اظهار شگفتى صنعتگران از عصبانیت نعمت زاده

در حالى كه حجم تجارت چین با ایران چند برابر تجارت ایران و كره جنوبى است صنعتگران از حمله یك جانبه به كره و نادیده گرفتن رفتار مشابه چین اظهار شگفتى كردند. برخى از صنعتگران سخنان نعمت زاده را در ارتباط با زمزمه هاى تغییر احتمالى او دانسته و یادآورشدند نعمت زاده از رشد منفى حدود ٣ درصدى صنعت نگران است و ناتوانى او و تیم وزارت صنایع در ایجاد رشد در این بخش موجب نكرانى مجموعه دولت نیز شده است.

به گزارش ساعت 24،محمد رضا نعمت زاده كه نزدیك به ٤٠ سال است در بالاترین مقامهاى اجرایى بخش صنعت ایران مدیریت خاص داشته است در روز صنعت ودر حالى كه از خواندن سالار عقیلى لذت برده بود و در حالى كه گلایه هاى صنعتگران اورا ناراحت كرده بود در باره كره جنوبى و مناسبات اقتصادى ایران با این كشور حرفهاى عجیبى زد . او كه معلوم نیست با كدام تحلیل و باكدام اطلاعات در باره مناسابات كره با ایران این كشور راتهدید می كرد به شركتهاى كره ای هشدار داد باید به ایران تكنولوژى انتقال دهند . نعمت زاده گستره فعالیتهاى سرمایه گذارى كره مدیرانجنوبى در نفت وگاز و ساخت پالایشگاه و ساخت بیمارستان و راه وجاده و ... رانادیده گرفته است و یادش رفته است كه شركتهاى دیگر كشورها نیز فقط با ایران ممكن است تجارت كنند . در صورتى كه كره جنوبى از ایران بخواهد كه صادرات نفت منوط به انتقال تكنولوژى است آیا آقاى وزیر جوابى خواهد داشت؟



به نظر میرسد انتقادهاى پى در پى بخش خصوصى از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اظهار نظرهایى مبنى بر اینكه وزیر قدرت كافى در برابر سایر وزیران اقتصادى و سازمانهاى دیگر ندارد اورا عصبانى كرده است . در حالى كه حجم تجارت چین با ایران چند برابر تجارت ایران و كره جنوبى است صنعتگران از حمله یك جانبه به كره و نادیده گرفتن رفتار مشابه چین اظهار شگفتى كردند. به گزارش ساعت 24، برخى از صنعتگران سخنان نعمت زاده را در ارتباط با زمزمه هاى تغییر احتمالى او دانسته و یادآورشدند نعمت زاده از رشد منفى حدود ٣ درصدى صنعت نگران است و ناتوانى او و تیم وزارت صنایع در ایجاد رشد در این بخش موجب نكرانى مجموعه دولت نیز شده است.







محمدرضا نعمت‌زاده عصر امروز در همایش روز صنعت و معدن در سالن اجلاس سران گفت: چالش‌های بخش صنعت را می‌توان از 2 نظر درونی و محیطی بررسی کرد که در بخش بیرونی به مسائلی مربوط می‌شود که در زمان تحریم ایجاد شده و باعث گسستگی صنعت کشور از جامعه جهانی شده است. مشکل دیگر اقتصاد کشور را می‌توان در تک نرخی نبودن نرخ ارز و اصلاحات مورد نیاز در این بخش دنبال کرد.



وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت به دنبال این است که ارز را تک نرخی و به سمت منطقی شدن قیمت آن حرکت کند. پایین آوردن نرخ سود تسهیلات صنعتی نیز از جمله مواردی است که در بخش صنعت باید به آن توجه کرد به طوری که به دلیل نرخ بالای سود بانکی تسهیلات به جای بخش تولید بیشتر به سمت خدمات حرکت کرده است. در زمینه محدودیت‌های دسترسی به بازارهای خارجی که از زمان تحریم‌ها گسترش یافته بود به تدریج به سمت اصلاح آن هستیم و بخش صنعت نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. رشد بخش صنعتی باید 11 تا 12 درصد باشد تا بتوانیم رشد 8 درصدی اقتصاد کشور را فراهم کنیم.



نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران خارجی به کشور بازگردند که برای دست‌یابی به این مهم ابتدا باید سرمایه‌گذاران ایرانی را به کشور بازگردانیم.



وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص وضعیت مناطق آزاد گفت: در این خصوص اطلاعاتی در وزارت صنعت در دست جمع‌بندی است تا به شرایط آنها رسیدگی شود. برای مناطق آزاد تبلیغات گسترده‌ای برای احداث فروشگاه‌های جدید و فروش انجام می‌شود در حالی که در این مناطق باید سرمایه‌گذاری صنعتی و تولید صورت گیرد. در مناطق آزاد مشاهده می‌شود که حتی مدیران دولتی برای ایجاد فروشگاه‌ها در این مناطق تبلیغات تامل برانگیزی می‌کنند که این امر منجر به فروش بیشتر کالاهای خارجی در کشور می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص قاچاق کالا تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند برای مبارزه با قاچاق کالا نباید اجناس کشف شده دوباره در بازار توزیع شود بلکه باید آنها را باید آتش‌زد و یا به مقصد اولیه خود بازگرداند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود در خصوص لزوم انتقال فنا‌وری‌های نوین به کشور گفت: در شرایط بعد از برجام با توجه به ارتباطی که برای ما فراهم شده است به دنبال این مهم هستیم و شرایط جذب سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده حتماً بخشی از آن با هدف صادرات است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: برای داشتن بازار صادراتی مناسب حتماً باید تولید برای صادرات داشت به طوری که با مازاد تولید انجام شده نمی‌توان بازار صادرات مناسبی را به دست آورد که این مهم در بخش‌هایی مانند فولاد و مس و تا حدودی صنایع غذایی انجام شده است.



وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنایع کشور گفت: دولت به دنبال این بود که در سال 94 شرایط خروج از رکود را جدی گیرد اما به دلیل کاهش درآمدهای خود و پرداخت یارانه چیزی برای تزریق تسهیلات به بخش تولید باقی نماند. اگر نیمی از یارانه‌های پرداختی به افراد را به بخش تولید پرداخت می‌کردیم و کسانی که نیاز به دریافت یارانه نداشتند از آن صرف‌نظر می‌کردند امکان انتقال آن به بخش تولید و ارائه تسهیلات در این بخش وجود داشت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال