مطالبات تشکل های نساجی و پوشاک از متولیان صنعت

جلسه نهصد و یازده هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه هفدهم مرداد ماه با حضور آقایان مهندس صالحی نیا معاون وزیر صمت در امور صنایع و آقای علی آبادی سرپرست جدید اداره کل صنایع نساجی و پوشاک و سرکار خانم نصرالهی مدیرکل سابق صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و نمایندگان تشکل های نساجی و پوشاک و روسای کمیته های تخصصی انجمن برگزار شد و پس از خیر مقدم مباحث مختلفی به شرح ذیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت :

در ابتدای این نشست آقای صالحی نیا با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رشد 8 درصدی در بخش صنعت و 5 درصدی در ارزش افزوده به تبیین برنامه های وزارت صنعت در این خصوص به شرح ذیل پرداختند:
طرح رونق تولید در صنایع کوچک و متوسط و پیشرفتهای صورت گرفته در این خصوص
تحریک بازار و طرح خرید کالاهای مصرفی با دوام و اصلاحات و پیشرفتهای صورت گرفته در آن
پیشرفتهای صورت گرفته در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ثبت برندها
پیشرفتهای انجام شده در خصوص مدیریت واردات کالا و کارآمدسازی تعرفه ها
بحث بازسازی و نوسازی واحدهای نساجی و پیگیریهای انجام شده دراین خصوص
ظرفیتهای کارگروه ملی رفع موانع تولید و امکان بهره گیری از این ظرفیت ها در حل مشکلات واحدها
مهندس صالحی نیا در پایان صحبتهای خود توضیحاتی را در خصوص تغییرات ایجاد شده در سطح مدیریت اداره کل نساجی و پوشاک ارائه فرمودند و حضور آقای علی آبادی و خانم نصرالهی را در معاونت تحت مدیریت خود برای نساج ها ذی قیمت دانستند.

مهندس مروج رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به زنجیره تولید صنایع نساجی و پوشاک ضمن ابراز تأسف از تغییرات انجام شده بدلیل اجرای قانون مربوط به عدم بکارگیری بازنشستگان در سازمانهای دولتی و خروج سرکارخانم نصراللهی از مدیریت اداره کل نساجی و پوشاک و با خیر مقدم به آقای علی آبادی سرپرست جدید اداره کل ، مسائل و مشکلات مالیاتی را از مهمترین مشکلات صنایع نساجی و پوشاک دانستند و اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم را بعنوان مهمترین مشکل واحدها مطرح فرمودند و قاچاق را مشکل مزمن این صنعت دانستند.
مهندس مروج تأمین نقدینگی بدون تحریک تقاضا در بازار را ناکارآمد دانستند و خواستار توجه بیشتر به این حوزه شدند.

دکتر شیبانی نایب رییس هیات مدیره انجمن طی سخنانی با اشاره به نامه مکتوب جامعه متخصصین نساجی ایران خطاب به وزیر صنعت در خصوص تغییرات انجام شده در سطح مدیریت اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صمت و عدم توجه وزارت خانه به نظرات و دیدگاههای تشکل ها و عدم مشورت در این خصوص، بخشهایی از این نامه را قرائت فرمودند و به نمایندگی از جمع ضمن تشکر از جامعه متخصصین نساجی ایران در تهیه و انتشار این نامه، محتوای نامه را سخن مشترک تشکل های نساجی کشور دانستند و از پاسخ غیر مؤدبانه و غیر رسمی یکی از کارشناسان وزارتخانه انتقاد نمودند و آقای صالحی نیا توضیحاتی در این خصوص ارائه فرمودند و ابراز تمایل نمودند تا از نیروهای متخصص و جوان که توسط تشکل ها معرفی می شوند در بدنه وزارتخانه استفاده نمایند.
دکتر شیبانی با اشاره به اینکه متولی اصلی تولیدکنندگان و صنعتگران وزارت صمت است از آقای صالحی نیا خواست که به طور جد پیگیر مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی بخصوص در حوزه بانک، مالیات و بیمه شوند. دکتر شیبانی مشکل تأمین مواد اولیه بخصوص پنبه را مشکل روز صنایع نساجی دانستند و مبارزه با قاچاق را بدون توجه به فاکتورهای قیمت تمام شده محصول و نرخ سود بانکها و سایر هزینه های تحمیلی به تولیدکننده را ناکارآمد دانستند.

دکتر کاردان در تکمیل فرمایشات مهندس مروج و دکتر شیبانی از حمایتهای نادرست دولت در از سایر صنایع با تزریق منابع مالی انتقاد نمودند و تفاوت مشکلات صنایع نساجی را با سایر صنایع مورد توجه دولت در این دانستند که نساج ها همیشه برای تأمین مواد اولیه خود مشکل داشته اند و هیچ گاه تقاضای تزریق پول و کمک بلاعوض نداشته اند بلکه فقط فضائی برای کار و تداوم تولید می خواهند.
دکتر کاردان فشارهای وارده از طرف سازمان امور مالیاتی به تولیدکنندگان را بی سابقه دانستند و خواستار حمایت بیشتر و جدی تر وزارت صمت در این خصوص شدند.

در ادامه این نشست مهندس رضا حمیدی با تمجید از سوابق مهندس صالحی نیا در وزارت صمت، نقش وزرات صمت را در شرایط فعلی بسیار حساس و مؤثر دانستند و خواستار پیگیری جدی دولت در خصوص اخذ مالیات از مالیات گریزان بجای فشار بر تولیدکنندگان شد و اخذ مالیات ارزش افزوده از تولیدکننده بجای مصرف کننده را در دنیا بی سابقه دانست. آقای مهندس حمیدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق خواستار عملی شدن معنویات ایشان شدند.
آقای هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران نیز ضمن سپاس از انجمن صنایع نساجی ایران در تشکیل این نشست از روند جلسه انتقاد نمودند و خواستار تقویت روحیه مطالبه گرانه صنتعگران از متولیان صنعت شدند. ایشان با انتقاد از بافت سنتی موجود و عدم شکل گیری ساختار صنعتی و مدرن از وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی صنعت و تجارت و توزیع است خواست تا نسبت به اصلاح ساختارهای خود اقدام کند تا تولیدکنندگان بتوانند به کار اصلی خود یعنی تولید بپردازند.
آقای هاکوپیان تدوین برنامه جامع راهبردی برای صنعت پوشاک را جزء دستاوردهای اداره کل دانستند اما اجرای آن را با ساختار های فعلی ان وزارتخانه بسیار دشوار و غیر اجرایی دانستند. ایشان با اشاره به کیفیت بالای کالای ایرانی از سیاستهای نادرست وزارت صمت در حوزه واردات انتقاد نمود و آنچه را که تحت عنوان قاچاق مطرح است را واردات سازمان یافته و بی رویه کالا دانستند و شبکه توزیع سنتی فعلی را در جهت حمایت از تولید داخل ندانستند.

مهندس اخوان رئیس کمیته نخ فیلامنت انجمن با نامناسب خواندن بازار و مشکلات عمده واحدهای تولیدی در فروش محصولات خود، اجرای سختگیرانه اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم را بسیار غیر معقول دانستند و فشارهای سازمان مالیاتی در ماههای اخیر که رکود بی سابقه ای بر بازار حاکم است را عامل تعطیلی واحدهای تولیدی در ماههای آینده دانستند. ایشان از مهندس صالحی نیا خواستند تا با درک شرایط واقعی تولیدکنندگان نسبت به کاهش فشارهای سازمان مالیاتی همراهی کنند.
آقای محمود تولایی نیز با اشاره به به اشراف وزیر صمت به مسائل و مشکلات مالیاتی از عدم همراهی وزارتخانه مذکور در حل و فصل مسائل و مشکلات مالیاتی انتقاد نمودند و با اشاره ه پیگیریهای حوزه تجارت آن وزارتخانه خواستار پیگیری بیشتر معاونت امور صنایع در این خصوص شدند.
ایشان قوانین مالیاتی موجود را متناسب با واقعیتهای تولید کشور ندانستند و خواستار توجه بیشتر به شأن و جایگاه تولید در کشور شدند.

آقای تولایی با انتقاداز شیوه تصویب قانون اصلاحیه مالیاتهای مستقیم در مجلس نهم از آقای صالحی نیا خواست تا در حل و فصل مسائل و مشکلات مالیاتی با فعالان اقتصادی همراه باشند و در اجرای مصوبات و تفاهم های صورت گرفته بسیار جدی و مصمم باشند ایشان خواب تولید و بیداری مالیات را عامل تعطیلی و از بین رفتن واحدهای تولیدی دانستند.

آقای اکبر لباف نیز با انتقاد از اقدامات جانب دارانه وزارت صمت برای خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس کالا خواستار توقف این موضوع شدند و ازآقای صالحی نیا بعنوان متولی صنعت کشور خواستند تا در خصوص مسائل و مشکلات مالیاتی وارد عمل شوند و در پایان از تفاوت نرخ عرضه محصولات پتروشیمی در بازار داخل و خارج انتقاد نمودند و خواستار پیگیری وزارت صمت در این خصوص شدند.

محمدمهدی رئیس زادهدبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز در جمع بندی مطالب ارائه شده به پیگیریهای انجام شده برای نشست اختصاصی با رئیس سازمان امور مالیاتی از دی ماه پارسال تا کنون اشاره نمود و اجرای آئین نامه اجرایی ماده 169 قانون مالیات های مستقیم را از اول مهر ماه مشکل اساسی واحدهای تولیدی دانست که قطعا ًتبعات سنگینی را برای صنعت و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.
رئیس زاده در ادامه به پیگیریهای مربوط به اصلاح آئین نامه اجرائی ماده 20 قانون رفع موانع تولید اشاره نمود و با توجه به فرصت کم باقیمانده تا پایان مرداد ماه خواستار پیگیری و همراهی وزارت صمت در این خصوص شد.

دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل تأمین مواد اولیه پنبه اشاره نمود و خواستار پیگیری جدی تر وزارت صمت در این خصوص شدند.

در ادامه این نشست آقای علی آبادی سرپرست جدید اداره کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت نیز طی سخنانی ضمن تشکر از انجمن صنایع نساجی برای برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که با حضور و همراهی سرکارخانم نصرالهی سیاستها و برنامه های دفتر نساجی و پوشاک به روال گذشته تداوم یابد.
علی آبادی بررسی و جمع بندی دیدگاههای تشکل ها و کارشناسان اداره کل و دیدگاه واحدهای تولیدی را محور تصمیم گیری و تصمیم سازی در اداره کل دانستند و ابراز امیدواری نمودند تا با همفکری و همراهی تشکل ها به نفع توسعه و پیشرفت صنعت نساجی استفاده نمایند.

در پایان این جلسه سرکار خانم نصرالهی نیز ضمن سپاس ازانجمن ها و تشکل های نساجی و پوشاک ابراز امیدواری نمودند تا با حضور و همراهی آقای علی آبادی دفتر نساجی و پوشاک روزهای خوبی را تجربه کند و همچون گذشته بتواند در مسیر توسعه و پیشرفت صنایع نساجی و پوشاک گام بردارد.

در پایان این جلسه مهندس صالحی نیا قول مساعد دادند که اقای تقوی نیا رئیس سازمان امور مالیاتی را دعوت نمایند تا در جلسه ای ظرف دو هفته آینده با حضور انجمن صنایع نساجی و نمایندگان تشکل های نساجی و ترجیحاً در دفتر انجمن صنایع نساجی حضور یابند و همچنین موضوع تأمین پنبه و کاهش تعرفه فصلی پنبه را از طریق جلسه مشترکی با حضور وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان تشکلهای نساجی پیگیری فرمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال