گفتگوی ۱۸:۳۰/ صنعت نساجی؛ ورشکسته یا موتور پیشران صنعت کشور؟!

رئیس انجمن صنایع نساجی گفت: تا زمانی که از صنعت نساجی حمایت همه جانبه صورت نگیرد، رشد و توسعه این بخش از صنعت کشورمان امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد مروج حسینی در گفتگو با گفتگوی «18:30» با اعلام این مطلب در خصوص گلایه های  صنعت نساجی از رویکرد وزارت صنعت گفت: متاسفانه آقای وزیر صنعت مشغله های زیادی دارند که به صنعت نساجی کم لطفی می شود. به عنوان مثال ما کشوری هستیم که به شدت پنبه نیاز داریم، اگر پنبه تأمین نشود مجبور هستیم الیاف مصنوعی استفاده کنیم. نزدیک به 180 هزار تن پنبه در کشورنیازاست اما تولید داخل 30 هزار تن است یعنی مابقی این حجم از پنبه باید از طریق واردات صورت پذیرد که واردات آن با تعرفه 10 درصدی به هیچ وجه منطقی نیست.


مروج حسینی در ادامه به سایر مشکلات این صنعت اشاره کرد و گفت: برای  خودروسازی درکشور تقاضا تحریک شد و 25 میلیون تومان برای خرید خودرو به افراد پرداخت و به خالی شدن انبارهای خودروسازان منجر شد، اما در خصوص پرداخت وام کالای 10 میلیون تومانی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. به همین دلیل انبارهای تولیدکنندگان صنایع نساجی پر شده است.

حسینی افزود: ما انتظار داریم یک سری از مشکلات ما در سطح وزیر حل شود. ما مشکل مالیات داریم. صدور فاکتور برای ما مشکل است، چرا که فروشندگان به هیچ وجه با صدور فاکتور موافق نیستند. ما چندین ماه است که از رئیس سازمان امور مالیاتی وقت درخواست کرده ایم اما هنوز جوابی نگرفته ایم.

رئیس انجمن صنایع نساجی گفت: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می گوید هر تصمیمی که توسط سازمان ها و نهادهای دولتی گرفته می شود، باید ذینفعان آن صنعت را در تصمیم گیری ها دخالت داد. الان شنیده شده است که با هندوستان تعرفه ترجیحی در نظر گرفته اند و این برای ما مشکل بسیار بزرگ است.

مروج حسینی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع نساجی نیز گفت: شماری از واحدهای نساجی ثبت نام کرده اند تا وام را دریافت کنند. گله ما این است اگر با ما مشورت می کردند حتما روش بهتری را ارائه می کردیم. متاسفانه تصمیمات را در پشت پرده می گیرند و بانک ها نیز به دلیل نداشتن منابع از پرداخت آن به روش های مختلف طفره می روند.

همچنین در این برنامه گلنار نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی نیز در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای حل مشکلات این صنعت گفت: صنعت نساجی از اهمیت خاصی برای وزارت صنعت دارد. خرید مواد اولیه صنعت نساجی بر اساس ارز مبادله ای صورت می گیرد. انجمن های موجود در صنعت نساجی از جمله های انجمن های قوی صنایع ما هستند. ما رایزنی هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده ایم و در این زمینه پیگیر مشکلات این صنعت هستیم.


نصراللهی افزود: یکی از اقدامات موثر ادامه برخورد قاطع با مقوله قاچاق است که همچنان پیگیر هستیم. از سویی دیگر ما تلاش کرده ایم که با مشورت خود صاحبان صنعت، مشکلات را برطرف کنیم. خانم نصرالهی با اشاره به مشکل خاص برخی واحد های صنعتی که هنوز تسهیلات دریافت نکرده اند را شناسایی و مشکلاتشان را بررسی کنیم.

مشاور وزیر صنعت افزود: مورد دیگر این است ما برای واحدها ضمانت هایی صادر می کنیم که می تواند مشکلات کسانی که سند ندارند را برطرف کند. اما باید توجه داشته باشیم در حال حاضر صنعت نساجی توسط بخش خصوصی پیشران به جلو می رود. چرا که این بخش خصوصی است که با به روزرسانی دستگاه ها و ماشین آلات خود توانسته است بیش از 120 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی گشایش اعتبار و خود را در عرصه بازار داخلی به صورت قوی حفظ کنند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال