مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد ۳هزار میلیارد ریال یارانه سود برای صادرکنندگان

حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط صادرات‌محور و صنایع دانش‌بنیان، واریز ۴۹میلیارد ریال یارانه سود به حساب صادرکنندگان، خط اعتباری ۵۰۰میلیارد ریالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، روابط کارگزاری با ۹۰ بانک خارجی، افزایش ۸۸۰میلیارد تومانی سرمایه بانک از محل تسعیر نرخ ارز، رشد تسهیلات اعطایی در ۵ماه نخست امسال، حمایت از صادرکنندگان ایرانی در روسیه و مواردی از این دست، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که مدیرعامل بانک توسعه صادرات روز گذشته در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران به آنها اشاره کرد.

برنامه‌های این بانک در حوزه صادرات، به اهمیت صادرات غیرنفتی در کشور اشاره کرد و گفت: اهمیت صادرات در طول سال‌های گذشته بیشتر نمایان شده و این مهم به‌عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی نیز لحاظ شده است. در این راستا ضروری است که حمایت‌ها از فعالان این بخش انجام شود تا زمینه افزایش صادرات غیرنفتی و درآمدهای ارزی در کشور نیز فراهم شود.
حمایت از بنگاه‌های کوچک و دانش‌بنیان
صالح آبادی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های فعلی سیاست‌گذاران اقتصادی، رفع مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط است که بانک توسعه صادرات تلاش کرده، در این راستا اقداماتی را انجام دهد گفت: بانک توسعه صادرات، بنگاه‌های کوچک و متوسطی که صادرات محور هستند را مورد حمایت قرار داده و از ابتدای سال، تسهیلاتی به میزان ۲۳۸۴میلیارد ریال به این بخش پرداخت کرده که ۹۸ شرکت را در برمی‌گیرد. به گفته او استان‌های تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و یزد بیشترین سهم را از میزان تسهیلات پرداختی این بانک دراین بخش داشته است.
وی حمایت از صنایع دانش‌بنیان را اولویت دیگر این بانک عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت این حوزه، بانک، خط اعتباری ۲۰۰میلیارد ریالی را نیز برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته که با توجه به اهمیت این بخش، به تازگی درصدد افزایش این خط اعتباری به ۵۰۰میلیارد ریال است. بانک در این رابطه تفاهمنامه‌ای را با صندوق نوآوری و شکوفایی دنبال می‌کند.


واریز ۴۹میلیارد ریال یارانه سود
به گفته صالح‌آبادی، موضوع دیگر، پرداخت یارانه سود به صادرکنندگان است که از این طریق بتوان نرخ صادرات را ارزان‌تر کرد. در این راستا با پیگیری‌ها، ۲۲۰میلیارد ریال وجوه برای یارانه سود از دولت دریافت و در روزهای اخیر ۴۹میلیارد ریال از این مبلغ به حساب صادرکنندگان واریز شد و بقیه در یک ماه آینده به حساب‌شان واریز خواهد شد. در عین حال مبلغ مربوط به یارانه سود برای امسال بیش از ۳ هزار میلیارد ریال است که دولت باید آن را پرداخت کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: یکی از برنامه‌های این بانک که همچون سال گذشته، آن را پیگیری خواهد کرد، رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان و آشنا شدن با مطالبات آنهاست که در این راستا نشست‌هایی را در برخی استان‌ها با صادرکنندگان برگزار کرده است.
به گفته صالح‌آبادی، همچنین درباره برخی از کشورها اهدافی برای بانک تعریف شده که به‌دنبال تحقق این اهداف هستیم. در همین راستا، تلاش کرده‌ایم که تعاملات‌مان را با روسیه افزایش دهیم. بر همین اساس، در هفته گذشته، تفاهمنامه‌ای را با یک بانک روسی امضا کردیم که براساس این تفاهمنامه بانک روسی می‌تواند برای بانک‌های ایرانی ال‌سی و برات باز کند. هم‌اکنون با ۶ بانک روسی امکان خدمات بانکی فراهم شده است.
رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: به‌تازگی ۲۰۰میلیون دلار خط اعتباری نیز برای حل مشکل صادرکنندگان ایرانی به عراق اختصاص یافته که بخش قابل‌توجهی از این منابع به شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی پرداخت شده است. به گفته وی، در ادامه اقدامات این بانک در حوزه صادرات، یک پروژه دیگر خط انتقال برق نیز با ارمنستان تامین اعتبار شده که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


تعامل کارگزاری با ۹۰ بانک خارجی
وی از برقراری تعاملات کارگزاری بانک توسعه صادرات با ۹۰ بانک خارجی خبر داد و گفت: امکان گشایش اسنادی در ۶۵ کشور فراهم شده و در ۲۱ بانک خارجی نیز افتتاح حساب شده است. وی گفت: برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی خط اعتباری ۳هزار میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده‌ایم که براساس ضوابط بانک و صندوق به شرکت‌ها پرداخت می‌شود. صالح‌آبادی یادآور شد: در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص خط اعتباری ارزی به میزان یک‌میلیارد دلار برای اعتبار خرید به کشورهای هدف با رویکرد صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به مواردی اطلاق می‌شود که حداقل ۶۰ درصد از کالاهای مورد استفاده از پروژه‌هایی که در کشورهای هدف انجام می‌شود، از ایران تامین شده باشد.
رشد تسهیلات اعطایی در ۵ماه نخست
صالح‌آبادی در ادامه گفت: در ۵ماه نخست امسال ۸۳۹ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷هزار و ۷۹۸میلیارد ریال در این بانک پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۳۶درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: مانده تسهیلات بانک نیز در این مدت به ۱۳۳هزار و ۶۴۳میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۶/۴درصد رشد داشته است. ۱۸/۵درصد این تسهیلات مربوط به تسهیلات ریالی و ۸۱/۵درصد این تسهیلات مربوط به تسهیلات ارزی است.
وی مانده سپرده ریالی بانک را ۱۷هزار و ۱۵۲میلیارد ریال در پایان مرداد برآورد کرد که نسبت به پارسال ۱۲۵درصد رشد را ثبت کرده است. وی افزود: مانده سپرده ارزی نیز در این مدت ۵۲۳میلیون دلار بوده که نسبت به پارسال تغییری نداشت. صالح‌آبادی مجموع ال‌سی گشایش یافته نزد این بانک را ۵۶۱ میلیون دلار برای ۵ماه نخست امسال برآورد کرد و افزود: این درحالی است که در مدت مشابه پارسال ۵۰میلیون دلار گشایش ال‌سی انجام شده بود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: در مدت یاد شده یک‌هزار و ۲۶۵میلیارد ریال ضمانتنامه صادر شد که نسبت به ۵ماه نخست پارسال ۱۳۰درصد رشد را نشان می‌دهد. وی درباره حواله‌های ارزی نیز گفت: در این مدت ۲هزار و ۱۳۷ حواله به ارزش یک‌میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با رقم ۴۴۰میلیون دلار در ۵ماه نخست پارسال، رشد حدود ۴ برابری را ثبت کرده است.


افزایش ۸۸۰میلیارد تومان به سرمایه بانک
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در بخش دیگری با اشاره به تصویب قانون اصلاح بودجه ۱۳۹۵ کل کشور اظهار کرد: در این اصلاحیه پیش‌بینی شده بود که بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از محل تسعیر ارز تهاتر شود. صالح‌آبادی افزود: با توجه به اینکه دولت به این بانک بدهکار نیست و بانک توسعه صادرات نیز اضافه برداشتی از بانک مرکزی ندارد، حدود ۸۸۰میلیارد تومان از این محل به عنوان افزایش سرمایه لحاظ می‌شود که توان بانک را برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان ارتقا می‌دهد. وی یادآور شد: نسبت کفایت سرمایه در این بانک در سطح قابل قبولی است اما از آنجا که تسهیلات در این بانک به طور عمده با نرخ ۱۶درصد به صادرکنندگان پرداخت می‌شود و این بانک شعبه‌هایی برای جذب منابع مردمی ندارد، انتظار دارد منابع بیشتری در اختیار بانک قرار دهد.
حمایت از صادرکنندگان در روسیه
وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان ایرانی از فرصت بازار روسیه کم استفاده کرده‌اند، افزود: امروز مشکل در حوزه مراوده بانکی با روسیه حل شده و انتظار می‌رود مشکلات دیگر مانند کیفیت محصولات و تعرفه‌گذاری‌ها نیز از طریق مراجع ذی‌ربط حل شود. ضمن اینکه بانک آمادگی دارد برای اعطای تسهیلات به شرکت‌هایی که صادرات بیشتری به روسیه دارند اقدام کند تا از این طریق روابط تجاری با روسیه را ارتقا بخشد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره صدور کارت‌های اعتباری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی در موضوع کارت‌های اعتباری، سیستم یکپارچه‌ای را دنبال می‌کند که این بانک نیز تابع آن بوده و قرار نیست رقابت نامناسب بین بانک‌ها در این زمینه به وجود آید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال