هزینه تمام شده بالا، مانع رقابت پذیری صنعت پوشاك

صنعت پوشاک کشور اگرچه ظرفیت خوبی در تراز جهانی دارد اما به طور کامل فعال نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر صدق آمیز رئیس پژوهشکده صنعت پوشاک در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: ظرفیت و مزیت تولید پوشاک در کشور از لحاظ طراحی و تنوع مدل به حدی است که می توان حتی وارد بازارهای جهانی شد اما داشتن ظرفیت یک مساله است و استفاده از آن با ساختاری کارآمد و رقابت پذیر، هنری دیگر.
وی افزود: هزینه تولید پوشاک در ایران زیاد است در حالی که در کشورهای رقیب ما دولت ها به خوبی از از تولید صادرات محور حمایت می کنند.
صدق آمیز گفت: تعرفه واردات مواد اولیه پوشاک 32 درصد است که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می شود و 50 درصد هم هزینه خواب گمرکی داریم که در مجموع هزینه های تولید را به ضرر بخش داخلی و به نفع بخش واردات و قاچاق پوشاک افزایش می دهد.
وی افزود: قاچاق پوشاکی هم که صورت می گیرد نتیجه همین رقابت ناپذیری است و ترکیه ای ها اعلام می کنند که سالانه پنج میلیارد دلار پوشاک به ایران صادر می کنند و یک نوع چرخ خیاطی که 900 دلار قیمت دارد در تهران هفت و نیم میلیون تومان فروش می رود.
صدق آمیز گفت: نرخ سود بانکی هم در کشور در کنار نظام تامین اجتماعی و قوانین کار و همچنین فقر نیروی تخصصی و متخصص در همه 27 رشته صنعت پوشاک باعث شده است نتوانیم از قدرت رقابتی لازم در برابر واردات و قاچاق پوشاک و توان حضور در بازارهای صادراتی برخوردار نباشیم.
وی گفت: قاچاق کالا اولا بستر لازم را برای ورود به کشور دارد و دوم اینکه متناسب با نیاز مصرف کنندگان است و سوم اینکه توان رقابت را دارد و نمی توان از مصرف کننده داخلی خواست که از مصرف کالاهای خارجی خودداری کند بلکه باید ظرفیت تولید داخل را برای پوشش نیاز مردم تقویت کنیم و نرخ ارز هم یکی از موانع محسوب می شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال