تلاش برای صادرات بیشتر فرار از جهنم فعلی بازار داخلی است

مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک: تسهیلات گره آنچنانی از مشکلات باز نمی کند به این دلیل که مشکل عمده ما انباشت کالا درانبار است.

طی 4 سال گذشته خرید پوشاک کاهش پیدا کرده است به این دلیل که هزینه های زندگی مردم بسیار بالاست. الان حدود 4 تا 5 درصد درآمد یک خانواده به پوشاک تعلق می گیرد، در حالی که قبلا دو برابراین رقم بود.
- وقتی یک کالا تولیدش پایین می آید قیمت تمام شده اش بالا می رود بنابراین مزیت صادراتی اش را کم کم از دست می دهد .
- موج تلاش برای صادرات بیشتر برای فرار کردن از جهنم فعلی بازار داخل است، نه بر اساس یک برنامه پایدار و بلند مدت که ما بتوانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم. به نظر من این تفکرهم منجر به شکست است چون قطعا صادرات فرآیندی است که ما باید برای آن برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم. یعنی دانه ای است که باید بکاریم تا بتوانیم بعد از یک مدت طولانی از آن برداشت کنیم.
- مشکل نساجی وپوشاک مشکل همه صنایع است بسته خاصی نمی خواهد فقط دولت باید برنامه ای داشته باشد که قدرت خرید مرد بالا برود، تا گردش پول اتفاق بیفتد و خرید و فروش انجام شود الان خرید و فروش انجام نمی شود.
- بهتر است یک تورم 10 تا 12 درصدی داشته باشیم و خرید و فروش انجام شود تا اینکه تورم بین 5 تا 7 درصد بشود ولی هیج خرید و فروشی انجام نشود.
- وخامت اوضاع تا حدی است که حتی بانک هاهم که سود سپرده هایشان را پایین می آوردند، باز هم خروج سرمایه از بانک ها بسیار کم است. یعنی شما یک وقتی مثلا 20 درصد سود از سپرده تان می گرفتید، حالا 15 درصد هم بگیرید باز هم راضی هستید . به این دلیل که الان در کشور ما فعالیت تجاری در آن شکل وسیع وجود ندارد که مثلا مطمئن باشید سالی 15 درصد سود خالص به شما می دهد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال