اعضای جامعه است و همه باید با یکدلی برای تحقق اهداف گام بردارند. مردم ایران همواره شایسته بهترین‌ها هستند و با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی می‌توان از پتانسیل‌های خفته همچون نیروی کار تحصیل کرده و جمعیت جوان و منابع، برای پیشبرد اهداف بهره برد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال