هر روز 10کانتینر؛ واردات غیرقانونی پارچه رومبلی به ایران

تولید پارچه یکی از بخش های قابل توجه و قابل تامل در حوزه صنعت نساجی به شمار می رود. در این میان یکی از پارچه هایی که در عصر رواج آپارتمان نشینی با تقاضای بالا در بازار مواجه بوده، پارچه رومبلی است. امکان انتخاب پارچه همراه با انتخاب مبلمان و تنوعی که این کالای خانگی می تواند در دیزاین خانه ایجاد کند، بازار قابل توجهی برایش رقم زده است.

البته داستان ورود جنس خارجی و قرق بازار هم دیگر وجه نخ نمای اقتصاد ایران است. به هر حال پارچه رومبلی امروز در بازار مشتریان زیادی دارد. در این گزارش به بازار این پارچه می پردازیم؛ اینکه چه میزان در ایران تولید می شود و چه میزان اشتغال زایی را در پی دارد.



یکی از بخش های مستعد جذب سرمایه و توسعه مربوط به تولید انواع پارچه های رومبلی در کشورمان است که اکنون قطب تولیدی آن در شهر یزد شناسایی شده و تقریبا نزدیک به 100تولیدکننده مطرح را به خود جلب کرده و همواره می تواند زمینه مناسبی برای آرام گرفتن سرمایه های داخلی و خارجی باشد.

مسعود خازنی، مدیر فروش شرکت نساجی الماس تکس در این شهر با اشاره به اهمیت توجه به تولیدکنندگان یزدی به «فرصت امروز» می گوید: از گذشته های دور شهرستان یزد به عنوان شهر «تار و پود» معرفی شده بود و همین زمینه باعث شد تا تولیدکنندگان بسیاری در بخش های مختلف نساجی به منطقه جذب شده و مشغول فعالیت شوند به همین دلیل اکنون توانمندی و امکانات قابل توجهی در استان برای تولید انواع پارچه و منسوجات مختلف شکل گرفته است.

خازنی در ادامه می افزاید: تخصص و نصب ماشین آلات به روز در یزد توانسته سطح تولید داخلی کشورمان به ویژه در بخش پارچه های رومبلی را تا جایی بالا ببرد که اکنون بسیاری از محصولات تولیدشده در این استان با برندهای خارجی حتی در بازارهای داخلی ایران به فروش می روند.

به عنوان مثال اکنون تقریبا بیش از 60درصد از پارچه های رومبلی که در بازارهای بزرگ تهران و دیگر شهرستان های کشورمان به نام کشور ترکیه فروخته می شود، حاصل فعالیت و دسترنج این کارخانه هاست، اما به دلیل بی توجهی مسئولان اکنون کل سرمایه گذاری و آینده آن به مخاطره افتاده است.



چینی ها در یزد



این فعال صنفی در ادامه تاکید می کند: یکی از بزرگ ترین نگرانی های تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه در استان یزد بحث واردات بی رویه محصولات بی کیفیت چینی است به صورتی که براساس مطالعات میدانی و تحقیقاتی که صورت گرفته است، روزانه چیزی نزدیک به 10 کانتینر از پارچه های رومبلی چین با استفاده از شیوه های مختلف و دورزدن قانون توسط افراد سودجو به داخل کشور وارد می شود درحالی که می دانیم توانمندی تولید در کشور آنقدر بالاست که حتی بیش از نیاز داخلی کشورمان محصول داریم به همین دلیل دور از ذهن نیست اگر بگوییم اکنون واردات بی رویه و قاچاق کمر تولید را شکسته است.

مدیر فروش شرکت نساجی الماس تکس می گوید: اظهارنامه های گمرکی غیرواقعی، کارت های بازرگانی یک بار مصرف و همچنین قاچاق محصولات از مواردی هستند که واردکنندگان برای واردکردن محصولات یادشده از آنها استفاده می کنند و متاسفانه هیچ یک از مسئولان به حجم سرمایه گذاری انجام شده در این استان توجهی نمی کنند درحالی که تولیدکنندگان این استان حداقل برای هر دستگاه خود 300میلیون تومان هزینه کرده و تعداد نفراتی هم از آن بهره می برند.



تلفات سنگین، حاصل ورود غیرقانونی چینی ها



وی با اشاره به تعطیلی کارخانه های نساجی در این منطقه یکی پس از دیگری به دلیل واردات بی رویه و غیرقانونی می افزاید: براساس نیاز هر دستگاه تولیدی نیازمند به کارگیری سه نفر پرسنل است و در نهایت می بینیم حجم قابل توجهی از کارگران متخصص در منطقه فعالیت می کنند اما به دلیل مشکلاتی که به آنها اشاره شد اکنون کارخانجات تولیدی یکی بعد از دیگری تعطیل می شوند. بنابراین مهم ترین اقدام فعلی ممانعت از ادامه دار شدن این روند منفی در فضای کسب وکار این استان و به طور کلی ایران است.

خازنی تصریح می کند: امروز هر دستگاه بافت با توجه به تراکم پارچه موردنظر توانایی تولید حداکثر 2هزار متر پارچه با کیفیت رومبلی را دارد که در صورت حمایت نشدن تولید، این میزان جایش را به واردات می دهد که نخستین نتیجه اش خروج ارز از کشورمان است و این مسئله نقض آشکار پیام های حاصله از اقتصاد مقاومتی است. درحالی که اگر بتوانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم این میزان تولید می تواند با ارزش افزوده تقریبا 30درصد صادر شده و زمینه های ارز آوری را هم فراهم کند.

هم اکنون بازار کشورهایی چون عمان، روسیه و عراق خواهان پارچه های باکیفیت ایرانی هستند، ولی نباید فراموش کنیم رقبایی چون ترکیه و چین با استفاده از سیاست های مشوق صادراتی سعی در حذف سهم بازار تولیدات ایرانی در این مناطق دارند.

این فعال صنفی در پایان با اشاره به فعالیت نزدیک به سه دهه ای در حوزه تولیدی اضافه می کند: امروز سه دهه تجربه و فعالیت اقتصادی شرکت های مشابه ما به مخاطره افتاده است. برخی کارگاه ها تعطیل شده اند و سایر کارگاه ها هم تنها با 30درصد ظرفیت خود تولید می کنند، اما نباید فراموش کنیم از آنجا که میزان وابستگی این صنعت به خارج از ایران کمتر از 20درصد است در صورت حمایت به نوعی در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم، چون می توانیم ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد کشورمان فراهم کرده و صادرات این محصول را تا بازارهای اروپا نیز گسترش دهیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال