هیچ کجای دنیا در زمان رکود، مطالبات گذشته آن هم با جریمه از بنگاه ها دریافت نمی شود

چهاردهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران 26تیر ماه با حضور روسای اتاق های بازرگانی سایر شهرها به همراه جمعی از مسئولین کشوری از جمله وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و برخی از فعالان بخش خصوصی و جمعی ازخبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نساجی نیوز محمود تولایی رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران و رییس هیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی کاشان یکی از سخنرانان این نشست بود که ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین گفت: در این دوره اتاق ایران ، برای اولین بار تصمیم گرفت کمیسیونی به نام کار تامین اجتماعی و مالیات داشته باشد.

وی سخنانش را در ارتباط با مباحث کار و تامین اجتماعی اینگونه ادامه داد:‌ رویکرد اتاق ایران به جزء تعامل و جمع بندی و نشست های تخصصی چیز دیگری نبوده و نخواهد بود. اعتقاد ما بر این است که وزارت کار مسئول اشتغال کشور نیست. اما حتما مسئول حفظ اشتغال است. بنگاهها در سه سال گذشته حمایت ملموسی از سوی وزارت کار ندیدند.

وی از وزیر کار و امور اجتماعی درخواست کرد ساختاری ایجاد کند که اگر بنگاهی دچار مشکلی شد بداند که این وزارتخانه حامی او است. وی گفت: متاسفانه در ارتباط با سازمان مالیات و تامین اجتماعی با تضاد منافع روبرو هستیم. در هیچ کجای دنیا در زمان رکود، مطالبات گذشته آن هم با جریمه از بنگاه ها دریافت نمی شود.

تولایی خطاب به وزیر کار و امور اجتماعی گفت: در زمان رکود مطالبات را باید به سنوات بعد موکول کرد. اما در حال حاضر بر عکس این روی میدهد و مطالبات 10 سال گذشته بروز شده و با جریمه از بنگاهها دریافت می شود. در حال حاضر 90 درصد اقتصاد ما در دست این بنگاههای کوچک و گرفتار است.

رییس هیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی کاشان در ادامه سخنانش مطالباتش را در سه بخش مطرح کرد:

یک ایراد جدی در قانون تامین اجتماعی در هیئت های حل اختلاف بدوی و تجدید نظر وجود دارد. متاسفانه این هیئتها زوج هستند و در شان نظام جمهوری اسلامی و کشور ایران نیست که در آن هیئت چهار نفره وجود داشته باشد. در کشوری که 180 هزار مصوبه مجلس و بیش از آن مصوبه دولتی داشته است، اینگونه موارد باعث کسر شان است. مرجع دوم آن نیز 5 نفره است که 3 عضو آن طرف دعوی هستند. پیشنهاد ما این است که دو نفر از این اعضا توسط شخص وزیر انتصاب شوند. در محکمه ای که دعوا برده می شود نباید دبیر و رئیس آن ، طرف شاکی باشند. بنابراین ممکن است رای بی طرفی از آن خارج نشود.
انشاء رای در این هیات ها:‌ متاسفانه سازمانی که 65 هزار نفر نیرو دارد، یک نیرو برای این هیئتها ندارد که بعد از رای دادن، انشاء و امضاء شود. ما به صورت مکرر مراجعه داریم و دیدیم آنچه که در هیئت انشاء‌ شده، توسط دبیر با این توجیه که مصلحت اندیشیده نشده است، تغییر داده شده و امضاء شده است. وی از وزیر خواست تا دستور دهد انشاء رای در همان روز انجام شود.
اختلاف جدی بنگاهها و سازمان تامین اجتماعی: همه می دانیم آنچه دستمزد در آن دخیل است بیمه بر آن مترتب است. مالیات هم بر آنچه که درآمد داشته باشد قانونی است. متاسفانه در این تعریف دچار اشکال شده ایم. نظام سازمان تامین اجتماعی یک دستگاه حسابرسی آورده است که خرید کالا را هم جزو دستمزد به حساب می آورد.
وی پیشنهاد داد کمیته ای تشکیل شود و موارد معین شود. اینکه ما اختلاف داریم که چه چیزی دستمزد پذیر است و چه چیزی دستمزد پذیر نیست جایی است که بعضی از شرکتها را ورشکست کرده است و این شرکتها دیگر توان ادامه کار را ندارند. اعداد و ارقام نشان می دهد که اختلاف سازمان تامین اجتماعی با کارفرمایان بر سر حقوق و دستمزد و حق بیمه نیست و بر سر موارد هنگفتی است که کالا و ماشین آلات وارد شده است.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی در پایان گفت: بار افتاده تنها با یا علی گفتن بلند نمی شود. بلکه باید کمی هم شانه زیر بار داد و یا علی گفت. اگر قرار است کمکی به صنایع شود دولت باید در سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات اندکی هزینه دهد تا از این دوره گذر شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال