افزایش نرخ و کم شدن محصول پنبه در پاکستان به دلیل آلودگی

روند کاهش تولید محصول پنبه در پاکستان که یکی از منابع مهم تامین درآمدهای ارزی کشور و مهم ترین محصول کشاورزی سودآور و وسیله امرار معاش برای میلیونها پاکستانی می باشد، به دلیل آلودگی سرعت بیشتری به خود گرفته است. تولید نخ با کیفیت بالا هم از مهم ترین دغدغه های ریسندگان می باشد.

به گفته  نوید عصمت کاهلون، معاون سازمان اطلاعات کشاورزی، به دلیل کیفیت پایین سیستم قیمت گذاری و غیر کاربردی بودن سیستم استاندارد سازی پنبه، پنبه خام پاکستانی با قیمت پایینی معامله می شود. میزان آلودگی در پنبه پاکستانی 20 گرم در هر عدل بوده در حالی که استاندارد بازارهای بین المللی تنها 5/2 گرم در عدل است.
کاهلون می گوید میزان ناخالصی پنبه پاکستانی بسیار بالاست و همچنین دارای مقادیر زیادی جسم خارجی و آب آلوده می باشد و از لحاظ استانداردهای بین المللی ضعیف و بی کیفیت محسوب می شود.


به گزارش سایت نساجی امروز، این ناخالصی ها نه تنها بر کیفیت پنبه خام اثر منفی می گذارد بلکه فرایندهای بعدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
آلودگی باعث می شود الیاف تخم پنبه، نخ و کالای تولید شده بی کیفیت شوند. در کل رنگ، طول الیاف، استحکام و ظرافت عوامل تعیین کننده ی کیفیت پنبه هستند. در نتیجه یکی از عواملی که در کنار سایر عوامل باعث کاهش کیفیت پنبه خام می شود، آلودگی است.
به دلیل بی دقتی جمع کنندگان، یکسری از ناخالصی ها نظیر تکه های برگ، قوزه های نرسیده و خالی، ساقه، گل، چوب و علف های هرز و گرد و خاک هنگام چیدن پنبه با آن ترکیب می شوند.

به گفته  کاهلون بهتر است برای جلوگیری از آلوده شدن پنبه زمانی که 50 درصد قوزه ها کاملا رسیده اند اقدام به چیدن آن ها کرد. همچنین بهتر است زنانی که در مزارع پنبه کار می کنند هم موهای خود را بپوشانند تا از ریختن موی سرشان به داخل محصول جلوگیری شود.

تخمین های انجمن کارخانجات نساجی پاکستان نشان دهنده ی 4/1 میلیارد دلار ضرر به دلیل کیفیت پنبه است در حالی که دانشگاه ملی نساجی در بررسی های خود بیش از 4 میلیارد دلار ضرر را به دلیل آلودگی پنبه تخمین زده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال