قاچاق مانعی برای کسب و کار در نخ دندان

در اینترنت که واژه نخ دندان را سرچ می کنی پر است از مزایای نخ دندان کشیدن و آموزش تصویری آن. اما اینکه آیا استفاده از نخ دندان یا عدم استفاده می تواند تأثیری بر سلامت دندان ها داشته باشد موضوع بحث ما نیست.

در داروخانه و فروشگاه ها تا چشم کار می کند انواع و اقسام برندهای ایرانی و خارجی آن وجود دارد، در طرح ها و رنگ های وسوسه برانگیز. اینکه این کالا تا چه اندازه در ایران تولید می شود و واردات این حوزه به چه صورت است موضوعی است که در این گفت وگو به آن پرداخته ایم.

به گزارش نسیم  آنلاین، براساس آمار گمرک در پنج ماه منتهی به مرداد ماه سال جاری، بیش از هشت و نیم تن نخ دندان به ارزش دلاری 160,419 و ارزش ریالی 4,870,278,568 وارد کشور شده است. طبق این آمار بیشترین حجم واردات از کشور جمهوری کره با 3 تن و 52 کیلوگرم و به ارزش دلاری 61,710 و ارزش ریالی 1,878,405,026بوده و پس از آن بیشترین آمار از چین با 2 تن و 997 کیلوگرم به ارزش دلاری 54,019 و ارزش ریالی 1,635,882,955 بوده است. بهرام بیگی، مدیر فروش شرکت نخ دندان ارکید در گفت وگو با «فرصت امروز» از این بازار می گوید.

حاشیه سود کم دلیل محدود بودن صادرات

شرکت های پخشی که مجوز پخش محصولات بهداشتی را دارند معمولاً به واردات از مبادی قانونی می پردازند اما در کنار این ها قاچاق و واردات این محصول از مبادی غیر رسمی نیز رایج است و همین مسئله روی بازار نخ ایرانی تأثیر به سزایی داشته است.

بیگی در پاسخ به این پرسش که چه برندهای ایرانی در این حوزه فعالیت می کنند می گوید: برندهای ایرانی شامل ارکید، مینا،  مرجان و. . . هستند. در حال حاضر شرکت نخ دندان ارکید یکی از موفق ترین برندهای ایرانی محسوب می شود که توانسته با رقبای خارجی خود هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت رقابت  کند.

وی با بیان این جملات می افزاید: کارخانه ارکید با 20هزار متر زمین و 5هزار متر سالن برای تولید به فعالیت خود ادامه می دهد که در این متراژ، 100نفر نیروی شاغل مستقیم و بیش از 1000 نفر نیروی شاغل غیرمستقیم در حال فعالیت هستند. باید یادآور شوم که تمام این تعداد نیروی شاغل غیرمستقیم نیز در کار تولید و نه بازاریابی مشغول هستند؛ زیرا شرکت ارکید کار بازاریابی انجام نمی دهد.

وی ادامه می دهد: فعالیت ما به این صورت است که محصولاتمان را در بازار به عمده فروش ها عرضه می کنیم و عمده فروش ها نیز به خرده فروشان سطح شهر محصولات را پخش می کنند.

مدیرفروش شرکت ارکید در رابطه با صادرات این برند ایرانی به  «فرصت امروز» می گوید: صادرات هم به دلیل اینکه در بازگشت سرمایه زمان بر است و هم به این دلیل که باید بتوانی در تعداد وسیع (به طور مثال در حد یک کانتینر) صادرات داشته باشی تا صرفه اقتصادی داشته باشد،  خیلی کم صورت می گیرد.

البته ما صادراتی به کشور های آسیای میانه داشته ایم که این صادرات نیز حجم بالایی را شامل نمی شد و به این صورت بود که شخص از این کشور  آمده و خرید کرده  است. در مورد رقم این صادرات نیز باید بگویم رقم بالایی نبوده است، شاید در حد 50 میلیون تومان.

ماشین آلات مورد استفاده تولید خودمان است 

بیگی در رابطه با میزان سرمایه اولیه برای شروع این کار می گوید: با توجه به این مسئله که قیمت مواد اولیه تولیدی نخ دندان متغیر است نمی توان رقم دقیقی برای شروع سرمایه گذاری در این بخش ارائه کرد. اما برای شروع کار با یک سطح متوسط، حدود یک میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است. همچنین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نخ دندان نیز از داخل تأمین می شود.

وی در رابطه با تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز این بخش می گوید: تجهیزات مورد استفاده در این بخش در کشور ساخته شده یا از کشورهایی مثل ایتالیا و چین وارد  می شود. شرکت ارکید به عنوان یک شرکت قدیمی و باسابقه در این حوزه، خود به ساخت تمام تجهیزات مورد نیاز اقدام کرده  است.

وی با بیان این جملات می افزاید: ما مجوز کسب و کار را از وزارت بهداشت،  سازمان غذا و دارو دریافت می کنیم؛ صنف مربوط به نخ دندان صنف بهداشت است و اتحادیه ما زیرمجموعه خرازی محسوب می شود.

بیگی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلاتی از نهادهای مربوطه دریافت کرده  است، پاسخ می  دهد: دوندگی ها و پیگیری هایی که برای دریافت این تسهیلات صورت  می گیرد معمولاً بسیار بیشتر از مبلغی است که به عنوان وام با درصدهای بالا ارائه  می شود. بازپرداخت این گونه تسهیلات برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

وی می افزاید: مهم ترین مشکل موجود بر سر راه تولید این محصول قاچاق عمده ای است که در این بخش صورت می گیرد. دیگر اینکه برخی ارگان هایی که در کار نظارت فعال هستند بعضاً مشکلاتی در روند تولید ما به  وجود می آورند. به طور کلی مشکلات تولیدکننده در ایران تمامی ندارد. ممکن است من سرمایه گذار به یک باره خسته شوم و کارخانه را تعطیل کنم و ترجیح دهم به جای تولید و کارآفرینی پول خود را در بانک پس انداز کنم. تولیدکننده های حال حاضر، کسانی هستند که سال هاست در کار تولید فعال هستند و به نوعی آلوده این کار شده اند و جز تولید دیگر کاری نمی توانند انجام دهند به همین جهت هنوز در بخش تولید فعالیت می کنند.

کدام برندها پرفروش است؟

یکی از متصدیان داروخانه  ای در سطح شهر در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از نخ دندان متداول است یا خیر به  «فرصت امروز» می گوید: تا چندسال گذشته چنین نبوده است. اما هر چه می گذرد و با تبلیغاتی که برندهای مختلف انجام می دهند استفاده از این محصول معمول تر شده است.

وی ادامه می دهد: نخ دندان های ارائه شده در داروخانه ها در قیمت ها و انواع مختلفی عرضه می شوند که در این میان نخ دندان ایرانی ارکید در بین برندهای داخلی بیشترین فروش را داشته است. در بین نخ دندان های خارجی نیز برند اورال بی  گوی سبقت را از همتایان خود ربوده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال