بخش خصوصی مالیات بر ضرر می‌دهد نه مالیات بر درآمد

تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی مخالف مالیات دادن نیست، اما این مالیات باید بر درآمد واحدهای اقتصادی تنظیم شود؛ درحالی که سیسم امور مالیاتی ما، به وضعیت واقعی بنگاه‌ها و میزان رکود واحدهای تولیدی توجهی ندارد.

مالیات پردردسر؛

هنوز هم خیلی‌ها به سیستم مالیاتی کشور اعتراض دارند و آن را متناسب با درآمد نمی‌دانند. نکته اوج این اعتراض به گلایه تولیدکنندگان از سیستم مالیاتی کشور و قانون مالیاتی جدید برمی‌گردد؛ آن را «ضد تولید» و «ضد اقتصاد مقاومتی» می‌خوانند.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از سیستم و قانون مالیات می‌گوید: «در سال 1391 دولت قبل، لایحه قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس فرستاد که چون از منظر بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی و حتی مجلس دارای ایرادات و اشکالات بسیار بود و تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی ما نداشت، فرآیند بررسی آن طولانی شد. تغییر دولت هم به تأخیر بیشتر در بررسی این لایحه افزود. در نهایت قانون مالیات‌های مستقیم تیرماه نهایی شد و از اول سال 95 هم اجرایی می‌شود. به‌رغم اینکه بارها اعلام کردیم که نظر ذی‌نفعان و بخش خصوصی و در رأس آن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این رابطه باید لحاظ شود اما هنوز به‌غیراز یک آیین‌نامه که مربوط به نحوه تحریر دفاتر است، از تدوین سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این سازمان مطلع نیستیم.»

او تصریح می‌کند: «از طرف دیگر، در شرایطی که مقام معظم رهبری به بحث اشتغال، تولید ملی و رشد اقتصادی تأکید دارند و با اشاره به اینکه تولید ما مشکل دارد و نرخ رشد اقتصادی ما کند است، در این شرایط اگر عدد و ارقام مالیاتی ما نشان دهد که سازمان امور مالیاتی در سال‌های رکود بنگاه‌های اقتصادی، از آن‌ها مبالغ بیشتر از توان واحدها گرفته باشد، این ضد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.»

رئیس اتاق کاشان معتقد است: «سازمان امور مالیاتی باید در راستای خدمت به واحدهای تولیدی کار کند نه زحمت برای آن‌ها؛ ما همین شرایط را در سازمان تأمین اجتماعی هم داریم. مبلغ وصولی سازمان تأمین اجتماعی از بخش تولید در شرایط رکود، نسبت به سنواتی که این بنگاه‌ها رونق اقتصادی داشته است، بیشتر است. من اعتقاد دارم که این سیاست‌ها با سیاست کلان اقتصاد مقاومتی تطبیق ندارد.»

تولایی درباره نقش و جایگاه پارلمان بخش خصوصی در شرایط حاضر می گوید: «ما باید مطالبات خود را به دولت ابلاغ کنیم. ما باید واقعیت‌ها را آن‌گونه که عیان است، بیان کنیم. آنها باید از وضعیت واقعی واحدهای تولید مطلع شوند.»

وابستگی دولت به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد؛ طبق این سیاست، دولت می‌خواهد بخشی از بودجه جاری خود را از طریق وصول مالیات تامین کند. تولایی درباره مالیات از تولید می‌گوید: «ما به روند فعلی سازمان امور مالیاتی اعتراض داریم؛ معتقد هستیم که یک اصل در اینجا به حاشیه رفته است و آن اصل مالیات بر درآمد است. وقتی درآمدها دچار مشکل شود و بنگاه اقتصادی زیان دهد، و اگر دستگاه مالیاتی به هر طریقی بخواهد مالیات خود را وصول کند این ضد تولید است. فعال اقتصادی اگر درآمد کافی نداشته باشد و نظام اقتصادی هم این رشد منفی را نشان دهد، مطالبه بیشتر نظام اداری از واحدها، جمع اضداد است.»

به گفته تولایی، بنگاه‌های اقتصادی، مالیات را در جهت رشد و توسعه بخش خصوصی کشور می‌بیند؛ برای همین به مالیات دادن باور دارند. اما مالیات باید طبق درآمد دریافت شود، درحالی‌که که بنگاه‌ها در شرایط حاضر مالیات بر زیان می‌دهند. اگر بنگاه اقتصادی درآمد نداشته باشد و دولت از آن مالیات بگیرد یعنی به زیان‌دهی آن بنگاه دامن زده است.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران تصریح می‌کند:‌ «در زمان رکود در همه جای دنیا که ما در سیستم مالیات ستانی از آن‌ها الگو کرده‌ایم، از بنگاه‌ها مالیات نمی‌گیرند، بلکه مشمول بخشش مالیاتی یا فرصت می‌شوند.»

 محمود تولایی تاکید می‌کند: «ما از دولت اعتبار نمی‌خواهیم بلکه از دولت می‌خواهیم که طلب‌های خود را به بعد از رکود منتقل کند. ما امروز نمی‌توانیم پول کارگر خود را بدهیم اما برای نظام اداری کشور هزینه‌ای دیده‌شده که این هزینه باید تأمین شود و یکی از منبع درآمد آن، اخذ مالیات است که باید در هر شرایطی و به هر وجه ممکن انجام شود.»

تولایی می‌گوید: «سیستم مالیاتی ما باید اصلاح شود؛ این سیستم هم باید سازمان امور مالیاتی اصلاح شود و هم در سازمان تأمین اجتماعی. ما باید شاخص‌های دریافت مالیات را تغییر دهیم.»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال