دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران: بلاتکلیفی بدهکاران ارزی را پایان دهید

محمد مهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگوی اختصاصی خود با نساجی نیوز به ماده 20 قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: در این مورد از هر سه قوه مجریه، مقننه (‌در جهت شفافیت بیشتر ماده 20 و توصیه لازم به دولت برای اصلاح آئین‌نامه اجرایی) ‌و قضائیه دست یاری و کمک طلب کردیم تا سرانجامِ پرونده‌های متعددی که در این زمینه سال‌های متمادی بلاتکلیف باقی مانده‌اند، مشخص شوند.

به‌گفته این فعال اقتصادی، طبق آیین‌نامه اجرایی، آخرین مهلت تعیین شده برای بازپرداخت 25 درصد بدهی ارزی به صورت علی‌الحساب پایان شهریور است که تاکنون عده‌ای از بدهکاران این نسبت از بدهی ارزی را پرداخت کرده‌اند و برخی با توجه به رکود اقتصادی موفق به بازپرداخت نشده‌ا‌ند.
وی اضافه کرد: انتظار داریم در این مدت شاهد حل و فصل موضوع ماده 20 قانون رفع موانع تولید باشیم اگرچه در بدنه دولت نیز جلسات متعددی برگزار شده و کار به جایی رسید که وزیر صنعت (‌آقای نعمت‌زاده) پیشنهاد کاهش نسبت اقساط پرداختی بدهی تا پایان شهریور از 25 درصد به 5 درصد را برای اصلاح آئین‌نامه مذکور تهیه و به دولت ارسال کردند اما متأسفانه مطلع شدیم که دبیر هیئت دولت این پیشنهاد را بر مبنای ارزیابی کمیسیون اقتصادی دولت رد کرده‌ است. اگرچه در متن قانون قید شده که دولت معادل ریالی دلار برای بازپرداخت بدهی‌های ارزی را تعیین می‌کند اما طبق تبصره یک، در صورتی که بدهی در مدت سه ماه پرداخت و یا تعیین تکلیف شود، بدهی باید براساس نرخ روز گشایش تسویه شود بنابراین میان صدر ماده 20 و تبصره یک آن مغایرت وجود دارد اگرچه تبصره یک، مقدم بر کلیات ماده 20 است.
دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران اذعان داشت: موارد مربوط به ماده 20 هم از طریق انجمن صنایع نساجی و هم کمیسیون بازار پول و سرمایه به آقای شافعی(‌رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران) منعکس شد و انتظار داریم ایشان اخرین پیشنهادات اتاق بازرگانی را برای معاون اول رئیس جمهور (‌آقای جهانگیری) ارسال نمایند؛ به عبارت بهتر یک‌بار دیگر درخواست بازنگری در این آئین‌نامه مطرح شده تا تصمیمات به نحوی اخذ شوند که بدهکاران حساب ذخیره ارزی بتوانند در چارچوب امکانات مالی خود، بدهی‌های بانکی را بازپرداخت نمایند تا هم خزانه دولت شاهد بازگشت وجوه پرداختی باشد و هم بلاتکلیفی چندین ساله به پایان برسد.
نمایشگاه‌های نساجی، کف‌پوش و پوشاک
وی در مورد کمیت و کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های نساجی، کف پوش و پوشاک عنوان داشت: اغلب غرفه‌داران در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته، رضایت بیشتری از نمایشگاه امسال داشتند به‌‌خصوص تغییر ساعت برگزاری نمایشگاه که منجر به افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان اصلی نمایشگاه شده بود.
رئیس‌زاده اضافه کرد: نحوه برخورد مسئولان غرفه و نظافت سالن‌ها در نمایشگاه امسال به مراتب بهتر شده بود، صنعتگران و تولیدکنندگان هر سه نمایشگاه، متراژ بیشتری از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند و حضور شرکت‌کنندگان خارجی بسیار چشمگیرتر از دوره قبل بود.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اذعان داشت: نمایشگاه از نظر دسترسی افراد به سالن‌های مختلف، نشانه‌گذاری در طول مسیر و... با نقاط ضعف بسیاری روبروست به نحوی که باعث خستگی بسیاری از بازدیدکنندگان می‌شود و عده‌ای ترجیح می‌دادند به‌دلیل دوری سالن‌ها از همدیگر از چند سالن دیدن نمایند و نمایشگاه را ترک کنند. البته امسال تعدادی سرویس ایاب و ذهاب برای بازدیدکنندگان تعبیه شده بود اما کافی به نظر نمی‌رسید.
رئیس‌زاده به پیشنهاد انجمن صنایع نساجی ایران مبنی بر تغییر زمان برگزاری نمایشگاه (‌انتقال به نیمه اول آبان) و افزایش تعداد روزهای نمایشگاه به پنج تا شش روز نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که با نظرخواهی از صنعتگران نساجی، در مورد تاریخ و ساعات کار نمایشگاه، تجدید نظر صورت گیرد و بهترین زمان انتخاب شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال