اتاق بازرگانی و صدور کارت‌های بازرگانی

صحبت‌هایی برای جمع‌آوری کارت‌های بازرگانی بین اعضای اتاق شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک این کارت از مبادلات بازرگانی حذف شود

محمد امیرزاده
یکی از موضوعاتی که در چند وقت اخیر در حوزه تجارت کشور مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده، استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بوده که افزایش قاچاق، آسیب رساندن به اقتصاد ملی، فرار مالیاتی و ... از جمله پیامدهای آن است. در همین زمینه به تازگی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سوء‌استفاده‌های انجام گرفته از کارت های بازرگانی را تقبیح کرد و اتاق بازرگانی را مسئول پاسخگویی در برابر صدور این کارت‌ها خواند، زیرا این اتاق حق صدور کارت برای هر شخص را ندارد و زمانی که کارت صادر می‌شود باید صلاحیت افراد مد نظر قرار گیرد.
بهتر است افرادی از این کارت‌ها بهره‌مند شوند که سابقه و رزومه مشخص و اعتبار لازم را داشته باشند و نباید صلاحیت تمامی افراد متقاضی مورد تایید قرار بگیرد. رسیدگی و حتی ردیابی کالاهایی که به کشور وارد یا از ایران خارج شده‌اند چندان مشکل نیست و به هزینه زیادی احتیاج ندارد و با همکاری نیروهای نظارتی، بانک‌ها، نیروی انتظامی و اتاق بازرگانی می‌توان عبور و مرور کالا را تحت کنترل درآورد. برای مقابله با سوء استفاده‌های این چنینی اتاق بازرگانی هم ساز و کارهای مختلفی در پیش گرفته است. در این زمینه صحبت‌هایی برای جمع‌آوری کارت‌های بازرگانی بین اعضای اتاق شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک این کارت از مبادلات بازرگانی حذف شود.
اما اجرای برنامه‌های جایگزین نیز از اهم موضوعات است، چرا که واردکنندگان باید طی تشریفاتی خاص کالای خارجی وارد ایران کنند. اکنون اتاق بازرگانی در حال بررسی کانال‌هایی است که راه فرارهای قانونی را به حداقل برساند. با همدلی بی نظیری هم که بین اتاق بازرگانی و قوای مجریه و مقننه به وجود آمده است امید می‌رود کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و دولت هم یاریگر اتاق باشند. باید گفت گفت و گو و تعامل بین مسئولان کشور و فعالان اقتصادی بخش مهمی از مشکلات را برطرف می‌کند و در نهایت دستیابی به منافع ملی کشور را محقق می‌سازد.
در گذشته استفاده از کارت‌های بازرگانی مشکلاتی در زمینه پرداخت مالیاتی نیز به وجود آورد و بر دامنه فرارهای مالیاتی افزود. پرداخت مالیات نه فقط برای استفاده کنندگان کارت‌های بازرگانی، بلکه باید برای آحاد ملت به یک فرهنگ تبدیل شود. هیچ‌گاه نمی‌توان با زور و اجبار افراد را به پرداخت مالیات ترغیب کرد. علاوه بر فرهنگسازی که مربوط به پرداخت کنندگان مالیات است، مالیات‌گیران نیز باید از سواد و دانش کافی بهره‌مند شوند و بر اساس قوانین و مقررات این حق عمومی را بستانند. تجربه اقتصادهای جهانی نشان داده است که هر گاه ملتی مالیات خود را در زمان مقرر و به اندازه لازم پرداخت کرده‌اند، حرکت آنها به سمت عدالت و توسعه هموار شده است.ضمن اینکه بیش از یک سال از بحران نفتی جهان می‌گذرد و در این زمینه اقتصادهای تک‌محصولی متکی به نفت دچار بیشترین آسیب شده‌اند. ایران نیز همواره با اتکا به درآمدهای نفتی بودجه‌های کشور را تنظیم کرده است، اما مشاهده کردیم که با کاهش درآمدهای سال گذشته تنظیم بودجه هم با مشکلاتی همراه شد، پس قوانین مالیاتی باید به گونه‌ای اصلاح شوند که برخی معافیت‌ها از بین رود.
 رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال