دکتر بهروز محمدی: کمیته مشترک توسعه صادرات تشکیل شود

29 مهرماه بیستمین سالروز ملی صادرات بود و در مراسمی با حضور ریاست محترم جمهور از صادرکنندگان از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر بعمل آمد

الیاف پلی استر ساینادلیجان به مدیریت دکتر بهروز محمدی یکی از شرکت های منتخب امسال در بخش صنعت نساجی بود که مصاحبه اختصاصی نساجی نیوز با ایشان در همین خصوص را ذیلا می خوانید:

الف - ضمن معرفی بیشتر سوابق شغلی و حرفه‌ای خود‌، در مورد فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریت خود در بخش تولید و صادرات توضیحاتی ارائه نمایید. اینجانب دکتر بهروز محمدی رئیس هیات مدیره مجتمع کارخانجات ساینا دلیجان هستم.

1- اخذ مدرک دکترای پزشکی عموی و انجام فعالیت در این حوزه برای چند سال، گذراندن چندین دوره مدیریت اقتصادی و صنعتی در مراکز عالی و بین المللی

2- شروع فعالیت های بازرگانی، تولیدی و مهندسی از اوایل دهه هشتاد

3- تجارت خارجی در رابطه با تجهیزات و مواد با تکنولوژی بالا جهت رفع نیاز داخل در رابطه با مواردی که در داخل امکان تولید ندارند.

4- تاسیس کارخانجات تولید انواع الیاف پلی استر از مواد اولیه گرانول و مواد بازیافتی به عنوان بزرگترین تولید کننده این الیاف در ایران

5- تاسیس کارخانه تولید مت الیاف شیشه به عنوان تنها تولید کننده این محصول در ایران و منطقه

6- تاسیس بزرگترین خط تولید تیشو الیاف شیشه در کل منطقه خاورمیانه

7- تاسیس کشتارگاه صنعتی طیور در استان مرکزی به همراه بزرگترین سردخانه چند منظوره

8- خط تولید خوراک و دارو برای صنایع پرورش طیور

9- تاسیس دفتر مشاوره مهندسی و  انجام فعالیت های عمران در کل کشور

10- تاسیس کارخانه تولید اقلام مرتبط با خطوط انتقال برق و همکاری با کلیه شبکه های توزیع برق در کلیه استانها

11- فعالیت کسترده در صادرات انواع کالاها از قبیل انواع الیاف پلی استر، مت الیاف شیشه، تیشو الیاف شیشه و مواد شیمیائی به کل کشورهای منطقه، اروپا و آفریقا.

لازم به ذکر است این مجموعه فعالیت های صادراتی خود را از ابتدای سال 1390 آغاز نمود و در کمتر از دو سال در سال 1392 برای اولین بار به عنوان صادر کننده نمونه کشوری انتخاب گردید و در سال 1395 نیز برای دومین بار موفق به کسب این عنوان گردید.

ب - به عقيده شما ، چالش‌ها و مشکلات فعلی صنایع نساجی کشور چیست؟

  • عدم سیاست گزاری منسجم در این بخش و عدم مشارکت واقعی فعالان صنعت نساجی در تعیین سیاستهای کلان این بخش.
  • قاچاق کسترده محصولات نساجی به کشور.
  • مستهلک شدن صنایع نساجی ایران و تهدید به القوه این موضوع برای صنایع.
  • مشکلات تامین مواد اولیه برای صنایع بالا دستی این حوضه.
  • مشکلات تامین سرمایه در کردش و بالا بودن بهره های بانکی در کشور در مقایسه با رقبا در کشورهای دیگر این تفاوت نرخ در مقایسه با بسیاری از کشورها بیش از سه برابر میباشد.
  • نرخ ارز و سیاست های حمایتی نادرست از نرخ ارز در کل کشور در مقایسه با ظرفیت های اقتصادی موجود.
  • بورکراسی خارج از عرف در بانکها، ادارات و به طور کلی در بین تمامی متولیان اقتصاد و صنعت ایران.
  • عدم انجام کارشناسی صحیح و منسجم در رابطه با تعیین تعرفه های وارداتی و صادراتی باالاخص در رابطه با مواد اولیه که در داخل امکان ایجاد ارزش افزوده قابل توجه برای اینگونه مواد وجود دارد.
  • عدم حمایت از سرمایه گزاری در این صنایع بالاخص نوسازی و به روز سازی صنایع مستهلک شده.
  • عدم وجود حمایت های صادراتی در این صنعت در مقایسه با کشورهای رقیب.
  • عدم وجود توان اقتصادی مکفی در بدنه دیپلماسی کشور در رابطه با ایجاد فضاهای مناسب در کشورهای هدف، جهت صادرات محصولات صنایع نساجی.

ج - ارزیابی شما از وضعیت بازارهای صادراتی نساجی کشور چیست؟

بطور کلی جایگاه ایران در بازارهای نساجی جهان به عنوان صادر کننده، بیشتر متمرکز بر صادرات مواد اولیه ای میباشد که هنوز امکان ایجاد ارزش افزوده برای این مواد در داخل کشور وجود دارد و عملا صنعت نساج ایران در رابطه با محصولاتی نهائی که باید به دست مصرف کننده برسد نقش صادراتی ندارد و به نظر با توجه به مزایای کشور ایران در رابطه با مواد اولیه پتروشیمی برای صنایع تولید اقلام مورد نیاز صنایع نساجی، انرژی و هزینه نیروی کار به نظر در ابتدا باید بر این بخش از صنایع نساجی به عنوان صنایع بالادستی شامل تولید انواع الیاف و نخ متمرکز شده و علاوه بر تامین نیازهای داخل به صورت کسترده وارد بازارهای جهانی شده و سپس سعی گردد با ارتقاع صنایع پایین دستی دیگر صادرات دیگر این بخش از صنایع نساجی نیز فعال گردد.  

د - پیشنهادات و راهکارهای شما برای توسعه و افزایش سهم صادرات صنایع نساجی چیست؟

  • ایجاد کمیته مشترک در مرکز توسعه صادرات کشور متشکل از نمایندگان انجمن های تخصصی صنعت نساجی، مدیران تصمیم ساز در مرکز توسعه صادرات ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارای و سپردن تعیین سیاست گذاریهای صادراتی به این کمیته.
  • ایجاد کانالها خطوط اعتباری برای صادرکنندگان و تعیین نرخ بهره برای این خطوط اعتباری مطابق با نرخهای در نظر گرفته شده در کشورهای رقیب.
  • ایجاد آرامش و ثبات در زمینه تامین مواد اولیه این صنایع و جلوگیری از هر گونه التهاب در این رابطه.
  • جلوگیری از خروج مواد اولیه ای که در این صنعت امکان ایجاد ارزش افزوده برای آنها و صادرات محصول حاصل شده وجود دارد با در نظر گرفتن تعرفه های صادراتی متناسب.
  • تعیین تعرفه های مناسب در رابطه با محصولات نساجی که به واسطه حمایتهای نا متعارف دولت های کشورهای صادرکننده به کشور وارد میشود برای یک دوره مشخص تا زمانیکه زمینه های تولید و حمایتها از تولید داخلی مشابه رقبا مهیا گردد.
  • یکسان سازی نرخ ارز و تعیین نرخ آن متناسب با علم اقتصاد و پارامترهای اقتصادی کشور به صورت واقعی.
  • تعیین پاداش های صادراتی به صورت پلکانی و بر اساس میزان صادرات به گونه ای که انگیزه های لازم برای صادرات بیشتر به وجود آید.
  • ارتقاء سیستم های حمل و نقل، بنادر و کمرکات کشور به گونه ای که علاوه بر تسریع فرآیندهای صادراتی شاهد کاهش هزینه های سربار صادرات در رابطه با این موارد باشیم.
  • ارتقاء ارتباطات بین المللی بانکی و کاهش هزینه های بانکی در رابطه با نقل و انتقالات مرتبط با صادرات و تبدیل ارزهای حاصل از صادرات با نرخ واقعی و بدون کارمزد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال