لیلاز:یارانه باید به 40 درصد جمعیت ایران تعلق بگیرد/ هجمه ها علیه دولت اثر ندارد

سعید لیلاز گفت: اگر قرار بود هجمه هایی که علیه آقای روحانی انجام می شود، نتیجه بدهد،باید در 7 اسفند اثر می گذاشت .

کارشناس و تحلیل گر مسایل اقتصاد سیاسی در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه مردم ایران به خوبی درک کرده اند که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه دولت آقای روحانی وجود دارد ،اظهارداشت: مردم می دانند چه موانعی را دیگران ایجاد کرده اند و چه مشکلاتی ناشی از همین دولت است. در انتخابات مجلس بیش از آنکه جناح اصلاح طلب یا اصولگرا برنده شود،این حسن روحانی بود که انتخابات را برد.یعنی بیشترین حرف شنوی مردم، نه از جناح های سیاسی بلکه از دولت روحانی است.

وی افزود: همین الان با سرعت مناسبی در مسیر حذف یارانه ها و عدم کارایی آنها هستیم با همین سرعت 4 میلیون نفر تا امسال حذف شده اند 2.5 میلیون نفر هم در جریان انصراف داوطلبانه حذف شدند که مجموعا نزدیک به 7 میلیون نفر می شود .این 7 میلیون نفر 4 هزار میلیارد تومان سالانه صرفه جویی در منابع است.

لیلاز تصریح کرد: اتفاق دوم این است که اهمیت یارانه ها چه به لحاظ سهم آن در بودجه دولت یا GDP به دلیل تورم وارد شده بر یارانه های نقدی در حال کاهش است؛ از طرفی اگر دولت آقای روحانی بتواند منظما و با آهنگ روشن به افزایش قیمت حامل های انرژی ادامه بدهد، فشار کمتری به دولت وارد می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روز اول دولت یازدهم 42 هزار میلیارد تومان بودجه برای یارانه ها کنار گذاشته، بود،تصریح کرد:آن زمان کل بودجه دولت 100 هزار میلیارد تومان بود، الان این منابع یارانه نقدی 38 هزار میلیارد تومان شده،در حالی که بودجه جاری دولت 220 هزار میلیارد تومان است.یعنی منابع یارانه ای از 42 درصد بودجه جاری کشور، به حدود 18 درصد کاهش یافته و این می تواند ظرف 2 سال آینده به کمتر از 10 درصد برسد.

لیلاز عنوان داشت: به نظر به دلیل فقر وحشتناکی که در 5 سال گذشته در ساختار اجتماعی و طبقاتی ایران بوجود آمد،لازم است 30 تا 40 درصد جمعیت ایران نه تنها به آنها یارانه تعلق بگیرد، بلکه میزان این یارانه هم باید افزایش یابد.اما این امر مستلزم این است که اول یارانه دهک های بالایی حذف شود و در وهله دوم بتوان قمیت حامل های انرژی را افزایش داد. دولت باید این ماموریت را ب حداکثر سرعت و دقت باید انجام دهد. اگر دولت آقای روحانی بتواند بین 300 تا 400 هزار نفر از این فهرست را حذف کند، بسیار جلو است.

او با تاکید بر اینکه اگر آقای روحانی بتواند به میزان اعتماد سازی ها بر موفقیت های خود بیفزاید ، به ازای همین مقدار گشایشی که اتفاق افتاد، عنوان کرد:دولت سال گذشته موفق شد قیمت مواد غذایی را ثابت نگه دارد. به اقتصاد ایران، به قیمت ارز و سایر بخشهای اقتصادی ثبات ببخشد.اینها دستاورد بسیاربزرگی است و باید ادامه یابد.به نظرمن آقای روحانی باید به اعضای هیات دولت اجازه ندهند که خودشان را پشت تنگناهای مالی پنهان کنند.دولت احمدی نژاد اجازه داد دولتش، خودش را پشت تحریم ها پنهان کند،نتیجه اش ویرانه ای بود که تحویل دولت یازدهم شد. به همین دلیل دولت نباید اجازه بدهد که بی کفایتی ها پشت تنگناهای مالی پنهان شود.

لیلاز با تاکید بر اینکه پوپولیست در نظام هایی که منابع باد آورده دارند،شکل می گیرد،خاطرنشان کرد: وقتی سیاست ها پوپولیستی می شود که از پول نفت درآمد نفت بالایی دارند،بین مردم توزیع شود. این نوع هزینه کردن سیاست های پوپولیستی به ارمغان می آورد.در حالی که در کشورهای اروپایی آنها برای هر یک سنت پولی که به مردمشان می دهند،برنامه دارند.مثل ما پول بدون پشتوانه چاپ نکرده اند به مردم بدهند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال