گزارشی از پنجاه و پنجمین نشست عمومی عادی سالیانه انجمن صنایع نساجی ایران

دوشنبه بیست و هشتم تیرماه طبقه دهم اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران بار دیگر شاهد اجتماع مدیران و کارآفرینان صنایع نساجی بود که به مناسبت مجمع عمومی عادی سالیانه عملکرد منتهی به پایان اسفند 94 انجمن صنایع نساجی ایران گرد هم آمده بودند.

جلسه مجمع با به حد نصاب رسیدن اعضا طبق اساسنامه رأس ساعت 18 رسمیت یافت و با انتخاب آقایان مهندس مروج، دکتر شیبانی و آقایان زینی، آهنچی و رئیس زاده بعنوان رئیس و نائب رئیس و ناظرین و منشی هیأت رئیسه مجمع رسمیت و طبق دستور جلسه ادامه یافت.
مهندس مروج رئیس هیدت مدیره انجمن ضمن خیر مقدم به حاضرین در مجمع به موضوع رکود کم نظیر و بی سابقه حاکم بر صنعت و اقتصاد کشور اشاره نمودند و با طرح آمار و ارقامی از مطالعات انجام شده دراین زمینه بهبود شرایط را در کوتاه مدت بسیار دور از انتظار دانستند. ایشان با اشاره به مشکلات عدیده در قوانین و مقررات به نقایص سازمان تأمین اجتماعی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی، وضع تولید و محط کسب و کار در کشور را بسیار نامناسبب دانستند و با اشاره به پژوهشهای دکتر فرشاد مؤمنی در خصوص صنعت زدایی از اقتصاد به تحلیل آمارهای مذکور پرداخت. مهندس مروج با اشاره به آمار تولید پنبه درکشوررا در حدود بیست درصد تولید پنبه در سال 53 می باشد وضعیت تأمین مواد اولیه نساجی را در کشور نامطلوب دانست.
مروج همچنین به پیگیریهای انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره نمود و مصوبات جدید شورای عالی حفاظت فنی را برای صنعتگران نساجی، خبر خوش تلقی نمودندو ابراز امیدواری نمودند که با برداشتن مشکلات پیش روی این صنعت امیدواری به سرمایه گذاری در این صنعت افزایش یابد.
مروج در ادامه به بحث قاچاق کالا در صنایع نساجی و پوشاک اشاره نمود و پیگیریهاو مصاحبه های متعدد دست اندرکاران صنعت نساجی را در برخورد جدی تر با این اقتصاد پنهان مؤثر دانستند و ابراز امیدواری نمودند که با حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین محترم دولتی صنعت نساجی بار دیگر روزهای اوج خود را تجربه کند.
پس از سخنان مهندس مروج دکتر بیگی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی بعنوان سخنران پشت تریبون رفت و با تحلیل اقتصاد مقاومتی و لزوم استقلال اقتصاد کشور ازنفت به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اشاره نمود و با توجه به تأثیرپذیری بالای صنایع نساجی از این معضل، اقدامات فیزیکی در مبارزه با قاچاق را هم مناسب ندانستند.
دکتر بیگی با اشاره به نقش تولید در پشتوانه پول ملی اقتصاد نفتی را برای آینده کشور خطرناک دانست و با توجه به اینکه دولت علاقه ای به افزایش نرخ ارز ندارد به لزوم برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه تولید در سیاست گذاری اشاره نمود.
بیگی با اشاره به برجام و لزوم استفاده از فرصتهای ایجاد شده به مقایسه آمارهای صادرات غیرنفتی در دوران تحریم با شرایط پسابرجام پرداخت و از حجم تلاشهای انجام شده در دوران تحریم تقدیر نمود.
پس از دکتر بیگی سرکار خانم نصرالهی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت بعنوان سخنران دوم پشت تربون قرار گرفت و با اشاره به مزیتهای صنایع نساجی در خصوص اشتغال و صادرات و تولید به مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مبارزه با قاچاق کالا بخصوص در حوزه نساجی و پوشاک اشاره نمود که مهمترین آن ثبت برندها و اعطای نمایندگی ها با رویکرد سرمایه گذاری مشترک در تولید محصول در کشور باشد.
نصرالهی تخصیص صندوقهای مکانیزه در فروشگاهها و مراکز توزیع را نیز در بحث مبارزه با قاچاق و اخذ مالیات بسیار مؤثر دانشت و ابراز امیدواری کرد با اجرای مناسب این مصوبات شاهد بهبود اوضاع باشیم.
مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت ازتلاشهای انجام شده توسط این اداره کل در خصوص همکاری در تسهیل بابت دغدغه شرکتها در تأمین مواد اولیه پنبه و ویسکوز ابراز تمایل نمود تا مشکلات فیمابین واحدها با سازمان حفظ نباتات را پیگیری و تسهیل نماید.
نصرالهی همچنین ار افزایش پنج درصدی صادرات صنایع نساجی در سه ماهه اول سال نود و پنج خبر داد و پیگیری مشکلات واحدهای صادر کننده توسط وزارت صمت از واحدهای صادرکنده دعوت نمود تا مشکلات خود را بصورت موردی با اداره کل صنایع نساجی و پوشاک مطرح نمایند.
نصرالهی ضریب بالاتر در حدود دو و نیم درصدی برای جوایز صادراتی درحوزه صنایع نساجی و پوشاک را بعنوان خبر خوش پایانی خود به حضار اعلام نمود و از واحدها خواست تا مشکلات خود را جهت طرح در ستاد تسهیل با این اداره کل در میان بگذارند.
پس از سخنان خانم نصرالهی مهندس مروج با تقدیر از خوش بینی خانم نصرالهی در جملاتی کوتاه گفت: باور بفرمائید مدتهاست صنعت در روزهای ابری خود به سر می برد و ما در بخش خصوصی همواره امیدوار و با انگیزه در تلاش بوده‌ایم.
طبق برنامه آقای محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران جهت ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره پشت تریبون رفت و با اشاره به گزارشات مکتوب دبیرخانه که بصورت دفترچه در اختیار اعضای انجمن قرار گرفته بود و در وب سایت انجمن نیز قابل دسترس است، به ارائه مختصری از گزارش مذکورپرداختند.
رئیس زاده با تقدیر از فعالیتهای انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مبارزه با قاچاق و مسائل و مشکلات مالی و بانکی بخش صنعت به فعالیتهای رسانه ای انجمن صنایع نساجی ایران در قالب دو وب سایت به نشانیهای www.aiti.ir و www.nasajinews.com و هفته نامه رشته ها و بافته ها و ماهنامه دنیای نساجی اشاره نمود و با اشاره به جلسات هفتگی هیأت مدیره انجمن به اولویتهای مشکلت صنایع نساجی اشاره نمود که مهمترین آنها موضوع مالیات و اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و قانون مشاغل سخت و زیان آور و مسائل و مشکلات مالی و بانکی بخصوص ماده 20 قانون رفع موانع تولید و تسهیلات برای سرمایه در گردش و نقدینگی بود.
رئیس زاده با اشاره اجمالی به نتایج پیگیری های انجمن درخصوص مسائل و مشکلات مالیاتی و قانون مشاغل سخت و زیان آور و مسائل بانکی نظیر ماده 20 قانون رفع موانع تولید ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن این موضوعات شرایط آرام تری بر فضای تولید و سرمایه گذاری در صنایع نساجی و پوشاک حاکم شود.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران همچنین به پیگیری های انجام شده درخصوص تامین مواد اولیه بخصوص در حوزه پنبه اشاره نمود و تعامل با انجمن ها و تشکل های نساجی و همچنین دانشکده های نساجی را در طول سال گذشته قابل توجه دانست.
رئیس زاده با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه بین الملل و تفاهم نامه های انجام شده با سایر انجمن های بین المللی از تاثیر گذاری انجمن در ارتقای کیفیت و کمیت نمایشگاه نساجی تهران سخن گفت و افزایش ساعت برگزاری نمایشگاه تا ساعت 20 و اخذ تخفیف برای تعرفه اجاره بهای غرفه های نمایشگاه نساجی تهران (ایرانتکس) را خبر خوش نشست هفته اخیر با مسئولین شرکت های سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران عنوان نمود.
رئیس زاده در پایان از همکاران دبیرخانه، کمیته های تخصصی، اعضای هیات مدیره تشکر نمود و همکاری های مشترک درخصوص پروژه های مطالعاتی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران را به عنوان بخش پایانی سخنان خود انتخاب نمود.
پس از گزارش دبیرکل، آقای زینی خزانه دار انجمن به ارائه گزارش مالی انجمن پرداختند که ریز گزارش مذکور جهت اطلاع اعضای محترم انجمن در وب سایت انجمن قرار داده شده است و اعضا می توانند با کد کاربری و کلمه عبور در وب سایت انجمن این گزارش را ملاحظه فرمایند.
آقای زینی پس از ارائه گزارش خود پیشنهاد داد که حق عضویت سالیانه تا پنجاه درصد و مبلغ ورودیه اعضا تا دو برابر افزایش یابد.
خزانه دار انجمن همچنین از اعضای انجمن صنایع نساجی ایران خواست تا نسبت به پرداخت تعهدات انجمن برای ساخت هنرستان فنی و حرفه ای ورزقان در منطقه زلزله ز ده ورزقان همکاری فرمایند. پس از گزارش خزانه دار، آقای تیموریان گزارش حسابرسی انجمن را به استحضار اعضای حاضر رساندند.
در ادامه مجمع، آقای مروستی بازرس قانونی انجمن صنایع نساجی ایران پشت تریبون رفت و گزارش خود را ارائه داد و گزارشات حسابرسی و خزانه داری و عملکردهای هیات مدیره را تایید نمودند و در خاتمه با تکریم تلاش های انجمن صنایع نساجی برای اعتلای این صنعت برای اعضای این انجمن آرزوی موفقیت و توفیق بیش از پیش نمودند.
پس از رای گیری حضار با بلند کردن دست گزارشات مذکور را تایید کردند و روزنامه اطلاعات مجددا به عنوان روزنامه رسمی انجمن انتخاب شد.
پس از رای گیری مکتوب درخصوص انتخاب بازرس قانونی آقای حجت الاسلام موسوی لاریگانی نائب رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران میهمان پشت تریبون رفت و با تقدیر از صنعتگران صنایع نساجی کشور به مزیت های این صنعت پرداخت و از بی مهری های سال های اخیر به صنعت نساجی کشور انتقاد نمودند و ابراز امیدواری نمودند که با تداوم ارتباطات فیمابین انجمن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات این بخش از صنعت برطرف شود. لاریگانی با توجه به اهمیت جایگاه صنایع نساجی و نقش ویژه این صنعت در اشتغال زایی کشور از تاسیس فراکسیون حامیان صنایع نساجی در مجلس شورای اسلامی خبر دادند که تاکنون بیش از شصت امضا برای تاسیس این فراکسیون اخذ شده است و انشاالله این فراکسیون به زودی با بیش از یکصد عضو تشکیل خواهد شد.
مهندس احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و از فعالین بخش صنعت و فعالین و دلسوزان حوزه تشکل های مختلف به عنوان سخنران پایانی پشت تریبون رفت و از ضعف خردمندی در سیستم تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور انتقاد نمودند و رکود حاکم بر بازار به دلیل تمرکز دولت بر کاهش تورم را بسیار کم سابقه دانست و آن را ریشه در مشکلات و بیماری های اقتصاد کشور دانست.
پورفلاح با اشاره به جلسه گذشته هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی از قانون مشاغل سخت و زیان آور سخن گفت و توجه بیشتر دولت به سخنان و دیدگاه های بخش خصوصی را زمینه ساز پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور دانست.
پورفلاح در ادامه به سونامی ادعای کارگران بازنشسته ای اشاره کرد که درخصوص مشاغل سخت و زیان آور خود طرح ادعا می کنند و جریمه های سنگینی را به واحدها تحمیل می کنند.
رئیس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازگانی ایران در ادامه به کمبودها و کاستی های قانونی کار اشاره نمود که علی رغم حجم بالای مقاد قانونی فاقد کارآیی لازم برای شرایط فعلی فضای کسب و کار است.
پورفلاح با اشاره به اینکه این قانون، قانونی ضد کار و ضدکارآفرینی و ضد کارگری است از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین محترم دولتی خواست تا نسبت به اصلاح این قانون اقدام نمایند.
پورفلاح از تداوم همکاری های خود با انجمن صنایع نساجی ایران در جایگاه هیات مشاوران وزیر و ریاست اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا استقبال نمود و ابراز امیدواری نمود تا بتواند همواره در کنار صنعتگران این بخش از صنعت باشد.
این نشست با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد راس ساعت 20:30 به پایان رسید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال