تنها یک درصدواحدهای صنعتی تهران تسهیلات گرفتند

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، افشار فتح الهی در بازدیدی که صبح روز گذشته به همراه خبرنگاران از دو واحد صنعتی در غرب تهران داشت با بیان این که در طرح اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احیای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط سازمان صنعت، معدن و تجارت دلخوشی از بانک ها ندارد گفت: بر اساس آخرین آماری که از واحد های صنعتی داریم، تا به حال در استان تهران حدود ۲۲۰۰ واحد تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات، ارسال کردند که از این تعداد ۱۰۲۰ واحد حائز شرایط شناخته شده و به بانک‌ها معرفی شدند و مجموعا از این تعداد فقط به ۱۳ واحد تسهیلات پرداخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به عمل کرد بانک‌ها افزود: ما به عملکرد سیستم بانکی نقد داریم چرا که مطابق با آمار علیرغم بخشنامه‌های بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی هنوز خروجی مناسبی دریافت نکردیم، اما با این حال قول گرفتیم تا یک ماه آینده، یعنی انتهای شهریور بانک‌ها تکلیف تسهیلات عقب مانده را مشخص کنند.


فتح‌الهی همچنین تصریح کرد: بر اساس آنچه مقرر شده است، سهم استان تهران از ۱۶ هزار میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده در این طرح، ۱۳۱۶ میلیارد تومان سهم استان تهران بوده که باید با این مبلغ را صرف احیای ۹۷۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط این استان کند؛ تا امروز علیرغم معرفی مقدماتی ۱۰۲۰ واحد به بانک‌های عامل ۲۶۰ واحد در مرحله عقد قرارداد با بانک‌ها قرار دارند و ۱۳ واحد هم تسهیلات خود را دریافت کردند که مجموع دریافت پرداخت شده، معادل ۱۹.۶ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به نحوه پراکندگی واحدهای تایید صلاحیت شده برای دریافت وام عنوان کرد، تا کنون ۵۰ درصد واحد های بررسی شده مربوط به حوزه کشاورزی و ۵۰ درصد دیگر آن مربوط به حوزه صنعت بوده است.



داشتن بازار شرط اول دریافت تسهیلات


معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این که برای تایید طرح‌ها شرط هایی وجود دارد گفت: واحد های تولیدی که بازار داخلی مناسب و سفارش صادراتی دارند اما بخاطر کمبود نقدینگی در پاسخگویی به تقاضاها دچار مشکل شدند، نسبت به دیگر صنایع در اولویت قرار دارند.
وی در تشریح این شرط اظهار کرد: صنایعی مانند صنایع دانش‌بنیان صنایعی هستند که اغلب بازار خاص و داغ خود را دارند اما همواره کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری باعث می‌شود تا نتوانند از پتانسیل‌های خود به طور مناسب استفاده کنند.



با تداوم وضعیت موجود تولید کننده عقب می کشد


گروه صنعتی پارس دیگر مقصد بازدید اصحاب رسانه و معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بود که این واحد در قالب چند کارخانه به تولید کفش، چرم مصنوعی و ... فعالیت می کند.


مدیر عامل گروه صنعتی پارس، در رابطه با وضعیت صنعت و شرایط داخلی و خارجی ایران گفت در حال حاضر گفت: گرچه بر اساس آمار صنعت در حال رشد است اما به عنوان یک تولید کننده باید بگویم که به هر حال تحریم ها و مشکلات خارجی نیز بسیار دست و پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بسته است.


وی در ادامه تداوم روند فعلی را موجب خسته شدن تولید کنندگان و متعاقب آن عقب نشینی آنها از حوزه تولید دانست و تصریح کرد: با شرایط فعلی در زمان تجارت بخاطر محدودیت ها و برای باقی ماندن در دور با طرف های خارجی چالش‌های جدی داریم به گونه ای که گاهی یا باید از منافع ملی بگذریم، یا از منافع اقتصاد و صادراتی.

این گروه صنعتی که در کنار تولید کفش به تولید چرم مصنوعی و دو واحد تولید دیگر در حوزه پلیمر فعال است، بر اساس آماری که اعلام شد، در حوزه چرم با ظرفیتی حدود ۱۵ هزار متر مربع و در حوزه کفش نیز با ظرفیتی حدود کفش نیز ۸ میلیون جفت در سال مشغول به کار است که اولویت خود را در فروش محصولات بازار داخلی می داند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال